Læsetid: 3 min.

Nedtur i opgangen

9. april 1999

Med afsæt i serien 'Huset på Christianshavn' har Søren Fauli skabt et kongenialt bud på dansk folkekomedie anno 1999

NY FILM
At det er et ærkedansk erfaringsrum, der afsøges i den én time lange novellefilm Antenneforeningen, mere end antydes i de indledende minutter. Scenen er en etageejendom, hvor beboerne aften efter aften burer sig inde i hver deres lejlighed, med benene oppe på sofabordet og blikket stift rettet mod flimmerkassen.
På programmet er en genudsendelse af Huset på Christianshavn, en serie som hensætter samtlige beboere - fra den unge enlige mor over et midaldrende ægtepar til en ældre dame på kvisten - i en tilstand af nostalgisk fryd. Intet er bedre end at sidde bag sin lukkede dør og se, hvordan danskerne kom hinanden ved i gamle dage.
Alt ville således være idyl, hvis det da ikke lige var for de øvrige beboere med deres skrigende unger, ulidelige skænderier og støjende musik. Helt galt går det, da samtlige tv-apparatet med ét går i sort, fordi husejerne vil renovere taget og i den forbindelse fælder skoven af individuelle antenner.

Det svære nærdemokrati
Kun den ældre dame på kvisten har stueantenne, og uden rigtig at vide hvordan det er gået til sidder beboerne pludselig omkring kaffebordet hos den ældre dame og oplever et fællesskab - næsten som dét i Huset på Christianshavn. Rollerne fordeles, og selv om den gamle tv-serie ikke umiddelbart tilbyder identifikationsmuligheder for en fremskridtsparti-mand og en mørklødet indvandrer (som "ville stemme på Dansk Folkeparti, hvis han var dansker") er stemningen høj.
Per - som 'arbejder i mediebranchen' - foreslår, at man danner en antenneforening, og snart har det nydannede fællesskab et projekt at samles om. Undervejs skal det imidlertid vise sig, at nærdemokrati er sværere at håndtere end som så. Beboernes forskellige interesser og skjulte dagsordener kommer gang på gang på tværs af det store fælles mål.
Per spilles med kejtet charme af Søren Fauli, som tillige er filmens instruktør.

Vejen til folkekomedien
Søren Fauli har en broget baggrund. Efter et kort ophold på kunstakademiet i starten af 80'erne sprang han ud som sangskriver med bandet Fauli til Dauli. I midten af 80'erne blev han optaget på Den danske Filmskole, og siden afgangen i '89 har han mildt sagt forvaltet sin instruktørkarriere på en atypisk måde, idet han har pendlet mellem en række parallelle spor, hvis eneste fællestræk synes at være en ganske særegen humor.
I selvinscenesættende og pseudo-dokumentariske kortfilm som Tvangsritualer, Forsmåelse og Supermaterialisme har Fauli sat luppen på en række ellers underbelyste karaktertræk, hvilket samtidig har været med til at opbygge en mytologi omkring personen Fauli. Det spor må siges at have kulmineret med hans nylige teaterdebut, Dr. Dante-farcen Fiaskospiralen. Med post-punk opgøret De skrigende halse ('92) skabte han en regulær kult-succes. Det store publikum har han nået med sine populære reklamefilm, specielt chips-kampagnen På sporet af Kim, tilrettelagt som en føljeton. Endelig har han som en af de få danske instruktører dyrket den opdaterede folkekomedie, eksempelvis i novellefilmen Den store kul-tur om Kulturby '96.
Folkekomedien var allerede model for Søren Faulis bemærkelsesværdige afgangsfilm fra Filmskolen, Dagens helt, med Peter Belli i rollen som en tøffelhelt af en HT-chauffør, som ved et tilfælde får chancen for at puste nyt liv i et metaltræt ægteskab.
Og faktisk er det tråden fra den ti år gamle film, Fauli tager op i Antenneforeningen, denne gang med væsentlig større punch og et resultat, som ikke mindst skylder stor tak til et veloplagt manuskript skrevet i samarbejde med Bo hr. Hansen. Med Huset på Christianshavn som klangbund tegnes et ganske præcist billede af sen-90'ernes Danmark, et samfund hvor dét at arbejde i 'mediebranchen' - også selv om det er som antennemontør eller pornomodel - er en sikker trumf på scoremarkedet. Hvor fællesskab er blevet et underligt fjernt begreb, som man mest forbinder med gamle tv-serier. Og hvor den nationale selvforståelse konstant krakelerer i mødet med tidens mange nye udfordringer.
Antenneproblemerne i den lille ejendom er en særdeles velfungerende ramme for at belyse udviklingen i Danmark i løbet af de sidste to-tre årtier, og ideen udnyttes med stor sans for detaljer, typer og situationer. Og - hvad der ikke er uvæsentligt i en komedie - latterbygerne falder som dansk sommerregn.

*Antenneforeningen. Instr: Søren Fauli. 60 min. Produceret af Cosmo Film med støtte fra Dansk Novellefilm. Grand (København) og Øst For Paradis (Århus)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu