Læsetid: 4 min.

Film i TV

12. maj 1999

*Danny Kaye er måske ikke særlig kendt af de yngre tv-seere, selv om denne musical-farce fra 1949 blev vist af DR i 1995 (og i øvrigt også i 1963 - filmen kan næppe belaste budgettet synderligt). Kaye var især i 1950'erne en umådelig populær komediant, lige hjemme i virtuose parodier, letflydende sange, adræt slapstick og barok farcekomik. Og han får brug for hele repertoiret i denne meget frie Hollywood-bearbejdelse af russeren Gogols satiriske komedie Revisoren. Kaye spiller en handelsrejsende, der i en provinsby forveksles med den statslige revisor, og så er det løbske bestikkelses-spil gående, for der er grundigt kludder i regnskaberne. Hollywood-veteranen Henry Koster har instrueret de letløbende løjer.
The Inspector General/Generalinspektøren. DR 1, torsdag kl. 13.35 - 15.20

*Rolf Lassgård, stor og bamset svensk skuespiller, har vi senest set som den sympatiske læge i Magnetisørens femte vinter. I Jægerne, en af svensk film største succeser i de senere år, spiller han med samme tiltalende autoritet en egenrådig strisser, der efter skilsmisse og arbejdskonflikter i Stockholm vender tilbage til hjemstavnen - Nordlandets store skove. Han optages i egnens dominerende mandefællesskab af skydeglade jægere og opdager, at der finder et indbringende krybskytteri sted, uden indgreb fra ordensmagten. Det går ud over stedets ikke-svenskere, og den hærdede strømer er nødt til at vende sig mod sine egne. Det er en stramt fortalt spændingshistorie med strejf af det svenske neutralitets-traume. Man isolerer sig, alle dækker over alle, og råddenskaben vender indad, mens mandehørmen breder sig. Kjell Sundvall, der også huskes for Olof Palme-filmen Den sidste kontrakt, har instrueret med en professionel målbevidsthed og fortælle-effektivitet, der sjældent ses i svensk film. Samtidig udnytter han ved hjælp af bredformatet de menneskeøde nordsvenske skovstrækninger som en westernlignende baggrund for spændingsintrigen.
Jägarna/Jægerne. TV2, torsdag kl. 21.25 - 23.25

*Alfred Hitchcock demonstrerer i Berygtet "en kølig form for indsigt og beherskelse, der kan minde om en god fransk romanforfatter," skrev amerikaneren James Agee, selv romanforfatter og en fremragende kritiker. Agee foregreb dermed netop de franske kritikeres kanonisering af Hitchcock som seriøs kunstner op gennem 1950'erne. Og Berygtet fra 1946 fremtræder da også stadig som en af Hitchcocks mest subtile og overlegent komponerede film, en kombination af spændings- og kærlighedsdrama udmøntet i en perfekt rollebesat trekant: Ingrid Bergman som kvinden, der sælger sig selv for at skaffe oplysninger, Cary Grant som manipulatoren, som forelsker sig i hende, og Claude Rains som den moderdominerede skurk, der i virkeligheden også er et slags offer. Ikke underligt at Berygtet var den af Hitchcocks sort-hvide film, Francois Truffaut foretrak. Ben Hecht har skrevet manuskriptet sammen med Hitchcock, og det har ikke mindst medført et glitrende dialog og et spidsfindigt intrigemageri.
Notorious/Berygtet. TV2, torsdag kl. 23.25 - 01.05

*Fred Astaires hundredeårsdag fejrer DR 2 med den klassiske musical The Band Wagon (Let på tå) fra 1953, og selv om man kunne have valgt mange andre Astaire-film, for eksempel fra hans glansperiode i 1930'erne, er det et lykkeligt valg. For i Vincente Minnellis sofistikeret drilagtige back stage-film viser Astaire hele sin kunnen i modnet og yderligere forfinet udgave. Fra han i starten nærmest slentrer (men hvilken slentren!) henad en jernbaneperron, lidt glemt og melankolsk og synger den kønne trods-alt-optimistiske By Myself. Og til han mod slutningen, spændstig og uforligneligt elegant, kaster sig ud i det store surrealistiske nummer The Girl Hunt Ballet, en vittig parodi på den hårdkogte noir-genre med Cyd Charisse som langbenet sexet femme fatale ("She came at me in sections. I wouldn't trust her any further than I could throw her.") Selve historien er enkel - Astaire spiller en meget Astaire-lignende danser på vej ned, men hyret til at spille med i et prætentiøst Broadwayshow bygget over Faust-myten. Da fiaskoen bliver total, skabes en ny forestilling med en masse sjove, elegante og melodiøse numre, kulminerende i That's Entertainment - altså ægte vitaminrig underholdning i modsætning til Faustisk selvhøjtidelighed og manende patos. I al beskedenhed rummer filmen musicalgenrens iboende filosofi, samtidig med at den bugner af herlige numre centreret omkring en stadig adræt steppende og henkastet velsyngende Astaire. Omkring ham morer Jack Buchanan med en parodi på en opstyltet instruktør (men danser også med Astaire den lille perle I Guess I'll Have to Change My Plan), og Cyd Charisse er Astaires partner i den romantiske Dancing in the Dark fra Central Park.
The Band Wagon/ Let på tå. DR 1, torsdag kl. 00.10- 02.00

*Kathryn Bigelow er Hollywoods bedste bud på en feminist, der virker i de etablerede mainstream-genrer. I Blue Steel fra 1990 lancerer hun Jamie Lee Curtis som en slags Clint Eastwood i skørter, en strømer, der får ry for at være skydegal, men tvinges til at være det for at få bugt med et djævelsk dobbeltmenneske af en massemorder. Han giver den som hendes opvartende kavaler, men lider først og fremmest af en frådende fetichistisk betagelse af hendes status som magtfuld pistolskytte. Overhovedet er filmen ret ukvindeligt fascineret af våbnenes blå stål og kuldslåede overflader i et farvebehersket billedsprog. Politikvindens moralske dilemma (skal hun gå på et personligt hævntogt for at uskadeliggøre massemorderen?), opløses til slut i udvendigt tju-bang. Men Jamie Lee Curtis har skarpskåren styrke og pågående frækhed som strømerkvinden, der tager loven i egen hånd.
Blue Steel. DR 1, fredag kl. 22.00 - 23.40

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu