Læsetid: 4 min.

Film i tv

29. april 1999

*Geena Davis var for små ti år siden et af de store komedie-navne i amerikansk film - en langlemmet, skæg og original fremstiller af lettere skøre outsider-karakterer. Hendes professionelle og private makkerskab med den finske actioninstruktør Renny Harlin har de senere år givet hendes karriere et gevaldigt dyk, men desto større grund er der til et genopleve hende i Thelma & Louise, hvor hun er den lidt uerfarne unge Thelma, der i selskab med Susan Sarandons noget ældre servitrice Louise flygter fra den stokdumme ægtemand og begiver sig ud på de vilde veje. En altomvæltende rejse, der både fører ny livsfylde og pludselig død med sig. Geena Davis indgår i et åndsbeslægtet samspil med den altid fremragende Susan Sarandon, så parret når helt ind til benet af en venindesolidaritet, som nærmer sig symbiose. Ridley Scotts road-movie efter et manuskript af Callie Khouri er blevet en feministisk nyklassiker, selv om den bliver dubiøs i sin noget skingre heroisering af venindeparret, der løber den kriminelle line helt ud. Ridley Scotts formelle beherskelse af genren er derimod indiskutabel, med et virtuost styret forløb af stort og småt on the road, komedie-indfald og høj-dramatik i skønsom blanding. Og hans brug af en helikopter, der til slut dukker frem som et hævnende monster fra en slugt i Grand Canyon, er med et mildt ord effektfuld. Blandt de birolle-medvirkende mænd ses Harvey Keitel som politimand (for en gangs skyld sympatisk) og Brad Pitt som en flot og fiffig landevejsrøver.
Thelma & Louise. DR 1, fredag kl. 21.15 - 23.20

*James Mason spiller Kaptajn Nemo med sort skurkeskæg og sørgmodigt-dæmonisk blik i denne klassiske filmatisering af Jules Vernes udødelige ubåds-historie. Det var Disney, der i 1954 vovede sig ud i film med rigtig levende mennesker og satte alle sejl til for at skabe, hvad der dengang hed 'rigtig drengeunderholdning'. Hvilket til overmål lykkedes - det kan denne rubriks gamle skrivende dreng bevidne med beviserne i orden. Kirk Douglas er helten, men overskygges af selve ubåden Nautilus, et lille vidunder af design og dekorationskunst.
20.000 Leagues under the Sea/ En verdensomsejling under havet. TV3, lørdag 14.15 - 16.35

*Niels Olsen fejrer i øjeblikket triumfer i en vidunderlig gennembrudspræstation som enlig adoptivfar i Susanne Biers Den eneste ene. Egentlig har hans rolle som den bløde far i Niels Gråbøls Det store flip nogle grundlæggende lighedspunkter med hans flinke fyr i Biers film, men typisk for Gråbøls hårdt optrukne satire får Olsen ikke chancer for at gøre sin kollektivfar til meget andet end et verdensfjernt skvat. Det store flip fik for to år siden en gevaldig publikumssucces ved at tage gas på 1970'ernes hippie-idelaer og alternative livsformer, som de udfolder sig i Gråbøls noget letkøbte parodi på et Frederiksbergkollektiv. Der er gode grin i filmen, især centreret om Søren Sætter-Lassens bangebuks af en Mao-revolutionær, der holder lørdagskurser i den røde tro for den lokale ungdom. Instruktøren bedyrer, at alt er noget nær selvoplevet, men egentlig kan man undre sig over, at Niels Gråbøl har villet bearbejde sine dyrekøbte ungdomserfaringer så overfladisk udhængende. Især moder-portrættet, i Ditte Gråbøls skrappe udformning, er mere harskt end morsomt. Hovedpersonen er den 16-årige Cristoffer, der tvinges til at dele værelse med en 5-årig, smide tøjet på kommando og være vidne til moderens forkærlighed for et af kollektivets attraktive kvindelige medlemmer. Ud over alle grænser pinligt for en 16-årig! Han spilles af Sixten Kai Nielsen, og Mia Wanting er den kønne gymnasiepige, der gør, at det hele trods alt bliver til at bære.
Det store flip. DR 1, lørdag kl. 20.45 - 22.05

*Jennifer Tilly med lillepigestemmen og de svulmende former huskes som komisk dulle i Woody Allens Bullets Over Broadway. Her var muligheden for træfsikker skuespilkunst unægtelig større end i Bound fra 1996, hvor hun stadig er herligt dullet, men samtidig skal være femme fatale i en bloddryppende skrøne om et glamourøst lesbisk par, der hugger to millioner dollars fra mafiaen. Tillys hvisken bliver mest et spørgsmål om manglende halspastiller i den villet smarte, Tarantino-efterligning, hvor Gina Gershon er den anden dulle. Bound er en god, dårlig film, en oplagt kandidat til den herlige amerikanske bog Bad Movies We Love, hvor alskens filmisk absurditet hyldes. Instruktører er The Wachowski Brothers, der gerne vil nævnes i samme åndedrag som Coen-brødrene, men næppe nogensinde bliver det.
Bound. DR 1, lørdag kl. 22.05 - 00.00

*Lars von Trier fik sidste år den internationale kritikersammenslutning Fiprescis pris ved den fornemme London-festival for Dogmefilmen Idioterne, der ellers har stået noget i skyggen af Festen. Måske lidt uretfærdigt, for Triers fabel om farligt og forførende rollespil har - udover en ofte befriende humor - en meget sympatisk søgende hudløshed, der hele tiden føjer nye psykologiske perspektiver til hans ellers karakteristisk ironiske skildring af et kollektiv med yngre medlemmer, der leder efter deres 'indre idiot'. Det gør de mere eller mindre halvhjertet, bortset fra Bodil Jørgensens outsider, der har modet til at spille spillet til ende. Triers sympati for kollektivmedlemmerne synes noget blandet, men ganske entydig er foragten for Anders Hoves fader-tyran, der med magt henter sin datter hjem. Han har i øvrigt dagbladet Information stikkende op af jakkelommen, som en yderligere indikation af en gennemført skummel personlighed.
Idioterne. DR 2, søndag kl. 20. 45 - 22.35

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu