Læsetid: 4 min.

Bogkrig på Internettet

9. april 1999

Den danske bogbranche ruster sig til salgskrig på Internettet, mens antikvarer har succes med en mere beskeden form for online-handel

LITTER@TUR
Den danske forlags- og boghandlerbranche sætter netop nu artilleriet i stilling i kampen om de danskere, der køber bøger via Internettet.
Om få uger går interessentselskabet Saxo, der er ejet af Gyldendal og Munksgaard, i luften med en storstilet hjemmeside-satsning på Internettet, der skal få danskerne til at købe flere bøger via nettet - til danske priser.
Her i landet sælges bøger efter et såkaldt fastprissystem, der sikrer forlag og boghandlere eneret på bogsalget og forbrugerne et stort udvalg på hylderne.
Fastprissystemet er ofte blevet kritiseret for at monopolisere bogmarkedet og skabe et regulært priskartel styret af boghandlere og forlag imellem.
Den seneste store udfordring af de danske faste priser er handelen med bøger via Internettet. Her kan en boghandler f.eks. i England sælge danske bøger til danske forbrugere via Internettet uden moms og uden at være underlagt det danske prissystem. Og det betyder billigere bøger til forbrugerne, men også et udvalg af bogtitler der et langt stykke ad vejen er dikteret af salget.
Selvom Søren Nisted, der er projektleder på bogbranchens nye internet-satsning Saxo, ikke siger det direkte, er der ingen tvivl om, at det handler om at holde de internationale konkurrenter på Internettet fra døren.

Konkurrerer på danskhed
Når den danske bogbranche ikke kan udfordre de internationale gigantiske internetboghandlere som Amazon og Myboox på priserne, er det kvaliteten, bredden og det særligt danske, der er i fokus, når Søren Nisted fortæller om det nye projekts fortræffeligheder.
"Saxo har dybe rødder i dansk og skandinavisk kultur, hvor andre netboghandlere er mere markedsorienterede."
"Bogsalget på Saxo følger det danske fastprissystem, og man vil ikke kunne finde hårde slagtilbud, som man kan hos mange andre internetboghandlere," siger Søren Nisted.
På Saxo-hjemmesiden vil man derimod kunne bestille, købe og hente oplysninger om bøger fra ca. 1500 forlag landet over. Det svarer på nuværende tidspunkt til godt 80.000 bogtitler, som alle er udgivet efter 1991. Og der er planer om på sigt at udvide databasen, så man også kan søge efter bøger, der er udgivet længere tilbage i tiden, oplyser Saxos projektleder.
Opbygningen og redaktionen af Saxo har været i gang siden efteråret 1997, og han vælger ligefrem at kalde det nye internet-sted for et bog-community i stedet for en hjemmeside.
"Vi satser på at markedsføre bogen bredt. Ud over online-bestilling kan man følge forfatterskaber, læse forfatterportrætter, lektørudtalelser og anmeldelser og følge med i nyheder via det litterære magasin, der også vil være at finde på siden," fortæller Søren Nisted.

Priskrigen er en realitet
At den internationale krig om bogpriser og kunder er en realitet vidner den engelske boghandel Myboox' hjemmeside om.
Boghandlen har især specialiseret sig i billige fagbøger til danske studerende og siden også skønlitteratur, som sælges momsfrit fra England. Boghandlen fremhæver uenighederne på hjemmesidens forside, hvor der står følgende:
"Grundet en årelang strid mellem myboox.com og den danske bogbranche har vi ufrivilligt valgt at følge de faste danske bogpriser - dog kun de danske bøger, som er udgivet i 1998-99. Danske bøger, der er fra 97 eller ældre, vil stadigvæk kunne købes til priser, der ligger 15-20 pct. under de vejledende priser," hedder det polemisk på Myboox' hjemmeside.

Priser i perspektiv
Alt imens de store boghandlere og forlag klirrer med sablerne i cyberspace, kan man slå et smut om nogle af de mindre danske antikvarboghandlere, der har valgt at sætte bogkasserne til gennemsyn via Internettet. Godt nok har det ikke helt den samme charme og atmosfære som at stå i en kælderbutik med pølsefingrene i gamle og gulnede bøger, der lugter syrligt af hengemte tider.
Men med deres mere eller mindre amatør-agtige look giver internet-antikvarernes hjemmesider nu et mere tilforladeligt og menneskeligt indtryk end de store net-boghandlere med roterende grafik, blink og båt.
Ved få søgninger på nettet kan man nemt finde 10-20 online-antikvariater, heriblandt Bogselskabet, Knappes Antikvariat, Akademisk Antikvariat og mange flere.
Et af de velbesøgte er Antikvariatet Bogormen, hvis hjemmeside foreløbig har haft mere end 10.000 bogelskende danskere på besøg.
Her er det store udvalg af bøger inddelt efter emner og opregnet i sirlige lister, der bl.a. oplyser hvordan bogen er indbundet, og om en tidligere ejer af bogen har vedlagt en anmeldelse fra dengang den udkom.
Man kan både finde skønlitterære og faglitterære klassikere, mainstream-bøger og det mere specielle som f.eks. den navnkundige Jens Enevoldsens Lærebog i skak. Den koster 20 kroner, og så har antikvaren også været så venlig at oplyse potentielle købere om bogens forfatning: "Rift i ryg," står der.
Bogormens priser, der starter ved otte kroner for f.eks. den jubilæumsaktuelle Aksel Sandemoses romaner, sætter de store boghandleres priskrig lidt i perspektiv.

*Besøgte hjemmesider:
www.saxo.dk
www.myboox.com
www.amazon.com
http://home7.inet.tele.dk/bogormen/

*Dette er den sidste af en række artikler om bogkulturen på Internettet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu