Læsetid: 3 min.

Hollywood sat på plads

11. maj 1999

Cannes-festivalen bekender kulør - angriber åbent amerikansk film

CANNES
De store Hollywoodselskaber sidder i anden parket ved dette års Cannes-festival. Modsat sædvanen stammer hverken åbnings- eller afslutningsfilmen fra filmbyen, hvilket har vakt undren i den amerikanske presse. Og to af de fire U. S. independent-produktioner i selve konkurrencen er ikke rent amerikanske, men co-produktioner med Frankrig.
Festivalens hovedprogramlægger, den erfarne Gilles Jacob, giver ikke længere bare diplomatiske forklaringer på de tunge Hollywooddrenges fravær, men taler nu åbent om "den stadig større mangel på (kunstnerisk) ambitiøse projekter i Hollywoodstudierne." Samtidig med, at han lægger et plaster på såret ved at placere et par stykker af slagsen i en mindre præsentationsrække uden for konkurrencen, måske mest for at tiltrække stjernegæster.

Blege kopier
Endnu mere bemærkelsesværdige udtalelser kommer fra planlæggeren af den traditionsrige Kritikeruge, Jean Roy, der i sin tid inviterede Nattevagten til sin serie.
Han har set over 100 uafhængige amerikanske film som led i udvælgelsen og ikke fundet en eneste, der var værd at vise. Roy beklager sig over de unge amerikanske instruktørers "komplette mangel på originalitet. Enten udspyr de blege kopier af tidligere amerikanske film eller også lægger de deres stil op ad alt det tv, de har set, " siger Roy.
I stedet viser Kritikerugen film fra Tyrkiet, det tidligere Jugoslavien, Japan, Spanien og Australien.

Prestige, ikke penge
Amerikanerne har på deres side gennem mange år haft et ambivalent forhold til Cannes-festivalen, og det er ikke blevet mindre problematisk her op mod årtusindskiftet.
Som alle andre vil man naturligvis gerne være stærkt repræsenteret ved den mest prestigegivende festival af alle. Og en enkelt genlydende triumf er det blevet til, da Quentin Tarantino ikke blot vandt Guldpalmer, men efterfølgende fik en verdensssucces med Pulp Fiction.
Den slags ser godt ud for alle parter. For lagde Cannes' Guldpalmer ikke grunden for succesen? Ser man på tiårets andre Guldpalmevindere og deres kommercielle gennemslagskraft efter præmieringen, tyder dog intet på, at førsteprisen i Cannes i sig selv er en guldklump ved billetlugerne. Guldpalmer giver først og fremmest prestige, ikke penge.
Alligevel vil alle jo gerne vinde, hvilket er lykkedes tre amerikanske instruktører siden 1990: Tarantino, David Lynch (Vilde hjerter) og Joel Coen (Barton Fink). Men amerikanernes engagement er halvhjertet. Cannes-pressevisninger kan være notorisk grusomme og udsætte sårbare førstegangsvisninger for pibekoncerter, hånlatter eller dødlignende indifference. En af de uafhængige amerikanere, der i år er sluppet gennem nåleøjet, John Sayles, sammenfatter Hollywoodstudiernes angst for Cannes på denne måde:
"Selskaberne har det hele tiden på samme måde: De kan lide festivalen, men er samtidig bange og tænker: 'Jeg har en mainstream-film, men hvis den nu er med i Cannes, bliver den så opfattet som en kunstfilm?'"
En forståelig bekymring, når man ser på de sidste to års Cannes-vindere, der har været ekstremt smalle film: Abbas Kiarostamis Smagen af kirsebær (der end ikke har haft dansk premiere), Imamuras japanske Ålen og grækeren Theo Angelopoulos' Evigheden og en dag, som endnu venter på sin danske visning.

Et fristed
Det bliver ikke svært for Cannes-juryen at finde en mere publikumsvenlig vinder end disse tre, men også dette års udvalg af konkurrencefilm afspejler en demonstrativ støtte til smalle kunstfilm, ikke mindst synligt i det amerikanske udbud: nye film af David Lynch, Jim Jarmusch, John Sayles og Tim Robbins.
En konsekvent filmpolitisk holdning, der fastholder en af festivalens hovedfunktioner: At være et fristed for den filmiske mangfoldighed, der rundt om på kloden i stadig højere grad trues af Hollywoods imperialisme.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu