Læsetid: 3 min.

Nyt lys på kvinders musik

20. april 1999

Tidens Kvinder er temaet ved årets NUMUS Festival, der begynder i dag

NUMUS
"Først studerede jeg alle de tekniske former, der har været i musikkens historie. Det var nødvendigt at gå ind i de tekniske former og stilarter hos de gamle mestre. Især interesserede jeg mig for den strenge stil i det 16. århundrede og var meget optaget af den tids komponister. Men jeg begyndte egentlig med de tyske klassikere, som min lærer fremholdt for mig: Haydn, Mozart, Beethoven, Bach. Sidstnævnte har hele livet stået i centrum for mit virke. Derefter påbegyndte jeg en gennemgang af alle historiens forskellige stilarter, også i høj grad den russiske skole. Men i 19-20-års alderen var jeg helt vild med Wagner. Foruden Wagner interesserede jeg mig også for den anden wienerskole, og så især Sjostakovitch i den russiske skole. Dernæst komponisterne fra min egen generation. Når jeg ser tilbage på min vej i musikken, så står navnene Bach og Webern i centrum."
Sofia Gubaidulina sidder foran mig på et hotelværelse i Stockholm. Hun beretter om sit lands skæbne, om kunstens vilkår, intenst gestikulerende, udtrykt i en blandet stemning af uudgrundelig melankoli, religiøs hengivenhed og ironisk distance. Øjnene kan i en og samme sætning udtrykke hellig fromhed og dræbende ild.

Det uventede
Kunstneren gør ikke noget for at skjule sin tatariske afstamning, og opdragelsen i en russisk kulturkreds. De skarpe ansigtstræk og de voldsomme verbale udbrud afslører det. Gubaidulina er et af hovednavnene ved NUMUS Festivalen for ny musik i Århus, som begynder i dag. I år hedder temaet 'Tidens Kvinder'.
Snart kommer Gubaidulina til København for at modtage Leonie Sonnings Musikpris. Kunstneren er vel nok den mest berømte nulevende kvindelige komponist. De kan opleve hendes musik ved NUMUS Festivalen, og snyd endelig ikke Dem selv for landsmanden Galina Ustwolskajas musik.
Hendes 3. Symfoni opføres af Aarhus Symfoniorkester sammen med Nørgårds Klaverkoncert og værker af nordmanden Ragnhild Berstad og danskeren Anders Nordentoft.
Festivalens kunstneriske leder, Karl Aage Rasmussen, siger, at baggrunden for årets tema skal ses som et resultat af en elementær nysgerrighed, ikke fordi det er synd, at så få kvinders musik bliver spillet. Altså intet kønspolitisk eller ideologisk felttog, men en vilje til at opleve det uventede. Karl Aage Rasmussen fortsætter:
"Hvis vi på kort tid opfører en lang rækker værker af kvinder, ikke fordi de er skrevet af kvinder, men fordi de fortjener det af kunstneriske grunde, vil der så tegne sig et særligt billede af tidens musik?"
Nysgerrigheden har resulteret i et bredt spektrum af kvinders kunstneriske skabelser. Vi skal f.eks. høre Maryam Mursal fra Somalia, Unsuk Chin fra Korea, Marilyn Mazur fra Danmark, Kaija Sariaho fra Finland, Anette Schlünz fra Tyskland, Birgitte Alsted fra Danmark, Libby Larsen fra USA.

Amerikansk besøg
Sidstnævnte amerikanske komponist bliver spillet af Continuum Ensemblet fra USA. Jeg hørte ensemblet spille i Seoul ved ISCM Festivalen i oktober 1997, og rapporterede i optimistiske vendinger:
"Af andre interessante ensembler på ISCM Festivalen i Seoul, må det New York-baserede Continuum Ensemble nævnes. Pianisten i gruppen, Joel Sachs, er også dirigent og manager. Continuum indspiller på blandt andet plademærket Nonesuch (f.eks. værker af Milton, Babbitt, Mel Powell og Stefan Wolpe). Ensemblet er støttet af en længere række amerikanske fonde i den absolut tunge ende. Det bør inviteres til Danmark - skal hilse fra Joel Sachs og sige, at det først kan blive i 1999."
Hvad du ønsker skal du få - nysgerrige NUMUS introducerer Continuum i Danmark. Det sker på fredag og lørdag, hvor publikum har mulighed for at høre en række førsteopførelser i Danmark.

Mænd er også med
Festivalens naturlige hovedfigur er Sofia Gubaidulina, både fordi hun er en fremragende komponist, og fordi hun er Sonningpris-modtager om kort tid.
Af andre navne må Karin Rehnquist fra Sverige nævnes. Hendes evne til at kombinere folkemusik med kunstmusikalske traditioner, er unik i ny nordisk musik. Koreanske Unsuk Chin har ladet sig indforskrive i den tyske musikverden, som så mange asiater før hende har gjort det. Chins musik er derfor først og fremmest europæisk moderne, præget af de skoler og personer, hun har frekventeret.
Igen i år sætter NUMUS lys på cross over-navne som Mazur og Mursal. Mazur kommer med bandet Future Song. Mændene er dog ikke skubbet helt i baggrunden. Vi finder musik f.eks. af Svend Hvidtfelt Nielsen, Nørgård, Svend Nielsen, og Andy Papes opera, Leonora Christine, opføres også i festival-perioden på Svalegangen i Århus.

*NUMUS Festivalen, i samarbejde med Musikhuset Aarhus 20.-25. april. Billetter og yderligere information: Tlf. 89 31 82 10

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her