Læsetid 1 min.

En græsrodskunstner

14. maj 1999

En bog om den kontroversielle, eksperimenterende kunstner Mogens Otto Nielsen er sendt på gaden

"Jeg øver mig i ingenting," skriver Mogens Otto Nielsen i et brev, optrykt i den lille, nye bog om ham og udgivet af den foretagsomme nordjyske billedkunstner Gorm Spaabæk. Mogens Otto Nielsen har siden 60'erne været med i den eksperimenterende, konceptuelt baserede og internationale avantgarde, der viderefører Fluxus, men han er en ener og kan ikke sættes i bås. En af hans opfindelser er 'Lommemuseet'. Det er et internationalt museum, der har til huse i hans lomme. Museet modtager tilsendte objekter fra kunstnerens store netværk, og når de befinder sig i kunstnerens lomme, er museet åbent. Som De kan se, kære læser, så er hans kunst ikke fetich-objekter, som sættes på en piedestal i museernes hvide kuber. Nej, det er bevidst uholdbare objekter, det er såkaldte 'environments', stedsspecifikke værker af dadaistisk tilsnit og lavet af højst proaiske og nedbrydelige hverdagsmaterialer som jordbær, sukkerknalder, is og affald. Mogens Otto Nielsen er knyttet til det internationale netværk 'Mail Art' , han skriver digte, han laver skulpturer af sne, søjler med redekassehuse i menneskestørrelse til Gåsetorvet i Nakskov, hans fødeby, således at indbyggerne kan forbedre deres udsyn, laver skulpturer af ord, kunst for myrer, etc. Mogens Otto Nielsen er en outsider, en kunstner, der har valgt at tage udgangspunkt i sig selv og at leve sin kunst hver dag. Han bor i dag i Nordjylland, men hans værker er heldigvis jævnlig med på udstillinger, også øst for Storebælt. Bogen blotlægger hans virke - og er skabt af venner og kolleger, bl.a. står en herlig novelle af Bent Vinn Nielsen at læse her.

*'Myrer og jordbær om Mogens Otto Nielsen'. Nordtryk, 60 s. ill., kr. 185,-.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu