Læsetid: 6 min.

'Douze point!'

28. maj 1999

De nye meningsbærere er vokset op med Grand Prix, og de skammer sig ikke over at sige, at de elsker at se det. I morgen aften går det løs igen...

EUROVISION
Det er nemt nok at rakke ned på Melodi Grand Prix, nemt nok at latterliggøre fænomenet, nedgøre sangene. Det er nemt nok, men det er ikke særlig interessant. Som med al populær kunst fra tegne- til tv-serier har Melodi Grand Prix været genstand for had og foragt. Der er mange, der af princip ikke bryder sig om noget, der er populært. Desværre var flere af dem ansat i Danmarks Radio i 60'erne og begyndelsen af 70'erne - med det resultat, at Danmarks eneste kanal ikke viste mange af alle de gode og populære amerikanske tv-serier som Star Trek, men i stedet købte alle de engelske skod-serier a la Månebase Alpha, som de mente var bedre, fordi de kom fra BBC.
Holdningen resulterede også i, at DR i 1966 besluttede ikke at deltage i det internationale Melodi Grand Prix (som rigtigt hedder The Eurovision Song Contest) - og det efter at Grand Prixet havde fostret dansk hits og såkaldte 'landeplager' som bl.a. "Skibet skal sejle i nat" med Gustav Winkler og Birthe Wilke, "Angelique" med Dario Campeotto, "To lys på et bord" med Otto Brandenburg og "Dansevise" med Grethe & Jørgen Ingmann. Og schlagere som bl.a de to italienske "Ciao Ciao Bambino" og "Volare".
Denne beslutning har været med til at præge mange danskeres holdning til Grand Prix'et, efter det dukkede op igen i 1978 med Jørgen Mylius som vært, for pludselig var der en generation af holdningsbærere, der ikke var vokset op med den årlige sangkonkurrence. Det var folk født omkring 1950 plus minus et par år, og de havde ikke sjove minder om familien samlet om kaffebordet foran flimmerkassen i livlig diskussion om, hvorvidt sang nummer tre eller otte skulle have flest point - eller havde siddet 10 venner og højtråbende uddelt "douze point" til hvem som helst bare for at sige ordene.
Heldigvis har holdningen til dels ændret sig, primært fordi de nye meningsbærere er vokset op med Grand Prix, og de skammer sig ikke over at sige, at de elsker at se det. Ikke noget pjat med, at det er showet folk elsker at hade, nej de er vilde med det. Selvfølgelig griner man af Grys rejehop fra '83 i "Kloden drejer" og alle Kirsten & Sørens gimmicks, som dengang i '84 da Søren røg i swimmingpoolen under "Det' lige det", eller da de kastede en guitar i hovedet på kameramanden under "Ka' du se hva' jeg sa'" i '88. Og selvfølgelig var der sange, man hadede, ja sange af utrolig ringe kvalitet, men Melodi Grand Prix i Jørgen Mylius' regeringsperiode er primært husket for en stribe iørefaldende hits ærligt serveret med humor i stort anlagte shows.
Både i det danske og udenlandske Melodi Grand Prix i 50'er og 60'erne lagde man vægten på sangen og ikke på selve fremførelsen eller kunstneren, men da Danmark kom med igen var fokus skiftet. Nu handlede det lige så meget om 'stjernerne' og deres måde at koreografere deres sang på. Abba med deres vindersang fra '74 "Waterloo" dannede skole. Et utal af syngende og dansende grupper i kostumer dukkede op de følgende år, bl.a. hollænderne Teach-Inn med "Ding A Dong" ('75) og englænderne Brotherhood of Man med "Save Your Kisses For Me" ('76). I Danmark så man det hos bl.a. Mabel, Kirsten & Søren, Snapshot og Trax.

Flere genrer
Stilen i de sidste fem års internationale Grand Prix ligner stadig den fra 80'erne, men musikalsk er der mange flere genrer. Der er mere rock, sågar rap, dance og techno, men hovedvægten er stadig enten stort anlagte ballader eller hurtige popsange med et refræn man kan synge i søvne.
Danskpop er i 90'erne næsten blevet comme-il-faut. Sweethearts med Pernille Højmark i forgrunden har siden '92 udsendt fire underholdende succes-cd'er, og Palle Strøm, Jakob Stegelmann og Lars Hvidberg gav Dansk Melodi Grand Prix i Jørgen Mylius-udgaven ridderslaget med deres utroligt fine tv-serie "Gotha - Kult, kitsch og b-film" med efterfølgende bog og cd. Her er kræs og tusindvis af sære oplysninger at hente.
I forbindelse med Dansk Melodi Grand Prix 1999 er der netop udsendt en dobbelt-cd med 50 numre fra 57-99 udvalgt bl.a. af Grand Prix-veteranen Søren Bundgaard. Her finder man de danske vindere samt et udvalg af favoritter, der ikke vandt - bl.a. "To lys på et bord" som kendetegnende nok ikke fik en eneste stemme fra den udpegede jury i '60 men blev et kæmpe hit , Lecias "Det' en hemmelighed" ('84) samt Snapshots "Gi'r du et knus" ('83).
Der er mange gode numre og megen sjov nostalgi på de to cd'er. Desværre er det pladeselskabet CMC, der har fået den gode idé, for som altid med deres genudgivelser er den sjusket udført. I cd-hæftet, hvor der er en lille fin artikel af Jørgen Mylius, er der ikke én oplysning om de forskellige numres placering i hverken det danske eller udenlandske Grand Prix. Og når nu 26 vindere er med, så undrer det, at tre mangler, nemlig Ellen Winthers "Vuggevise" fra '62, Birgit Brüels "For din skyld" fra '65 og "Kun med dig" Dorte Andersen og Martin Loft fra '96. Det skyldes måske rettighedsproblemer, men det ville en note jo kunne forklare.
Her kunne de have lært af den fine, annoterede This is...Eurovision med 39 af de bedste internationale numre med vægten på de engelsksprogede. Her er Grand Prix-hits med Cliff Richard, Johnny Logan og Olivia Newton John men også Nicole ("Ein Bisschen Frieden" fra '82), Sandra Kim ("J'aime la Vie" fra '86), Baccara ("Parlez Vous Francais" fra '78), de to israelske "Hallelujah" ('79) og "A Ba ni Bi" ('78) samt Celine Dion, som vandt for Schweiz i '88 med "Ne Partez Sans Moi" i velnok Grand Prix-historiens grimmeste kjole. Og det siger ikke så lidt.
Den danske dobbelt-cd indeholder også de fem numre fra dette års danske Melodi Grand Prix, og det er jo svære odds at være oppe imod alle de gamle hits. Det er da også tydeligt at vinderne Michael Teschl & Trine Jepsen med "Denne gang" ikke rigtig har fundet melodien. Der er næppe den store sandsynlighed for en dansk topplacering i morgen aften. Man kan kun håbe på, at de ikke bliver så dårligt placeret, at Danmark ikke får lov at være med til næste år. Og så kan man samtidig håbe på, at DR tager sig sammen og næste år leverer et ordentligt supershow som i gamle dage. Siden Jørgen Mylius stoppede som vært i '88 har showene de fleste gange været halvhjertede. Ingen går tilsyneladende rigtig ind for det. På den måde laver man ikke ordentligt tv. Måske skulle man lade unge mennesker præsentere Grand Prixet næste gang.

*Dansk Melodi Grand Prix 1957-1999. Dobbelt-cd (CMC Records) - Gotha. Kult, kitsch og b-sider. Cd (EMI) - This is... Eurovision. 39 Songs for Europe. Dobbelt-cd. (Virgin) - Lars Hvidberg, Jakob Stegelmann & Palle Strøm: Gotha. Kult, kitsch og b-film. Bog (Haarder Publishing/DR Multimedie)

Fakta - Vindere af Dansk Melodi Grandprix 1957-1999

1957: Gustav Winckler & Birthe Wilke, Skibet skal sejle i nat
1958: Raquel Rastenni, Jeg rev et blad ud af min dagbog
1959: Birthe Wilke, Uh' jeg ville ønske jeg var dig
1960: Katy Bødtger, Det var en yndig tid
1961: Dario Campeotto, Angelique
1962: Ellen Winther, Vuggevise
1963: Grethe & Jørgen Ingmann, Dansevise
1964: Bjørn Tidman, Sangen om dig
1965: Birgit Brüel, For din skyld
1966: Ulla Pia, Stop mens legen er god
1967-1977, begge år incl. Danmark arrangerede ikke Melodi Grand Prix
1978: Mabel, Boom Boom
1979: Tommy Seebach, Disco tango
1980: Bamses Venner, Tænker altid på dig
1981: Tommy Seebach & Debbie Cameron, Krøller eller ej
1982: Brixx, Video video
1983: Gry, Kloden drejer
1984: Kirsten Siggaard & Søren Bundgaard, Det li' det
1985: Kirsten Siggaard & Søren Bundgaard, Sku' du spør' fra no'n
1986: Lise Haavik & John Hatting, Du er fuld af løgn
1987: Anne Cathrine & Drengene, En lille melodi
1988: Kirsten Siggaard & Søren Bundgaard, Ka' du se hva' jeg sa'
1989: Birthe Kjær, Vi maler byen rød
1990: Lonnie Devantier, Hallo, hallo
1991: Anders Frandsen, Lige der hvor hjertet slår
1992: Kenny & Lotte, Alt det som ingen ser
1993: Tommy Seebach, Under stjernerne på himlen
1994: Grand Prix ikke afviklet
1995: Aud Wilken, Fra Mols til Skagen
1996: Dorthe Andersen & Martin Loft, Kun med dig
1997: Thomas Lægård (Kølig Kaj), Stemmen i mit liv
1998: Grand Prix ikke afviklet
1999: Michael Teschl & Trine Jepsen: Denne gang

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu