Læsetid: 4 min.

Knoglefly og uregerlige kirker

7. maj 1999

To nye eksperimentalfilm, et nyt nummer af tidsskriftet Pist Protta samt en kunstbog. Fællesnævner: Jesper Fabricius, en ildsjæl fra den danske kunstscenes periferi

FILM/KUNST
Billedkunstneren, filmmageren, redaktøren og forlæggeren Jesper Fabricius har op gennem 90'erne ydet en markant indsats som udøvende kunstner, organisator og formidler. En indsats, som måske ikke er blevet anerkendt i tilstrækkelig grad, fordi Fabricius i det meste af sit virke placerer sig i en avantgardistisk kontekst, men som ikke desto mindre bør påskønnes, idet de fleste af den flittige kunstaktivists tiltag faktisk er af høj kvalitet.
Det gælder ikke mindst publikationerne fra forlaget Space Poetry, hvor man foruden efterhånden 32 numre af magasinet Pist Protta har udsendt en imponerende serie kunstnerbøger.
At den høje kvalitet imidlertid også kendetegner Fabricius' virke som filmmager, en af landets sidste svorne trickfilm-instruktører, fremgår af to nye produktioner, som i maj kan ses i Filmhuset i forbindelse med Filmværkstedets ugentlige SneakBar-arrangement.
Eksperimentalfilm optaget på 16 mm og i sort/hvid. Det lyder arkaisk, støvet og langskægget, men sådan er det ingenlunde. Faktisk er den længste af de to film, den ti minutter lange Arkitektur, en exceptionel, poetisk billedoplevelse, som med sin enkle grundidé og konsekvente gennemførelse manifesterer sig som en tungtvejende påmindelse om, hvad det er for stoflige kvaliteter, der går tabt, når celluloiden erstattes af det digitale videobånd.
Filmen viser arkitektoniske strukturer i by- og landskaber, optaget om natten i faste indstillinger. Billederne er komponeret, så konstruktionerne mere eller mindre flyder sammen med omgivelserne, og fokus skifter mellem overordnede strukturer og detaljer, tekstur, stemning.

Timevis af arbejde
Optagelserne er lavet med en timelapse-effekt, altså en tidsforkortning som bevirker, at skyer og skygger driver med høj hastighed, og stjernehimlen bevæger sig synligt. Normalt skabes denne effekt ved, at man reducerer antallet af billedrammer pr. sekund, men Fabricius har i stedet manuelt eksponeret hver billedramme i godt femten sekunder, en omstændelig proces som kræver timevis af arbejde for at skabe ti sekunders færdig film.
Ud over at gøre det muligt at optage om natten afstedkommer teknikken en blød, drømmeagtig effekt og en bemærkelsesværdig stoflig fylde i billederne. Man ærgrer sig over, at det ikke længere er muligt at juble over filmens mirakel - dén form for uskyld eksisterer ikke længere - men velgørende er det ikke desto mindre at hengive sig til denne lille magisk stund.
Arkitektur vises sammen med den blot tre minutter lange Landsbykirker, lavet i samarbejde med billedkunstneren Jesper Rasmussen. Som titlen siger, er der tale om en meditation over motivet 'landsbykirker'. Fotografier af en otte-ti stykker af slagsen har været igennem en fotokopieringsmaskine, og via forskellige manipulationer er kirkerne bragt til at danse omkring i billedfeltet som sære forvredne karikaturer i en løbsk pantomime.

Genskabt installation
Jesper Rasmussen - fra '86 til '91 medlem af kunstnergruppen Solkorset - står også bag den seneste publikation fra Jesper Fabricius' forlag Space Poetry, Landskab & Flyver, en eksklusiv storformatbog med stift bind. Publikationen er udsprunget af udstillingen The Human Flight, Kunstnernes Hus i Århus, 1994, omend det bedyres, at der ikke er tale om et forsinket katalog, men et forsøg på at genskabe værket i en ny form.
Udstillingen viste to omfattende ruminstallationer. After the Fire bestod af et rum med 500 brandslanger, der i en tæt formation hang ned fra loftet og endte i et lag af vådt ler på gulvet, mens Hangar ved brug af 900 ophængte okseknogler tegnede omridset af en flyvemaskine, nærmere betegnet en klassisk DC-3'er, fremstillet 1935-47 og stadig i brug rundt om i verden.
Bogen rummer fotodokumentation af de to værker, men reflekterer i et essay samtidig over det umulige i at dokumentere installationskunst, en overvejelse som sættes ind i et større perspektiv, specielt omkring kunstens og dødens mangeartede relationer og mere generelt i forhold til de romantiske undergangsforestillinger i vor kulturkreds.

Fænomenet hvidhed
Fabricius og Rasmussen står tillige - sammen med Åse Eg Jørgensen - som redaktører af det altid stimulerende tidsskrift Pist Protta. Redaktionen sætter en ære i at skifte format fra gang til gang og i det hele taget at lade hvert nyt nummer fremstå som et unikt værk med varierende papirtyper, utraditionel indbinding, indklæbede objekter og selvfølgelig original kunst.
Nummer 32 i rækken er helliget fænomenet 'hvidhed', som dels belyses via kunstnerbidrag, dels i en række tekster, hvoraf et fragment fra Herman Melvilles roman Moby Dick er det mest kuriøse. Melville skriver om 'hvalens hvidhed' som et udtryk for den hvide farves paradokser.
Redaktørerne har fra første til sidste side ladet temaet smitte af på magasinets usædvanligt lækre udstyr. De mange referencer, associationer og metaforer, som i tidens løb er læst ind i den hvide farve - fra 'absolut renhed' til 'sanselig mangfoldighed' - gennemtrevles, ligesom kunsthistorien overflyves, fra Kazimir Malevich' suprematistiske programmaleri, Hvidt på hvidt (1918), et hvidt kvadrat på hvidt lærred, til samtidskunstens brug af den hvide farve, eksempelvis i Peter Holst Henckels kridhvide Dannebrog, Danish Extra Light (1990).

Kvalificeret leg
Såvel publikationerne fra Space Poetry som Jesper Fabricius' filmarbejde er kendetegnet ved det, man kunne kalde 'kvalificeret leg'.
Kunstbegreb, genrer, formater og materialer - det hele udfordres til stadighed, men altid med respekt for kunsten som et særligt rum, der bør betrædes med bevidstheden om, at uanset hvor langt fra eller tæt på det almindelige liv, man befinder sig, og uanset hvor 'bredt' eller 'snævert' det, man beskæftiger sig med, er, så er det alvor.

*Arkitektur. Instr.: Jesper Fabricius. 10 min.
*Landsbykirker. Instr.: Jesper Fabricius og Jesper Rasmussen. 3 min. Begge film vises i Filmhuset, København, som en del af Filmværkstedets SneakBar, hver torsdag i maj, kl. 19.30. Distr.: Det Danske Filminstitut
*Pist Protta, nr. 32. Red. Jesper Fabricius, Jesper Rasmussen, Åse Eg Jørgensen. 74 s., 75 kr.
*Jesper Rasmussen: Landskab & flyver. 48 s., 180 kr. Begge: Space Poetry, Ahlefeldtsgade 24, 3., 1359 Kbh. K, tlf.: 33 15 30 81

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu