Læsetid: 3 min.

God musik - forkert sal

8. maj 1999

Sofia Gubajdulinas 'Sonnengesang' kom ikke til sin ret ved torsdagskoncerten, hvor den tyskboende russer fik overrakt Léonie Sonnings Musikpris 1999

KONCERT
Damen ligner et lille, rynket vinteræble. Hun er noget af det sødeste, man kan tænke sig. Torsdag aften fik hun overrakt Léonie Sonnings Musikpris og trådte dermed ind i rækken af betydelige kunstnere, der i løbet af de sidste 40 år er blevet begavet med den set med danske øjne så ovenud fornemme pris.
Sofia Gubajdulina fortjener æren. Og modsat Miles Davis, der ifølge rygterne takkede nej, indtil han erfarede, at Stravinsky havde fået prisen før ham, udtrykte Gubajdulina sin dybeste taknemmelighed over tildelingen.
Så meget desto mere ærgerligt var det, at hendes Sonnengesang for kor, slagtøj og solo-cellist ikke fik den bedste præsentation ved koncerten.
Fejlen var hverken musikkens eller musikernes, men salens. Gubajdulinas tonsætning af Franz af Assisis gamle solsang var en yderst intens oplevelse ved den danske uropførelse i Glyptotekets festsal for tre uger siden. Men i Radiohusets koncertsal kom dramaet så meget på afstand, at intensiteten forsvandt - i hvert fald oplevet fra min anmelderplads på balkonen.

Energien gik tabt
Musikerne og sangerne var de samme som ved fremførelsen i Glyptoteket, og Rostropovitj-eleven David Geringas var endnu en gang en stor oplevelse. Men hans virtuose cellospil virkede alligevel mindre nærværende, nærmest afpersonificeret, hvad der er en katastrofe for denne teatralske musik, hvor cellisten spiller hovedrollen.
Cellostemmen presses ud over instrumentets rammer i Gubajdulinas religiøst funderede værk, hvor troens grundtone er det spinkle element, der bærer gennem metamorfosen fra liv og lovprisning til død og forløsning. Heller ikke slutningens syndflod af sol, hvor musikken smelter og bliver til ren, transcendental velklang, fungerede ordentligt ved torsdagskoncerten. Klangen blev mat og fjern, energien gik mere eller mindre tabt. Korets toner, der skulle have strålet, blev til ynkelige pip.

Tam-tam med hoppebold
Formentlig lød Gubajdulinas musik meget bedre i DR's direkte radiotransmission end i koncertsalen. Til gengæld gik radiolytterne glip af elementet af teater. Cellisten lægger celloen fra sig og går hen til først en tam-tam, siden en stortromme, som han trakterer med hoppebolde af gummi.
Gubajdulina kan trylle med instrumenterne, så cello, slagtøj og korstemmer fusionerer i nye, overraskende og betagende klange. Lyt derfor til P2musik søndag formiddag kl. 11, hvor prisoverrækkelseskoncerten genudsendes, for Gubajdulinas musik fortjener opmærksomhed. Den forener det personlige og det uforudsigelige, tradition og nyskabelse, som P2musik-chef Steen Frederiksen sagde det i sin tale til prismodtageren oven på opførelsen af Sonnengesang.

Lazarevs plaster
Efter pausen kom der plaster på såret i form af Alexander Lazarevs fortolkning af Sjostakovitjs 10. symfoni: Stor, veldisponeret og med et engagement, der fik det meste til at lykkes og andensatsen til at kræve fuld opmærksomhed.
Det er jo i grunden grim musik, Sjostakovitj har skrevet, brændemærket som han var af Stalin-tidens terror, og fløjterne havde den særlige skærebrænderklang, komponistens musik fordrer. Smukke drag har musikken dog også - faktisk ikke så få i dette værk - og at den er udtryk for en ekstraordinær begavelse, kan ingen tage fra den.
Med opførelsen af Sjostakovitjs 10. fik en af Gubajdulinas medundertrykte landsmænd - og i øvrigt en forgænger i rækken af Sonning Pris-modtagere - lov at afrunde en prisoverrækkelseskoncert, hvis idé desværre var en lille smule smukkere end dens virkeliggørelse.

*Sofia Gubajdulina: Sonnengesang, Dmitrij Sjostakovitj: Symfoni nr. 10. David Geringas (cello), Gert Sørensen og Tom Nybye (slagtøj), Alice Nørregaard (celeste), Radiokammerkoret og Radiosymfoniorkestret dirigeret af henholdsvis Stefan Parkman og Alexander Lazarev. Radiohusets koncertsal, torsdag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu