Læsetid: 3 min.

Umælende stole og talende lyspærer

26. maj 1999

To internationale kunstnere i Malmø foretager hver sin omvending af gallerirummets æstetik og funktion

KUNST
Siden 60'erne har det teatralske været et tema i billedkunsten, forstået på den måde at ikke bare væggen, men selve rummet tages i besiddelse og iscenesættes. Kunstrummet bliver til kunstscenen, og værker får et præg af det teatralske, af rekvisitter til en mulig handling. Kunsten bliver mindst lige så performativ som kontemplativ. Objekterne bliver pludselig til aktive figurer, som det pt. kan ses på to udstillinger i Malmø med henholdsvis Tony Oursler og Franz West.

Talende objekter
Begge kunstnere arbejder med såkaldt objektkunst, hvor der sættes fokus på de objekter der omgiver os, og hvordan disse kan udstyres med subjektivitet, noget de dog anvender til vidt forskellige billeddannelser.
Amerikaneren Tony Oursler (f. 1957) har siden 70'erne arbejdet med hverdagsobjekter som iscenesættes til absurde, surreelle videoskulpturer. Oursler metode er enkel, og kan ved første øjekast virke som blot et pudsigt indfald; Oursler projicerer menneskeansigter op på blomster, dukker og andre genstande. Disse genstande, eller opstillinger får nu liv, og fortæller små historier eller kigger bare sørgmodigt på os. Men denne metode viser sig forbløffende effektiv, når det drejer sig om at skabe et intimt rum, som når man f.eks må bøje sig ned eller komme helt tæt på for at se og høre.
Samtidigt bryder disse små værker med gallerirummets grundlæggende præmis, nemlig at være overskueligt, hvidt og neutralt, således at man uhindret kan kontemplere de mytiske værker.
Hos Oursler kommer lyset ikke diskret ovenfra, men fra værker selv - det er rummet som er mørkt, og værkerne som lyser. Således gør videokunst som denne op med gallerirummets årelange oplysningsæstetik, og vender - så at sige - galleriets lys til videoens nat. Dette bliver gjort meget effektivt hos Oursler, hvor der rent faktisk er så mørkt i rummet, at man er nødt til at gå fra (lysende) værk til værk for overhovedet at kunne orientere sig!
Lysforholdende tematiseres også i værket Talking
Light, hvor det mørke lokale lyses op af en lyspære der fortæller sin historie, og hvor lysstyrken øges og svækkes alt efter intensiteten i stemmeføringen. Som beskuer kan man således kun orientere sig visuelt når stemmen er mest meddelsom, og man altså samtidigt skal koncentrere sig mest om lydsporet for at få historien. Er det teknikken der kontrollerer os, eller os der kontrollerer den, synes Oursler at sige ved at - helt konkret - lade tingene tale.

Stoleleg
Hos østrigeren Franz West (f. 1947) sættes vores omgang og kontrol af ting og tekniker også på spidsen, men dog på en helt anden måde.
West er ikke forførende eller manipulerende, tværtimod tvinger han beskueren til selv at aktivere tingene - eller kede sig. West arbejder med en såkaldt 'social skulptur', der både indeholder traditionelt formgivne skulpturelle objekter, såvel som ready-made i form af stole, der anvendes som en gennemgående metafor for udveksling, kontemplation og aktion. For West defineres vores forhold til tingene gennem vores omgang med dem.
Ting investeres med subjektivitet, identitet og mening gennem brugen af dem, hvad enten der er tale om kunstobjekter eller hverdagsobjekter. Dels arrangerer West små interiørs med andres værker - interiørs hvor man kan sidde i intimt samvær med værkerne, og dels udstilles stole i sig selv med påbudet om at værkerne skal anvendes, og ikke kun ses på.
I den traditionelle udstillingsæstetik skal tingene netop ses på, men ikke røres - et forhold West gør fundamentalt op med ved tværtimod at lade beskuerens fysiske interaktion med stolen eller værket være selve udstillingen. Således arbejder også West med en radikal omvending af gallerirummets æstetik og funktion som et sted for ophøjet, rolig kontemplation: Vi inviteres til at røre ved tingene, og derigennem selv fuldende værket. Vi står således ikke foran noget værk, men midt i det som involverede i et synspunkt - vi skal selv tale med tingene!

*Tony Oursler Videotapes, Dummies, Drawings, Photographs, Viruses, Light, Heads, Eyes, and CD-ROM. Malmö Konsthall, St. Johannegatan 7, Malmø, alle dage 11-17, on. 11-22. Til. 6. juni

*Franz West. Rooseum, Gasverksgatan 22, Malmø, ti.- sø. 11-17, to. 11-20. Til 13. juni

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her