Læsetid: 3 min.

Scener fra scoremarkedet

21. maj 1999

Teater GROB står for selvspejlende segmentteater bygget på godt personarbejde og gedigne grin

TEATER
Den aften, jeg frekventerede Teater GROB, var kun én publikummer foruden overtegnede på den anden side af 25. I foyeren før forestillingen taltes der bl.a. om universiteternes nydekreterede kvote 2 regler - publikum består hovedsageligt af uddannelsessøgende måske med smag for noget mere søgende og eksperimenterende end Østre Gasværk og Dante'rne, som de ellers stort set deler publikum med. Forsøgsvist kunne man kalde det segmentteater i henrik dahl'sk betydning; teater af og for et vist befolkningssegment. Selvspejlingen er total.
Sex er "blevet til ved hjælp af instruktøren Mike Leighs teknikker, der er baseret på et intensivt karakterarbejde, bygget over virkelige personer," for nu at citere programmet. Hans teknik breder sig i teatervækstlaget; således er en instruktørelevs aktuelle afgangsforestilling på Statens Teaterskole opbygget efter samme princip, som - hvis det bliver almindeligt - vil få samme effekt på de skabende teaterarbejdernes omkreds som forfatteres: Følelsen af at blive afluret og måske genopstå
i kunstnerens senere arbejder.
Det Teater Grob så effektivt gør, er på én gang at tegne typer, samtidigt med at typerne blødes op af en vis individualitet. Selv om typerne er genkendelige, har de også et mærkbart liv uden for aktørernes smalle nedslag i deres scoreteknikker. Klicheer undgås.

Det store parringsløb
Og så er startskuddet ellers gået for alles jagt på en partner. Kravene er kontante, men mændenes noget smalle - et godt og legelystent knald står øverst på listen, som så for øvrigt ikke er længere... Pigerne er mere elaborerede, den sociale placering og sikre personlige smag er vigtig, hvordan han er som elsker, er der ingen krav til.
Før man begynder at råbe 'vanetænkning', vender Sex imidlertid op og ned på kønsrolletænkningen på en anden led, don juanisme er ikke forbeholdt det herlige køn - en af forestillingens tre piger skyr al anden intimitet end kønsorganernes. I en overrumplende scene udspiller hun og nattens fangst Bjarne på det køligste, hvad der kunne være Henrik Nordbrandts linie "(under dine øjnes to trætte morfintræer), elsker vi tæt adskilt os selv."
En frysende soloorgasme i fuld konsensusstemning. Ingen postcoital ømhed her, tak.
Et andet pars orgasme køres vittigt af som en hujende selvcelebrerende sportspræstation og det tredje par består af en nervøst snakkende dame, der demonstrativt ignorerer, hvad der foregår under bæltestedet, mens hendes partner distraheret, men høfligt forsøger at bidrage til den konversation, hun øjensynligt har så stor brug for. Mia Lyhnes tegning af den kiksede Louise er et gennemført skarptseende karakterstudie.

Gedigne grin
Men bortset fra en enkelt overspillende herre, der finder et mere renttonende leje i løbet af forestillingen, gør spillet generelt Mike Leigh ære.
Hanna Liv Møllers arbejde med de semiprofessionelle giver mere dybde end der af og til demonstreres på mere etablerede scener.
Generationen hører til den, der interaktivt omgives af sex døgnet rundt. I reklamer, film, fjernsyn, på nettet, på cafeen og i ensomhed. Luften er tyk af scorbarhed, scoretal, brystmål og atletpræstationer, men under ræset ligger den enkle, oprindelige trang, som udtrykt til sidst af den mest sexfikserede person "jeg vil bare så gerne have en kæreste"; den helt basale historie løber under hele forestillingen, men formuleres med en velgørende diskretion midt i al gymnastikken.
For indtrykket af det næsten tvangsmæssige parringsløb skal ikke mildnes af andet end forestillingens mange gedigne grin.

*Sex. Instr.: Hanna Liv Møller. Dram. konsulent: Peter Hugge. Scen.: Sine Fruelund Nejsum. Teater GROB. Viktoriagade 12, Kbh. V. Til 12. juni

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu