Læsetid: 3 min.

... og klassisk kort

18. maj 1999

Fædrelandssange
*Vokalensemblet Ars Nova har begået en ny cd på plademærket Exlibris. Med glæde lytter man til de tekstnære fortolkninger af de kendte, danske sange. Jeg elsker de grønne lunde, Du gav os de blomster, Hvor smiler fager og mange flere - i alt 21 af de gode, gamle sange. Næsten til bevidstløshed har man hørt disse toner, ofte sunget uden at drage omsorg for formidlingen af de ord, der synges. Ars Novas fremragende sangere bærer omhyggeligt foredraget frem, betoner bestemte ord og vendinger. Kort sagt: frasering, som vidner om stillingtagen til formen og indholdet. Cd'en må kunne sælges til mange i det lille land. Hvis et nyt oplag skulle komme på tale, må Exlibris gøre mere ud af teksthæftet; jeg savner oplysninger om Nina Fischer (som synger med i koret) og som krediteres for at have gjort noget ved oprindelige korsatser. Komponisten Schierbeck staves i øvrigt sådan.
Ars Nova: Fædrelandssange. Dir.: Tamás Vetö. Exlibris CD 30073

Religiøs musik
*Musik i udtrykkets tjeneste er der tale om på en ny cd, der præsenterer musik af Sonningpris-modtageren, russeren Sofia Gubaidulina og polakken Henryk Górecki. Koret er igen i centrum i Gubaidulinas Alleluja og Góreckis Miserere. Til at forstærke det teatralske element bruger Gubaidulina orkester og solister. Musikken er formet som anråbelser, polyfone skabelser, der på mangfoldigste vis hylder Herren. Halleluja, hvor kan det gøres langt og kompliceret. Radiokammerkoret går loyalt til sagen og musikerne ligeså. Mere moderat modernistisk er Góreckis Miserere, som langsomt bygges op fra enstemmighed til flerstemmighed, til stort anlagt sats (skæring 16), hvor koret virkelig får mulighed for at slå teksten fast. De besværgende gentagelser akkumulerer stadigt flere stemmer og fanger lytteren i en tilstand af meditativ omfavnelse, med en udklang af definitiv forsoning i sidste sats. Et flot og smukt værk, som man nyder i den foreliggende tolkning.
Radiokammerkoret og Radiosymfoniorkestret under Jesper Grove Jørgensen og Dmitri Kitajenko. Chandos 9523

Messiaen og elever
*Radiokammerkoret er også aktuel med en udgivelse, der bringer musik af den franske komponist Olivier Messiaen og to af hans mest kendte elever: Iannis Xenakis og Karlheinz Stockhausen. Messiaens godt fem minutter lange O sacrum convivium! hører til standard-repertoiret, men denne lytter bliver nok aldrig træt af at høre den gribende, smukke sats. Radiokammerkoret gør sig heldigt bemærket i denne musik. Stockhausens ungdomsværk Chöre für Doris, tilegnet kæresten, Doris Andreae, gengiver koret udmærket uden at det kan beskrives som udførelse i topklasse. Til sammenligning kan man henvise til Stockhausens egen cd-serie, hvor cd 1 indeholder Stockhausens begynderting. Den aktuelle udgivelse disker også op med sager af Xenakis, ikke mindst Nuits med lyden-af-mange-mennesker-der-har-det-forfærdeligt-sammen, gør indtryk.
Pupils of Messiaen. A cappella works by Messiaen, Stockhausen and Xenakis. Radiokammerkoret under Jesper Grove Jørgensen. Chandos 9663

Filmmusik
*Underlægningsmusik til en forestilling finder vi på en ny cd fra dacapo. Det er Ole Schmidts musik til Carl Th. Dreyers stumfilm Jeanne d'Arc. Med modale vendinger, der giver mindelser til uhyggelige Western-film, opfindsom orkestrering som i Den Tredie Mand, splintret fremmedgørende univers som opleves i så meget ny musik, at det burde være løgn, de schmidske så typiske jazzede synkoper. Med sangerinden Nina Pavlovskis entre får vi en ørehænger af et tema med orkesterledsagelse: Minimalistisk, enkelt, smukt, eksotisk. Ole Schmidt fedter ikke med tingene, han er en mand der kalder en spade en spade. Jeg tænker, at musikken har det bedst sammen med filmen.
'Jeanne d'Arc' - musikken til Dreyers film. Aalborg Symfoniorkester, Nina Pavlovski (sopran), Erling Møldrup (guitar). Dir.: Ole Schmidt. dacapo 8.224112

Grim, grimmere, grimmest
*Hvor de øvrige sanglige udfoldelser i denne pladerunde er fremstillet gennem en perfektion af teknik og udtryk, er musikken til den aktuelle teaterforestillling Jeg er grim søgt gengivet i overensstemmelse med temaet: Lyden er umanerlig grim. Det passer glimrende til denne sag, som De ikke må glip af, hvis De har interesse i hæslighedens æstetik. Musikken er skabt af Søren Siegumfeldt Eriksen. Han benytter sig af en polyfoni af stilarter med det mål at skabe en brugsmusik, der fungerer. Og det gør den: Ulækker, smagløs pop når den er bedst. Formindskede septimakkorder som ikke er hørt mere rædselsfulde siden den gennemførte udfoldelser på Greve Badehotel anno dazumal. Cd'en bør blive en kultgenstand.
'Jeg er grim'. Musikere: Bent Clausen, Søren Siegumfeldt Eriksen, Gustav Ljungren og Keld Lauritsen. Vokal: Susan A. Olsen m.fl. Det kongelige Teater 1999

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu