Læsetid: 3 min.

Katalog over ansigtsudtryk

3. april 1999

Duchenne de Boulognes fotografier af elektrofysiologiske forsøg hentet frem af arkiverne på kunstakademiet i Paris

UDSTILLING
Hvis man vil undersøge forskellen på et falsk smil, og et virkeligt smil, så skal man i øjeblikket gøre det på en højst kuriøs udstilling på Ecole nationale supérieure des
beaux-arts - det franske kunstakademi i Paris.
Lad mig straks afsløre at forskellen ligger i, om man implicerer en muskel omkring næseroden, som kun det sande smil implicerer. Godt at vide for hvem der vil udsende et endnu falskere smil...
Ingen, der har haft lejlighed til at vandre lidt rundt i kunstakademiet i Paris, kan undre sig over, at der må være skatte at hente frem af glemslen her: det består i et veritabelt sammensurium af bygninger i forskellige stilarter, glemte skulpturer i hjørnerne, nye værker undervejs, haveanlæg og søjlegange, en labyrint, som gæster fortaber sig i, mens travle nutidige studerende hjemmevant bevæger sig rundt.
Blandt de skatte, som akademiet nærmest uanende lå inde med, er en samling på over 70.000 fotografier, fra fotografiets tidligste historie, etableret i tiden mellem 1880 og 1910. Gemt og glemt og først bragt frem i lyset i starten af 80'erne, sporadisk fremvist på forskellige udstillinger - enkelte af Duchennes fotos var f.eks. med på den navnkundige "L'Ame au corps"-udstilling - og nu omsider på vej til at blive katalogiseret.
Det er i dette 'katalog' at Duchenne de Boulogne indtager en helt særlig plads, i et felt mellem videnskab, fotografi og kunst, og for tiden kan man altså i akademiets udstillingslokaler, for første gang se et større udvalg af hans mærkværdige fotos.

Udtrykskatalog
Duchenne de Boulogne var læge, født i 1806, hans akademiske karriere blev aldrig til det helt store, men til gengæld var den særpræget: Han fattede interesse for muskelsammentrækninger, opdagede at de kan stimuleres elektrisk, og opfandt et apparat, der præcist - og hævdes det smerteløst - kunne stimulere forskellige muskler. Som følge heraf gik han i gang med at katalogisere menneskets ansigtsudtryk: Hvilke muskler skal bruges for at udtrykke vrede, glæde, desperation, sorg, etc.
Udover på sædvanlig akademisk vis, at gøre rede for fysiologien, gennemfotograferede Duchenne alle eksperimenterne med hjælp fra Adrien Tournachon, bror til den kendte fotograf Nadar.
Det resulterede i 1862 i værket Fysionomiens mekanik eller den elektrofysiologiske analyse af følelsesudtryk til praktisk brug inden for kunstarterne.
I 1872 brugte Darwin nogle af disse fotografier til at illustrere et af sine værker, og fra 1874 begyndte Mathias Duval, der var anatomilærer på akademiet, at undervise ud fra disse fotos, hvilket blev anledningen til at Duchenne testamenterede hele samlingen til akademiet.

Ansigtslammelser
Hans egen karriere fortsatte bl.a. i samarbejde med Charcot på Salpêtrière hospitalet, og Duchenne beskæftigede sig derefter især med den patologiske side af følelsesudtrykkene, f.eks. ansigtslammelser etc.
Men forbindelsen til kunsten var der stadig, på udstillingen kan man, udover de mange fotos af elektrificerede følelsesudtryk, der kan få det til at værke i ansigtet på enhver, også se, hvorledes Duchenne har lavet afstøbninger af klassiske skulpturer for derefter at 'rette' på ansigtsudtrykket ifølge sine opdagelser.
Ansigtsudtryk, er en gammel tradition på akademiet. I selve Duchenne udstillingen er der eksempler fra den konkurrence i at udføre ansigtsudtryk, som en vis Caylus indførte på skolen i 1760, og hvor opgaven bestod i at tegne, male eller modellere et ansigtsudtryk. Og parallelt med Duchennes fotografier, og det uudslettelige indtryk af en gal videnskabsmand, som de slet ikke kan lade være at efterlade, så har akademiets elever arbejdet med emnet, resultatet kan ses på etagen nedenunder i udstillingen "Visage et expressions".
Her er det ca. 40 helt nye kunstnere, der arbejder med ansigtsudtrykket, en udstilling, der især fremstår som en ironisk kommentar både til kunsten, fotografiet og videnskaben, som den præsenteres hos Duchenne: ansigterne vendes bort, smøres ind, krakelerer eller udtrykker: ingenting.
Men der er stadig én, der har vundet en konkurrence...

*'Duchenne de Boulogne' og 'Visage et expressions' på école nationale supérieure des
beaux-arts, Paris. Til 14. april

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her