Læsetid: 3 min.

Firhjulede udestuer

20. april 1999

Vi beslutter motorveje ud fra en overbevisning om, hvad der er gavnligt, siger formanden for Folketingets trafikudvalg, Arne Melchior (CD), der vedgår at beslutningen reelt er taget, når den første streg er slået på et kort

"Vi beslutter jo ikke motorveje tilfældigt sådan, hov, der er en bar plet, der må vi hellere anlægge en ny vej."
Det pointerer tidligere trafikminister Arne Melchior (CD), der nu er formand for Folketingets trafikudvalg, og som aldrig har lagt skjul på sin forkærlighed for gode veje og de biler, han betegner, som rullende udestuer.
Han kalder Transportrådets kritik af beslutningsprocessen ved større trafikanlæg for rent sludder og vrøvl.
Kritikken går på, at beslutningen er taget allerede i startfasen - selvom borgerne først høres senere - og alternative løsninger alt for sjældent bliver vurderet i tide.
"Der er et stort flertal i Folketinget bag den filosofi, at motorveje er den sikreste vejform, og at motorveje gavner erhvervsudviklingen," siger Arne Melchior, der mener, at tog ikke kan erstatte biltrafik, netop fordi togene kun går fra en by til en anden, mens bilisterne har behov for at kunne køre til og fra vejene og køre endnu længere.

Besluttet på forhånd
En ny motorvej er gerne 5, 10 eller 15 år undervejs i Folketinget.
Også de 350 kilometer ny motorvej og motortrafikvej, der er udset til at blive endeligt besluttet i etaper frem til år 2005.
Men de er vedtaget som projekteringslove - den første streg, der er en principbeslutning om, at på den strækning skal vejnettet forbedres.
Men her er det, at Transportrådet mener, den endelige beslutning reelt er taget - før befolkningen kan begynde at forholde sig til om der skal være en motorvej, og uden at alternativer er undersøgt.
"Joh..., til en vis grad har man besluttet motorvejen eller motortrafikvejen allerede ved projekteringsloven. Men det har man jo, fordi et flertal mener, at gode veje er til gavn," siger udvalgsformanden.
Han finder det positivt, at Folketinget tør tage beslutninger, der af og til er stor folkelig modstand imod.
Tag bare Storebæltsbroen, som flertallet af befolkningen var imod, da den blev vedtaget i 1987.
"I dag er der jo et gigantisk flertal for. Så man skal være glade for, at man har nogle fremsynede politikere," mener Arne Melchior, der understreger, at CD samtidig har stemt for alle bevillinger til kollektiv trafik.

Tid er penge
Argumenter fra planforskere om, at motorveje ikke nødvendigvis skaber udvikling i en region, tror han ikke på.
"Transport af mennesker og gods koster tid, og tid er penge."
- Men måske kunne Vestjylland få mere erhvervsudvikling ved at bruge pengene på en anden måde?
"Prøv at tage over til dem i Ringkøbing Amt og spørg dem selv. De vil have en motorvej, alle vil have motorveje, og de protesterer vildt, hvis vi bare forslår en motortrafikvej i stedet," siger Arne Melchior, der som minister blev beskudt med tomater og æg af rasende nordjyder, som ville have to motorveje, når Storebæltsbroen kom.
- Det er jo omkostningsfrit at bede om en motorvej, når staten betaler?
"Jamen, hvorfor skulle de forlange noget, som de ikke har brug for. Det er jo snusfornuftige folk, der er valgt til amtsråd og byråd," mener Arne Melchior.
Han understreger, at han aldrig har hørt om overflødige broer eller motorveje, når de først stod færdige.
Dog vedgår han, at de to motorveje i Vendsyssel nok er vel overdimensionerede. Men de skal nok vise deres berettigelse, tror den forhenværende minister, der måtte æde de to motorveje for at få flertal for Storebæltsbroen.
At gode veje skaber mere trafik og dermed underminerer de danske mål om at reducere CO2-udslippet, ser han ikke noget problem i.
"CO2-udslippet har ingen som helst betydning. De mål er overdrevne, for trafikken bidrager med under en procent af det årlige CO2-udslip i verden," siger udvalgsformanden, der har fået tallene bekræftet i et svar fra Miljø- og energiministeren.
Og bilerne er befolkningens nummer et, mener han.
"Er du klar over, hvad en bil er? Det er en ekstra stue - en udestue, hvor du selv bestemmer temperatur, om du vil høre musik, synge eller sludre med passagerer. Der er også nogle, der har elsket på bagsæder af en bil - det er ikke så få endda."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her