Læsetid: 3 min.

Exorcist i kinesisk æske

26. april 1999

En aparte teaterfugl er slået ned i Kaleidoskop, hvor den spanker alle i den københavnske andegård og skåner ingen

Teater
Det er et problem, nogen har mere end andre - hvad stiller man op med sin professions hemmelige skyggesider ? Forfatterstandens selvrovdrift og symbiose med forlæggere og anmeldere er ingen hemmelighed, for der er penge og/eller litteratur i at afdække den, men andre fag har visse mørketal. Lægestanden forgriber sig på hospitalsspritten eller morfinbeholdningen og hader invasionen i venteværelset og kokkestanden spiser aldrig hos kollegaer, for man ved, hvad der kan gå for sig i restaurationskøkkenet - men de taler ikke om det, selvom de i ubevogtede øjeblikke måske drømmer om det. Drømmer vi allesammen diabolske drømme om at rive tæppet væk under under professionens udenomsværker og myter - især hvis vi tilhører en priviligeret, magtfuld enklave - uanset at vi selv ryger med på røven? Hvor 99 pct. nøjes med at drømme, går multitalentet Claus Beck-Nielsen i hvert fald linen ud, måske også planken ud. Mod mangler der ikke.
I selve dette multitalent ligger Teaterslagterens forudsætning og søm-i-skoen, som kort repeteres: ophavsmandens sjældne skuespillertalent har henrevet anmelderstanden (inkl. undertegnede) i forestillinger som Vinger, Andy Warhol, Lenin og Balls & Rupies. Ikke desto mindre tog Beck-Nielsen først i halvfemserne springet til dramatikeruddannelsen og debuterede markant, hvorefter han indtog et anmeldersæde i Politikens teaterredaktion. Denne kasketjonglering har medført en indsigt, som ikke bekommer ophavmanden godt, samt prygl på mange niveauer - prygl, som returneres dræbende med denne 'duel på teaterliv og død'.

Begavede prygl
Som ridefoged har Claus Beck-Nielsen den uhyre sjældne fordel, indefra at vide, hvad han taler om; hvilket gør one man showet til en meget sammensat, punktvist pinagtig sag, men oftere og især til en uhyrlig træfsikker nedskydning af koryfæer og institutioner, organet på Rådhuspladsen og pinger i dansk teaterliv.
Hvad enten aviskolleger, skuespillere, teaterdirektører, skuespilchefer og andre kulturmandariner opstår i Beck-Nielsens satiriske impersoneringer eller egen person - filmet, klippet og voiced-over i dialog med Beck-Nielsens teaterslagter Bock - ligger den reneste morskab i disse manipulerede udleveringer og selvafsløringer.
Tungere og med hjertet-i-halsen for et publikum, der som premierepublikummet uvilkårligt lægger sin sympati hos den modige på scenen, ligger det med morskaben, når solisten slipper teaterslagteren løs i al hans ucharmerende monstrøsitet.

En kjeld abell'sk ugle
Denne Bock bærer selvdestruktionen i sig, nok en martyr i avissammenhæng og en - forstår man - renfærdig elsker af Teatret og Kunsten, men som individ et temmeligt uattraktivt bekendskab og ikke videre ønskværdigt kollegaskab.
Konstruktionen er halvvejs og alligevel ikke ment som en helt, der kan gøres kongruent med ophavsmanden, heller ikke som et menneske, men som en fragmentsamling af egenskaber og uappetitlige særheder. Maliciøst og tvivlsomt underholdende uden at det hver gang fører noget sted hen.
Det gør til gengæld selve gestaltningen af den kanøflede Bock, der går i dialog med sin Skaber, belæres om at 'elske sin næste' og dog nægter at sige undskyld, når alt han har skrevet, har baseret sig på 'erkendelse, sandhed, retfærdighed'. Denne mærkelige fugl med ål i strømperne, dette til George Carl-størrelse reducerede kuriosum, der som en kjeld abell'sk ugle udspyr dødbringende sandheder, mens den ter sig, som kom den fra Himmelekspressen, og den personlige noya står i flor, disse skuespilleriske transformationer har en magi og et udansk vanvid, som gør ønsket om at gense Beck-Nielsen som skuespiller så meget mere brændende.

*Teaterslagteren - en duel på teaterliv og død. Manus: Rolf Heim & Claus Beck-Nielsen. Instr.: Rolf Heim. 20th Century Ghost i Kaleidoskop. Spiller til 9. maj

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu