Læsetid: 2 min.

Katastrofe skulle ske

31. maj 1999

101 mennesker døde i togkatastrofen ved Eschede. Anklage-myndigheden overvejer at rejse tiltale mod ledende medarbejdere i de tyske baner (DB)

BERLIN - Forsømmelser var skyld i 101 menneskers død i en tysk togkatastrofe sidste år. Det konkluderer en foreløbig havarirapport, der beskriver hændelsesforløbet op til afsporingen af et ICE-tog nær byen Eschede, Niedersachsen, den 3. juni 1998.
ICE-toget var tysk ingeniørkunsts stolthed - som hvide lyn hvislede togene gennem landet med op til 250 km/t.
I Eschede fik Tyskland sit eget Titanic-traume. Med 198 km/t blev højhastighedstoget afsporet ved et skiftespor og ramte en betonbro. Flere vogne blev trykket sammen.
Havarirapporten slår fast, at katastrofen kan føres tilbage til et enkelt hjul under togets første vogn. Ifølge rapporten brød hjulet sammen som følge af metaltræthed, men at lige netop dette hjul ville bryde sammen, var langt fra nogen tilfældighed: I dagene op til katastrofen havde ICE-togets elektroniske kørselsovervågning flere gange registreret 'ujævn kørsel' og 'ikke-rund form' fra hjulet.
Meldingerne blev givet videre til ICE-værkstedet, hvor det også var kendt, at hjulet var mere slidt, end forskrifterne tillod. Ved leveringen havde hjulet en diameter på 920 mm, ved 890 mm burde det være udskiftet, men hjulet fra Eschede var kørt ned til 854 mm. Alligevel fik det lov at køre videre. Politiet har derfor indledt efterforskning mod flere ICE-mekanikere.
Men værst er det, at selve hjulkonstruktionen var direkte farlig.

Røntgen unødvendig
Da ICE-togene begyndte at køre i 1991, havde de normale hjul lavet af et enkelt stykke stål. Uheldigvis viste det sig, at hjulene hurtigt blev slidt eliptiske, og togene derfor kom til at ryste.
Som erstatning valgte de tyske jernbaner (DB) hjul med en fjedrende gummiring, der sikrede en jævn kørsel. Denne hjultype anvendes til de langsomme sporvogne, men er uegnet til større hastigheder - ingen andre lande anvender det gummiaffjedrede hjul til højhastighedstog. I Tyskland overhørte DB alle advarsler.
Samtidig blev der set stort på sikkerhedsundersøgelserne. Af sparehensyn blev ICE-værkstederne ikke udruset med det nødvendige måleudstyr til at konstatere metaltrærhed i hjulets indre. DB anså sådanne brud for utænkelige og mente, at røntgenudstyr var unødvendigt. De foreskrevne undersøgelserne med ultralydscanner blev indstillet efter en tid. Derfor kunne metaltrætheden udvikle sig i hjulets indre og få så katastrofale følger.

10 minutters stilhed
På denne baggrund overvejer anklagemydigheden også at rejse sag mod ledende banefolk. Politiet har beslaglagt kassevis af mødereferater og andet skriftligt materiale hos DB for at kunne rekonstruere beslutningen om at bruge den farlige hjultype - og dermed finde frem til de ansvarlige.
De farlige hjul med gummiaffjedring blev straks efter katastrofen udskiftet med den sikre type, og DB har siden gennemført en analyse af sikkerheden på ICE-strækningerne. Blandt andet skal skiftespor nær broer og andre forhindringer sløjfes.
Årsdagen den 3. juni skal markeres med 10 minutters stilhed på sporet ved Eschede. Desuden holdes der mindegudstjeneste med deltagelse af de overlevende og redningsmandskabet, der stadig et år efter katastrofen plages af de psykiske eftervirkninger. Omkring 2.000 redningsfolk hjalp med til at bjærge de mange lemlæstede døde og kvæstede ud af togvraget. Op mod hver 10. af dem har stadig behov for psykologhjælp.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu