Læsetid: 3 min.

Besat af ulve

5. maj 1999

Nye udtryksformer søger at kombinere grønlandsk og dansk kultur

UDSTILLING
Hun er født med en blyant i hånden. Og besat af ulve. Hun ser dem alle vegne. Og tegner dem med 15 forskellige blyanter. Altid på en kreativ og konstruktiv måde. Fra de nuttede i en oprindelig børnebogssammenhæng til det naturalistiske i et uddannelses- og dannelsesperspektiv. At tænke er at tegne. I hvert fald når kunstneren er Naja Abelsen.
Et utraditionelt afgangsprojekt fra Institut for Visuel Kommunikation på Danmarks Designskole har fundet sin optimale, men absolut kun foreløbige udstillingsramme i Katuaq, Grønlands kulturhus i Nuuk.
Ulve-projektet udspringer af tegneren, grafikeren og designeren Naja Abelsens to kulturer, den grønlandske og den danske, og deres traditionelt såre forskellige livssyn, som hun hellere forsøger at kombinere end konfrontere. Det betyder helt nye udtryksformer.
Naja Abelsens værker er illustrationer til en bog, som hun arbejder på om ulvemyter fra alle dele af den nordlige halvkugle, hvor ulvene stadig lever.
Ulven er i næsten alle kulturer en betydningsfuld mytologisk figur. Både den tidligste historie og nutidens kunst, eventyr og religion afgiver stærke vidnesbyrd herom. Ulven spiller en rolle alle steder, hvor mennesker ytrer sig - inden for alle fagområder og til alle tider.

Beskeden blyant
Naja Abelsen henter sin inspiration fra mytens kraft og omsætter den med, hvad hun selv betegner som "den beskedne blyant", til fascinerende tegninger på papir. For hende er blyanten ideel til at udtrykke sjæl og liv, en direkte forbindelse mellem ånd og hånd.
Hun tegner naturalistisk, men ikke fotografisk. Bogen, der er på vej med mangeartede informationer fra vidt forskellige kilder, vil få et helhedspræg netop gennem blyantens naturalisme.
Katuaq kan kun opfattes som en foreløbig ramme om værkerne, fordi der er tale om en salgsudstilling. Købere må være rede til at udlåne relevante billeder til reproduktion i forbindelse med bogprojektet.
Blyanten er langtfra Naja Abelsens eneste udtryksform. Hvad både hendes mangeartede grafiske opgaver for især Grønlands Hjemmestyre og akvareller og grafik i Katuaq med andre motiver end ulvemyter vidner om.
Men det er med den ydmyge blyant, hun arbejder mest konsekvent. Ulvemyterne har i hende fundet en særegen fortolker, der nu blot mangler også at få teksten på plads. Stemninger og stemmer fra nord vil dermed i dobbelt forstand være sat på papiret som den optimale udtryksform.

Ultimativ udfordring
Mytologiens magt over menneskers forestillinger og tanker er udtryksmæssigt en ultimativ udfordring. Naja Abelsen har taget denne udfordring op i værker, der spænder fra det ekstremt naturalistiske til det totalt abstrakte. Måske fordi hendes eget liv spænder fra Brønderslev over Qaqortoq til Tisvildeleje.
Udstillingen tilbyder et givtigt indblik i et projekt og en proces frem mod den endelige publikation, hvor illustrationer og tekster på harmonisk vis skal føres sammen, formentlig i en international udgave på flere sprog.
Naja Abelsen er med god grund udset til festival-udstiller på den 12. Nordiske Filmfestival i Nuuk.
Valget af hende til årets festival-udstiller er endnu et vidnesbyrd om, hvor mange facetter 'den nordlige dimension' for tiden tilfører de visuelle kunstarter. Også filmen og fjernsynet vil kunne hente inspiration i hendes tegninger.
Især fordi hendes projekt i forlængelse af den forkætrede genre 'infotainment' er et fint udtryk for en nok så attraktiv, men mindre omtalt genre 'edutainment'.
I hvert fald forbinder hun på forbilledlig vis uddannelse og underholdning i Katuaq. Præcise fakta viderebringes uspoleret inden for fiktionens underholdende rammer. Både når det drejer sig om ulven som biologisk væsen og om ulven som mytologisk væsen.
Oplysninger skal være korrekte - og tegnes korrekt. Hvad enten de stammer fra Zoologisk Have, Dansk Polarcenter, Internettet eller noget helt fjerde.
Det virker nervepirrende at se Naja Abelsen tegne. For i hendes koncept er det strengt forbudt at viske ud. Det forudsætter et arbejdsmæssigt nærvær, der forplanter sig til papiret. En skitse kan klares på ti minutter. En rentegning behøver tre døgn.
Som halvt grønlænder og halvt dansker kender hun behovet for at fjerne uvidenhed og fordomme.
Hendes tegninger afstedkommer spontant et skift i følelser. Et af de dyr, der har været lagt mest for had, og som nu er en truet art, har i hende fundet en kunstner med en nyfortolkende positiv intensitet.
Som rejsende i ulvemyter rundt om på kloden i tid og sted har hun bibragt os en ny forståelsesmodel, der måske en dag vil tillade os også at tage andre indgroede myter op til revision.

*Naja Abelsen: Ulvemyter og andre motiver. Akvareller, grafik og originaler til bogillustrationer. Katuaq/Tisvildeleje/Danmarks Designskole

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu