Læsetid: 3 min.

Død for enhver pris

24. april 1999

Det Kgl. sætter punktum for sin 250-års jubilæumssæson med et kamikaze-projekt: Genopvækningen af Oehlenschlägers ukendte horror story, 'Fostbrødrene'

TEATER
Den ledende metafor i Fostbrødrene er 'hulen'. Der skal mændene ind, for at se døden i øjnene og holde deres vansindige Blut und Boden-løfter om blodhævn eller selvudslettelse. Tilsyneladende redder helten sig ud af sin selvskabte plage, for blot at vende tilbage til dødsriget, medbringende sin elskede. Så kan de sidde der, i orkanens øje, og spille kort med et monster.
Det er også et virkeligt monstrum af et skuespil, dette værk af Oehlenschläger, der floppede så gevaldigt, da det først så scenens lys, at ingen siden har haft mod på at binde an med den indviklede historie.
En mand har aflagt en ed, i drukkenskab og overmod, og den får han så i nakken, da han efter ti års vold på verdenshavene vil overgive sig til kærligheden og livet som bonde. Asmund (Olaf Johannesen) har de gode replikker, men ikke den gode skæbne. Hans kæreste (Cecilia Zwick Nash) har viljen til at gå igennem ild og vand for sin mand, men ikke magt til at få ham ud af sin kamikaze-kurs. Det går jo ikke med de gode fortsætter om at 'ofre sejrens salighed' for i stedet at snedkerere gode, brede hylder og lave keramik.

Forrådnelsen
Iscenesættelsen af Fostbrødrene er ikke bleg for at sætte søgelyset på den forrådnelse, der ramte romantikkens sværmeri for aser og jætter og hele den nordiske hedenold. De unge mænd i deres skindtøj, med tatoveringer og thorshamre ligner en blanding af forløbne nynazister på vej til kult og en MC-gruppe, der har forslugt sig på satanisme og heavy metal. Føreren i dette slæng er Thiodolf, som Morten Suurballe leverer fræsende og for fuld bersærker-hammer.
Flere meter høj, med flagrende hvidt og skulderlangt hår; men også med hukommelsesbesvær: Rockeren som ringvrag på vej til alderdomshjemmet.
Intrigen i Fostbrødrene er ganske indviklet, og det tager sin tid at få løbet historien igang. Lidt fart kommer der over feltet, da monster-Thiodolf møder en retsindet Rambo i Lars Lipperts skikkelse, men så bringer Oehlenschläger for alvor sine personer i modsigelsesfulde situationer og det bliver vanskeligt at opretholde interessen for de fatale konsekvenser af, at to mænd har blandet blod i sandet.
For at fornøje os har skuespillet nogle undermennesker, der er fulde af jordbunden fornuft, trælle i gråt grunge-strik, lag på lag og en forsoren ligrøver (morsomt givet af Kristian Holm Joensen, Martin Buch og Ole Westh-Madsen). Det lykkes såmænd disse tumber og stratenrøvere at få sprængt helten Asmund ud af sit gravkammer og tilbage til bryllupsfesten og blomsterne og Kim Menzers musik, men Birgitte Mellentins teleskopiske hule på havets bund drager mere end brudesengen.
Til gengæld drager den højmodige anden bejler Rerek, der kun kan elske én, med Asmunds søde lillebror (Martin Hestbæk) afsted til et kliché-Italien der lyder som en rigtig dårlig turistreklame.

Glimt af poesi
Da Klaus Hoffmeyer sammen med Birgitte Mellentin gav os Oehlenschlägers Kjartan og Gudrun i 1993 var vi taknemmelige over at modtage et smukt digterværk, vi ikke kendte. Rundt omkring i Fostbrødrene glimter det også af poesi, men historiens fundamentale urimelighed og de dramaturgiske svagheder i stykket gør den nye forestilling langt mere problematisk. Klaus Hoffmeyer skriver i teatrets trykte program, at "Det er en gammel kærlighed til Fostbrødrene, der nu ser dagens - eller snarere nattens - lys." Det var måske, når alt kommer til alt, lige lovligt sent at leve denne kærlighed ud.
I øvrigt er dette program helt uden oplysninger om skuespillets historie og dets plads i nationalromantikkens nordiske revival. Det indeholder heller ikke ét ord om Oehlenschläger som dramatiker til hjælp for alle de stakler, der kom for sent til almendannelsen.

*Fostbrødrene. Skuespil af Adam Oehlenschläger, bearbejdet af Peter Laugesen. Iscenesættelse: Klaus Hoffmeyer, scenografi: Birgitte Mellentin. Turbinehallerne

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her