Læsetid: 3 min.

Billedernes historier forplumres

15. april 1999

Ny fotobog indeholder masser af brandflotte billeder, der hver især fortæller en historie - men tilsammen kommer de til at fremstå ustrukturerede

NY FOTOBOG
Det er lidt af en moppedreng, denne Danske Fotografier - før og nu, der er blevet til efter fem udstillinger på Fogtdals FotoCafé i København.
Hver udstilling, sit programkatalog. Og det er disse, der nu er samlet til én bog. De fem kapitler har udstillingernes overskrifter: "Kroppen", "Kvindeportrætter", "Hovedsagen" (om hatte), "Gadeliv" og "Teater", og fælles for kapitlerne er, at der både er gamle og nye billeder i et mix, som tilsammen bliver til en historie, der fortæller dels om fotografiet og teknikkens historie og udvikling og dels om mennesket og samfundets udvikling.

Strukturen mangler
Antallet af billeder er overvældende, og det er egentligt bogens største svaghed. For de mange mesterværker, der findes i bogen, får slet ikke den plads, de kræver for at fremtræde som selvstændige værker. Og det kan undre, for Politikens kunstkritiker, Peter Michael Hornung, der har skrevet bogens tekst, taler i indledningen netop om 'den særlige detalje' - "den lille nærmest tilfældige ting, der prikker til beskueren og gør billedet til noget særligt."
Men når fotografier bliver reduceret til frimærker og samlet i flokke på fire til seks pr. side, så bliver det enkelte billedes historie forplumret, og detaljen umulig at få øje på.
Samtidig fremstår kapitlerne forvirrende på grund af sammenblandingen af genrerne - portrætter, modelfotos og dokumentariske billeder i en pærevælling - samt de talrige undertemaer inden for de enkelte kapitlers overskrifter.
I det første kapitel om kroppen er der både billeder om idrætspræstationer, sygdom, alderdom, kropsudsmykning, nøgenstudie mm. samt en hel del enkeltstående billeder fra bl.a. en session, en skønhedskonkurrence og en flok arbejdende mænd. Og der er ingen kronologi i kapitlet - nye og gamle, farve og sort/hvide billeder kommer i en tilsyneladende tilfældig rækkefølge.
Samtidig kan man på tværs af temaerne følge kropsidealernes udvikling - f.eks. kvindekroppen, der på de ældste billeder afslører fokuseringen på formerne, der får en hjælpende hånd af korsetterne, frem til i dag, hvor det er det drengede, slanke kropsideal, der hersker. Men denne historiske udvikling skal man altså selv bladre sig frem - og tilbage - til.
Der er ganske enkelt ikke langt en klar linje for, hvad det er for en historie, man vil fortælle med udstillingen og altså nu bogen. Den må læseren/betragteren selv finde frem til.

Værkernes eget sprog
Billederne er der dog - isoleret set - intet i vejen med, og nogle af billedernes historier kommer da også frem til læseren/betragteren på trods af de til tider overfyldte sider. Der er mesterværker og historisk interessante billeder, som portrættet af cirkusartisten Elvira Madigan, der får historien om hendes skæbne til at dukke op i erindringen igen.
De bedste billeder sætter tankerne i gang af sig selv, hvor andre kræver en forhistorie, som kan læses i billedteksterne. Og indledningerne til de enkelte kapitler er også udmærkede appetitvækkere, der trækker nogle overordnede linjer op i forhold til udstillingens tema.
I det hele taget er Peter Michael Hornungs tekst den, der gør det muligt alligevel at få en smule struktur på billederne.
I indledningen taler han om sammenhængen mellem billederne, der kan fremhæves ved hjælp af ord, der igen støtter sig i billedanalysen eller i historien bag motivet - personen eller begivenheden.
Peter Michael Honung demonstrerer, hvordan tolkninger i billederne kan kæde billederne sammen på kryds og tværs af forskel i tid, tema og genre. Og denne opfordring til at læse bogen ved at gå bagom billederne og ind i historierne og symbolerne er klog at følge, hvis man vil have det optimale ud af fotografierne.
Og der er virkelig mange spændende historier og oplevelser at hente i de ca. 400 fotografier, der tilsammen beretter om en udvikling fra før til nu.

*Danske fotografier - før og nu. Billedredaktionen består af Palle Fogtdal, fotohistoriker Andrew Daneman, redaktør Ludvig Bramsen og grafiker Annette Bjerre Theilgaard. Tekst: Peter Michael Hornung. 180 s., 268 kr. Forlaget Fogtdal. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu