Læsetid: 2 min.

Lukning af overvågning truer skibssikkerheden i Øresund

11. maj 1999

Når overvågningsstation Drogden ved Øresund lukker den 1. juli, bliver uheld uundgåelige, siger den orlogskaptajn, der har ansvaret for den. Stationen har på to år hindret over 500 uheld - Erhvervs-ministeren mener, at lukningen er forsvarlig

Det bliver farligt at sejle på Øresund, når Drogden VTS-station bliver lukket den 30. juni.
"Uheld vil være uundgåelige," siger den nuværende leder af stationen, orlogskaptajn, Preben Jakobsen til Information.
Fra januar 1997 til februar i år har stationen, hvis opgave det har været at overvåge skibstrafikken ved byggeriet af Øresundsforbindelsen, forhindret 565 såkaldte 'næstenuheld': Situationer, hvor skibe næsten er kollideret eller gået på grund. Der sejler hvert år over 40.000 skibe gennem Øresund. Heraf er de 1.589 dybtgående tankskibe, hvoraf halvdelen sejler med kemikalier. De resterende sejler med olie eller gas.
Erhvervsminister Pia Gjellerup, som har det politiske ansvar for, at stationen ikke føres videre efter 1. juli, siger til Information, at det er fuldt forsvarligt at lukke stationen:
"Sejladsforholdene er på tre måder blevet sikrere, end de var, før stationen blev etableret. Mindstedybden på sejlrenden er blevet større hele vejen. Bredden er blevet større. Og der er ikke længere knæk, hvor man skal navigere."

565 'næstenuheld'
Preben Jakobsen indrømmer, at udretningen af sejlrenden er en sikkerhedsmæssig fordel. De to andre 'sikkerhedsforbedringer' kalder han for "blålys".
Uddybningen af sejlrenden mener han ligefrem forværrer sikkerheden:
"Med større dybde i sejlrenden kan der gå flere og større skibe i gennem. Det forbedrer ikke sikkerheden. Det forværrer den. De slemme drenge kører lige til kanten," mener han.
Til det replicerer Pia Gjellerup:
"Ud fra den betragtning vil det altid være farligt. Det er en uendelig argumentation det der."
- Der har været 565 såkaldte 'næstenuheld' fra 1997-99. Tyder det ikke på, at det er en god idé med en VTS-station ved Øresund?
"Jeg kender ikke de tal. Men det er selvfølgelig sådan noget, man vurderer i Søfartsstyrelsen. Man ser også, hvad der ville have udspillet sig af uheld under alle omstændigheder - også med en VTS-station. Jeg har ingen mulighed for at vurdere VTS-oplysningerne. Der skal man sidde med tallene og baggrundsmaterialet," siger erhvervsministeren.
Udover den forværring af sikkerheden som større og tungere trafik gennem Øresund kan give, peger Preben Jakobsen også på, at A/S Øresundsforbindelsens udbygning af Kastrup halvøen har forstærket strømmen gennem Øresund og dermed forringet sikkerheden:
"Det, vi angriber, er, at skibene nu bliver fanget oppe i hjørnet ved Kastrup Lufthavn. Det gør de saftsusemig. Det er uhyggeligt at se på. Det sker endda, når de er advaret. Prøv at tænke på, hvordan det bliver efter 30. juni, hvor de ingen advarsel får."

EU-forslag på vej
Niels Sindal, socialdemokratisk medlem af Europa-Parlamentet, er meget kritisk overfor sin partifælle, Pia Gjellerups lukning af Drogden VTS-station:
"Virkeligheden er, at der sker mange ulykker. Der kommer nu et forslag fra EU-Kommissionen, som vil omfatte Øresund. Derfor mener jeg det vil være fjollet at lukke stationen."
Både Søfartsstyrelsen og Erhversministeriet er af A/S Øresundsforbindelsen, der har oprettet overvågningsstationen, fået tilbudt at overtage stationen, når Øresundsforbindelsens behov for den udløber til sommer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her