Læsetid: 4 min.

Delsejr til motorvejs-modstand

17. april 1999

Protestgruppe har fået Århus Amt til at undersøge alternativ til planlagt motorvej. Denne gang skal vi vinde, siger gruppens formand, som to gange før er blevet tvunget til at flytte fra nye vejanlæg

INDSIGELSER
Første gang flyttede han bare, da vejen kom. Anden gang tog han kampen op, men tabte og flyttede til et hus på en fredfyldt plet uden for Århus.
Så opdagede han pludselig, at teknikere i Århus Amt havde slået en kortstreg 100 meter foran hans lille, gule hus ved landsbyen Hjortshøj.
"Nu er det nok. Denne gang skal vi vinde kampen mod motorvejen," siger den motorvejsforfulgte Søren Plum om den planlagte motorvej, der skal forbinde Djursland til motorvejen mellem Århus og Aalborg.
Han har sat sig i spidsen for gruppen "Århus Nord mod Motorvejen", som vedholdende gennem to år har kæmpet mod projektet. Og det har ikke været helt forgæves. Århus Amtsråd har netop indvilliget i, at et alternativ til motorvejen i det mindste skal undersøges. Måske fordi amtet og ikke staten skal betale netop denne motorvej, men alligevel...
"Det er en lille sejr bare at få amtet til at se på et alternativ," siger Søren Plum.
Han boede helårs i et sommerhus, netop hvor Farø-broen blev landfast med Falster sidst i 1980'erne, og senere boede han i et havehus i Københavns Sydhavn - lige hvor Øresunds-motorvejen skulle skære forbi.

Ikke bilhadere
Nu gælder det modstanden mod motorvejshængslet, der er udset til at aflaste den meget trafikerede Grenåvej ind til Århus.
I et par år har Århus Amt afvist at se på alternativer til en ny motorvej. Men i forrige uge gik amtsrådet med til, at modstandernes forslag skal indgå i en såkaldt VVM-undersøgelse - en vurdering af de forskellige løsningers virkning på miljøet.
Gruppens forslag går på at udbygge de eksisterende veje. Derudover foreslår de, at nærbanen mellem Århus og Grenå bliver ført under Grenåvej, så toget ikke stopper den tætte morgen- og eftermiddagstrafik flere gange hver time.
En løsning til kun 85 millioner kroner mod de 300-500 millioner kroner, en ny motorvej vil koste.
"Vi er kommet til en fase i vores modstand, hvor vi forholder os helt konkret til de problemer, som amtet vil have løst," siger Søren Plum om forslaget, der ikke vil tvinge bilister ind i busser og tog.
"Forslaget passer godt til meningerne i vores medlemsskare, som spænder fra bilhadere til folk, der ikke er imod motorveje, men bare ikke vil have en i baghaven," siger Søren Plum, der leder slagets gang fra en skurvogn ude i sin egen baghave.
Herfra kan han følge en flok børnehaveunger, der netop boltrer sig i hans syv tdr. land skov.
Foran huset ligger Egådalen og de flade marker, hvor motorvejen er tiltænkt.

Oprør i Egådalen
Foreningen "Århus Nord mod Motorvejen" har 78 enkeltmedlemmer og en række lokale grundejerforeninger, beboerforeninger og en enkelt skolebestyrelse som medlemmer.
Efter motorvejsplanerne blev kendt i lokalområdet i 1996, gik en kreds af borgere i protest-vandring i den flade Egådal.
Derefter samledes de på den lokale skole, og snart var der skabt en forening.
"Mine erfaringer har lært mig, at man skal være tidligt ude med sin protest og derefter holde gryden i kog hele tiden," siger Søren Plum, der bebuder, at foreningen skam ikke vil hvile på laurbærrene.
Sejren er ikke i hus, fordi amtet ser på et alternativ.
Foreningen er ved at lave en avis om deres eget forslag, som skal deles ud i lokalområdet, og den 2. maj vil gruppen som en symbolsk aktion plante træer langs motorvejs-stregen.

Påviser fejl
Det er bestyrelsens fem medlemmer, der undersøger planer og trafiktal.
Og de har bidt sig fast i bordkanten på amtsrådsmøderne.
"Vi har kunnet påvise en række fejlberegninger og misbrug af trafiktællinger, som er typisk for den slags projekter, og det har teknikerne i amtet ikke modsagt," siger den 52-årige formand.
Han er journalist, artist og flere andre ting, som ikke lige passer med en fast titel.
Han kan alle detaljer om økonomi og trafiktal udenad, og alle argumenterne mod en motorvej.
"Trafikken på Grenåvej bliver ikke mindre, fordi der kommer en motorvej," siger han og peger på to af fejlene i amtets beregninger.
Motorvejen vil tage 16.000 biler om dagen - ergo falder trafikken på Grenåvej fra 40.000 biler til 24.000 biler om dagen. Siger teknikerne.
"Men sætter man deres beregninger sammen på en anden måde, så viser det sig, at trafikken kun falder med 1.000-4.000 biler, og det er endda ud fra deres optimistiske tro på, at alle bilister fra det ydre Djursland vil tage motorvejen forbi Århus, når de skal ind til byen," påpeger Søren Plum.
Han finder det tankevækkende for processen, at ingen af de 47 indsigelser under høringsrunden i 1997 er taget alvorligt.
Først nu har amtet åbnet døren lidt på klem for alternativer, og efter Søren Plums vurdering nok fordi, at netop denne motorvej vil staten ikke betale, og derfor skal regionen selv punge ud.
"I øjeblikket står kampen lige mellem os og amtet, og vi tror på sejr, men kommer motorvejen, så flytter vi fra huset," siger Søren Plum, der ofte bliver konfronteret med spøgen om, at han får svært ved at finde en ny bolig, for ingen vil have ham som nabo.
Der følger jo altid en motorvej i kølvandet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her