Læsetid: 2 min.

Kritik af Jelved i finansslag

10. april 1999

Økonomiminister Marianne Jelved burde sikre bedre demokrati for Tryg-Balticas kunder, siger økonomiprofessor. Kunderne må nu vinke farvel til kontant udbetaling

Knapt 10.000 kroner lige ned i foret.
Det er hvad, kunderne i Tryg-Baltica må vinke farvel til, når selskabet i næste uge fusionerer med Unibank.
Og de har ingen reel mulighed for at forhindre beslutningen, siger professor Christen Sørensen fra Odense Universitet.
De demokratiske spilleregler i Tryg-Baltica er så umulige at gennemskue, at ledelsens beslutninger reelt ikke kan påvirkes.
"Ledelsen har opbygget et bolværk omkring sig, hvor den i realiteten bliver selvsupplerende. Det er nærmest umuligt at deltage i den demokratiske proces," siger Christen Sørensen til Information.
"Og i virkeligheden er det økonomiminister Marianne Jelved, der burde sørge for, at det ikke skete. Hun burde sørge for, at selskaberne ikke laver deres vedtægter sådan, at de blokerer for medlemsindflydelsen. Hvis man vil have mere demokrati, kan man sagtens lave det," siger han.
I princippet har kunderne i Tryg-Baltica mulighed for at få indflydelse. Det er bare ikke særligt let.
Alle kunder i forsikringsselskabet er ejere af selskabet Tryg-Baltica smba, der sidder på 75 procent af aktierne i Tryg-Baltica.
Smba-selskabet styres af et repræsentantskab, som i princippet bliver valgt af kunderne, hvilket dog sjældent er tilfældet.
Langt hovedparten af repræsentantskabets 70 medlemmer er således udpeget af repræsentantskabets bestyrelse, hvilket blandt andet kan ses på antallet af medlemmer med direktør-titel. Det er 40.
Samtidig forhindrer sindrige valgregler helt almindelige kunders vej til repræsentantskabet.

Ingen påvirkning
Derfor har Tryg-Balticas kunder ingen mulighed for at påvirke bestyrelsens beslutning om at fusionere med Unidanmark. En beslutning som ifølge afdelingschef Peter Nedergaard fra Forbrugerrådet kun kommer Tryg-Balticas ledelse til gode. Ikke kunderne.
Bestyrelsesmedlemmerne i Tryg-Baltica har således udsigt til en klækkelig forhøjelse af deres honorar, som indtil nu har været 125.000 kroner om året.
Med fusionen stiger honoraret til 360.000 kroner.
Kunderne, som samtidig er medejere, må til gengæld se knap 10.000 kroner forsvinde i den blå luft, fordi bestyrelsen har valgt at sige nej tak til et tilbud fra konkurrenten, Forsikringsselskabet Codan, der har budt omkring 10 milliarder kroner for Tryg-Baltica - kontant.
Havde bestyrelsen sagt ja til tilbuddet ville hver eneste forsikringstager i Tryg-Baltica få knap 10.000 kroner i hånden.
Alligevel fastholder bestyrelsesformand Claus Høeg Madsen fra Tryg-Baltica, at det er en god forretning for kunderne.
"Denne øvelse går jo ud på, at vi skal forbedre vores produkter så meget, som vi overhovedet kan. Vi skal nå ud til flest mulige kunder, og gøre det til billigst mulige penge. Og det skulle forhåbentligt også komme forsikringstagerne til gode," siger Claus Høeg Madsen til Information.
Det tror Peter Nedergaard i Forbrugerrådet ikke på.
"Man kan vist konstatere, at direktionen ikke kun tænker på kunderne," siger Peter Nedergaard.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her