Læsetid: 3 min.

McBalzac på Manhattan

7. maj 1999

Med sin nye roman vender Jay McInerney tilbage til sit yndlingsemne: Det glamorøse modelliv i New York

Ny roman
Jay McInerney er i sin seneste og sjette bog tilbage, hvor han startede med braget af en roman Byens Lys fra 1984: I yuppiernes Manhattan, det hårdt pumpende uptown highlife, nu befolket af det intellektuelle jetset, modeller, journalister og skuespillere - vi er tilbage hos de sarkastiske, grublende, overprivilegerede, unge, hvide mænd og kvinder fra New York.
Men tiden har sat sine spor. 80'ernes jagt på coke er afløst af ønsket om at se på solnedgange (man skal dog lige blive clean først); hård sex er afløst af hård onani (inkl. fantasier); og de hotte partyer er afløst af håbet på at få en karriere i medieverdenen. 90'erne er blevet målrettede. Generationen er blevet ældre, og klicheerne har dannet et rodnet, der til forveksling ligner indhold.
Handlingen udspiller sig omkring den smarte journalist på sladderbladet CiaoBella!, Connor McKnight, der er kæreste med den smukke model Philomena. Da Connor en dag bliver sat til at lave en portrætartikel af den unge filmstjerne Chip Ralston, forsvinder Ralston til LA, det samme gør Philomena, og Connor opdager til sin rædsel, at Philomena også har taget sit pessar med.
Langsomt går det op for ham, at der er noget alvorligt galt, og læseren følger derefter Connor og de andre forvirrede helte igennem historien - altid med et satirisk øje for de absurditeter og ligegyldigheder, hvormed vennerne i glamourindustrien definerer sig selv.

Usikker inderlighed
I hårdhjertede øjeblikke kan man ikke blive fri for den tanke, at McInerneys nye roman (igen) ikke er andet end en rørstrømsk sidehistorie til Brett Easton Ellis' gigantiske infernoer.
For når man hos Ellis ubønhørligt rutscher nedad - "på overfladen af tingene", hænger man hos McInerney trods alt fast i en eller anden form for usikker inderlighed. Om det er smerten over tabet af moderen i Byens Lys eller, som her, det tætte forhold til søsteren Brooke, så er der altid nogle bånd tilbage, som endnu ikke er revet over. Men dette levn af humanitet er måske andet end en malplaceret sentimentalitet. I stedet for blotte stereotyper over et fortærsket postmoderne, er Connor, Philomena og Brooke tragi-komiske ofre for deres egen samtid, fanget i et gennemreflekteret selvhad, der er ligeså karakteristisk for nutiden som dens fornægtelse.
Både søsteren Brooke og Connors bedste ven, den snarligt berømte forfatter Jeremy, nægter at følge spillereglerne - på hver deres gennemført excentriske måde: Brooke med sin suicidial-anoretiske optagethed af fattigdom og almen elendighed, og Jeremy med sine militaristisk negative holdninger til alt fra kødspisning til berømtheder. Ønsket om at blive fri for det overfladiske modelliv bliver i sig selv en del af 'livsstilen'.
Heldigvis redder McInerney bogen ud af faren for at blive ligeså ordinær som sit emne ved hjælp af et præcist ironisk blik, en smittende humor og ikke mindst sin åbenhjertige lede ved sig selv. Connor hader sig selv for sin overfladiskhed, sine dumme artikler til bladet og sit generelt indholsløse liv. McInerney har derfor det sjældne talent, at hans personer forbliver troværdige - selvom de er overfladiske, at hans fortælling føles ægte - selvom den er en rungende kliché. (Det fortæller selvfølgelig mere om vores samtid end om bogen. Personerne er jo troværdige, fordi de er overfladiske, og historien er ægte, fordi den er en kliché.)
At McInerney er vendt tilbage til sit oprindelige emne skyldes selvfølgelig, at han kender sit miljø til perfektion. Han er en McBalzac fra Manhattan, der med en botanikers ihærdighed kortlægger sit eget sociale lag med detajle og præcision.
I forhold til bestselleren Byens Lys er han ikke helt så overvældende, ikke helt så trist, men mere blid, skarpere og, som altid, særdeles underholdende.

*Jay McInerney: Modelliv, Rosinante, 220 s., 248 kr. Udkommer i dag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her