Læsetid: 1 min.

Forbrugerne ejer el-sektoren

10. maj 1999

En tæt familie af el-selskaber skal splittes op, men forbrugerne bevarer værdierne

At gå fra monopol til konkurrence kræver, at el-sektoren bliver splittet op.
Hidtil har forbrugere og kommuner ejet og styret alle dele af el-forsyningen - lige fra de lokale el-selskaber til ledningsnettene og kraftværkerne.
Nu skal båndene skæres over.
Kraftværkerne skal have selvstændig økonomi og kas-tes ud i konkurrence. Ledningsnettet skal bevares som neutralt monopol for alle, der vil benytte det. Endelig skal forbrugerne bevare indflydelsen i deres lokale el-selskaber.

Historisk: er det forbrugerne, som har skabt og betalt el-sektoren.
De gik i mellemkrigstiden sammen om at danne små andelsselskaber for at skaffe sig strøm, og da forbruget steg, samarbejdede selskaberne om at bygge større kraftværker og ledningsnet.
Modsat de fleste andre lande, hvor staten er/var drivkraft og eneejer.
El-sektoren har været underlagt et princip om, at økonomien skulle hvile i sig selv økonomisk.
Var der overskud i et selskab, skulle el-prisen sættes ned. Dog måtte der sættes penge af til nye investeringer.
Derfor var blandt andet en ny kraftværksblok på Nordjyllandsværket til 3,7 mia. kr. allerede betalt kontant, da den blev indviet den 16. april i år.

Værdierne: Med reformen mister forbrugerne den direkte indflydelse på kraftværkerne, men de beholder værdierne i form af aktier/andele, som placeres i deres lokale net-selskab, hvor forbrugerne skal være repræsenteret.
Hvor mange milliarder kroner el-sektoren er værd, hersker der fortsat politisk strid om, og det skal først afklares, efter reformen er vedtaget.
Det har blandt andet betydning, fordi værkerne fremover skal betale skat af deres eventuelle overskud.
Selvom forbrugerne ejer værdierne, så kan den enkelte husstand ikke trække værdierne ud til sig selv.

c

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her