Læsetid: 2 min.

Billeder der skiller sig ud

1. maj 1999

Nutidens 2. maj-fotografer holder fast i princippet om autenticitet i pressefotografiet, som har været kendetegnet for det nu 20 år gamle fotobureau

UDSTILLING
Der er porcelænsfine portrætter, nøgen samtidsrealisme, æstetik og rædsel af største karat blandt de 39 billeder, der udgør fotogruppen 2. majs jubilæumsudstilling.
Fotobureauet, der startede som et venstreorienteret fotokollektiv med medarbejderdemokrati og ligeløn, fylder 20 år, og det fejres med et tilbageblik på 2. majs historie samt en fremtidsvision om pressefotografiet i det næste årtusinde.
Det vil konkret sige, at de bedste billeder fra fortiden, samt en lang række dugfriske eksempler på, hvordan fremtidens 2. maj-fotografi ser ud, kan opleves i Rejsestaldene i Øksnehallen frem til d. 16. maj.

Anonyme fotografer
Helt fra grundlæggelsen i '79 har grundideen med 2. maj været troen på, at et fotografi kan og er noget i sig selv - ikke blot et redskab til at få et budskab ud.
I starten, da fotokollektivet kun bestod af de tre grundlæggere, fotograferne Lars Bahl, Sonja Iskov og Henrik Saxgren, var gruppen stærkt påvirket af venstrefløjens dogmatiske ideologier, men siden hen kom der flere fotografer til, og grundideologien ændrede sig til en mere basal humanisme.
Op gennem 70'erne blev 2. maj en både berømt og berygtet gruppe. Berømt pga. de samfundskritiske fotografier, der med sin høje tekniske kvalitet høstede mange priser både herhjemme og internationalt. Og berygtet pga. kollektivets politiske overbevisning, der gav anledning til en del sammenstød med ordensmagten.
I løbet af 80'erne dæmpedes gemytterne, og fotografernes anonymitet - i de første år krediteredes bureauets billeder udelukkende med '2. maj' - blev ophævet sammen med ligelønnen og princippet om, at der ikke skulle være nogen chef for foretagendet.
I 1995 blev fotogruppen opløst, men genopstod som kommercielt billedbureau med Susanne Mathiesen som direktør. I dag er der 39 fotografer tilknyttet, heriblandt dette blads Klaus Holsting, og hver af disse 39 er repræsenteret med et billede på udstillingen.

Svimlende autentisk
Men trods ændringen fra idealistisk kollektiv til kommercielt bureau har fotograferne været tro mod deres principper og syn på pressefotografiet. Som Lasse Ellegaard, der nu ernærer sig som Jyllands-Postens Mellemøst-korrespondent, skriver i udstillingskatalogets forord: "... jeg har aldrig set et 2. maj-billede, der ikke havde bestræbelsen på autenticitet som bærende princip. ... Så vidt jeg kan se fra sidelinien er dette princip fastholdt ...".
Meget rammende betegner Ellegaard 2. maj-billederne som, "billeder ingen havde bedt om, fordi de ikke vidste, at de kunne tages."
Og med den sætning rammer han noget centralt. For de fleste af de 39 billeder overrasker beskueren alene, fordi de er anderledes. De udfordrer det kendte pressefotografis normer - nogle fordi de har opsnappet situationer, man ikke troede var mulige at afbillede, og andre pga. de tekniske finurligheder, der grænser op til kunstfotografiet.
Det er hver især ambitiøse og vellykkede billeder, der fortjener at blive studeret nærmere. Og selv om det er 39 forskellige historier, der fortælles på udstillingen, så er der den fælles røde tråd, at de alle skiller sig ud fra den enorme mængde billeder, vi præsenteres for i nutidens billeddominerede samfund.

*2. maj Billedbureaus 20 års jubilæumsudstilling. Rejsestaldene ved Øksnehallen til den 16. maj

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu