Læsetid: 4 min.

Dansk design naturligvis

12. juni 1999

To meget forskellige udstillinger sætter fokus på dansk møbeldesigns succes
- før og nu

MØBELKUNST
Designermøbler er hotte. De danske af slagsen er meget hotte. Det kan man overbevise sig om ved at zappe over på MTV - der går ikke langt imellem, at en dansk designet stol er rekvisit i en ny rockvideo. Eller kig i en af de store modehuses kataloger, der finder man ofte Arne Jakobsens møbler, Svanen, Ægget eller Myren i baggrunden, eller sågar i forgrunden.
Interessen for det klassiske danske møbeldesign er blevet international: Den 16. juni åbner Designmuseum i London deres store udstilling om Verner Panton. Dagen efter åbner en mindre udstilling af ung dansk møbeldesign i
Great Sutton Street, London.
Herhjemme har de arkitekttegnede møbler fra især 40'erne og 50'erne været samlerobjekter længe, og nu er manien kommet til USA. I følge en helsides artikel i New York Times fra den 26. februar, ruller der nærmest en bølge af skandinavisk møbelnostalgi over det store land.
For dem der er interesseret i at se og mærke varen, er der lige nu to udstillinger i Bredgade i København.

Naturmaterialer
Den eksklusive møbelforretning Dansk Møbelkunst viser klassikere fra 1930-65. Det er værkerne af Kaare Klint, Hans Wegner og Finn Juhl der har klaret årene bedst, især deres stole, mens Ole Wanschers ting virker ligegyldige i sammenligning. Udover en fin og lidt utraditionel udgave i valnøddetræ af Wegners stol "Den Runde", så er der smukke enkelteksemplarer af Nanna Ditzel, Mogens Lassen og Poul Kjærholm - gode eksempler på det fremragende håndværk og den underspillede styrke i naturmaterialerne. Generelt er stolene de mest gennemarbejdede og vellykkede på udstillingen, mens tiden er løbet fra skabe, chartoller og borde. En undtagelse er Mogens Lassens sofabord i cubamahogny fra 1940.
Men hvorfor viste perioden fra omkring 1940 til 1960 sig at være så succesfyldt og livskraftig for dansk møbeldesign? Svaret er næppe entydigt, men må nok søges i en kombination af stor formsikkerhed, kendskab til håndværket og respekt for materialerne, som hovedsageligt var træ af alle mulige sorter.
Men udover at det rent designfaglige var sublimt, så leverede nordisk design i efterkrigsårene et budskab, som især gik rent ind hos eliten i USA. Budskabet var i og for sig politisk, men slet ikke bombastisk. Tværtimod. Designerne leverede ideen om det civiliserede, humanistiske og informelle samtalemiljø. Her kunne det kulturelle borgerskab lægge verdenskrigen bag sig i et designet opholdsmiljø, der var selve symbolet på drømmen om en fremtid præget af nye menneskelige og kunstneriske værdier.

Tilfældig timing
At det kom til at ske sådan er både et udslag af talent hos de skandinaviske designere, og en 'timing' der, lidt tilfældigt måske, viste sig at være perfekt. Men grundlaget blev lagt en del år før, med Kaare Klints møbelskole på Kunstakademiet, hvor ergonomi og dagliglivets behov var en del af grundlaget for uddannelsen af møbelarkitekter.
Senere, under krigen, blev Børge Mogensen leder af FDB's møbelproduktion, med et program, der ville producere gedigne møbler til en rimelig pris for den brede befolkning. Hvis FDB ikke havde været så vankelmodig, kunne Danmark i dag have haft en seriøs konkurrent til IKEA, blot af en højere kvalitet og i et bedre design.
Lidt længere nede ad Bredgade, i nummer 68, viser SE, Snedkernes Efterårsudstilling, nye møbeleksperimenter, designet af unge, og knap så unge, danske møbelarkitekter.
SE er en institution i det danske møbelunivers, som gennem mange år er blevet brugt til at prøve nye møbler af overfor et større publikum. Nogle af dansk designs største succes'er, bl.a. Wegners "Den Runde" blev oprindeligt lanceret i dette forum. Man fornemmer da også klart at udgangspunktet for deltagerne i årets SE, i stor udstrækning er nedarvet, med ønskerne om at skabe smukke møbler med en høj personlig profil.

Blindgyder
To store sale er fyldt med møbeleksperimenter og en tredje sal er forbeholdt en historisk udstilling med møbler af bl.a. Finn Juhl og Gunnar Aagaard Andersen. De nye designere forsøger ihærdigt at skabe skulpturelle møbler, og det virker ofte, som om de derved ender i en blindgyde, hvor de knapt interesserer sig for, om deres stole er bare nogenlunde brugbare og behagelige at sidde i.
På en måde synes det, som om de nye designere desperat prøver at gå i fodsporene på forgængerne, ved at fokusere på form og materialer, hvilket er klassikernes primære kvaliteter, overfladisk set. Men verden har ændret sig.
Nye familiemønstre, nye bo- og arbejdsformer, samt hastigere ændringer i det moderne menneskes livsstil gør, at der opstår helt nye krav til dagens møbler og boligindretning.
Tænk blot på at mange mennesker i dag arbejder én eller flere dage om ugen hjemme i dagligstuen. Det stille krav om udvikling af helt nye møbler der kan bruges til at arbejde ved, uden at dagligstuen eller soveværelset kommer til at ligne et kontorlandskab.
Tanken om, at SE skal være et eksperimentarium for møbeldesign, er strålende, men det stiller også krav til deltagerne.
Den reelle fornyelse i dansk møbeldesign kommer gennem en øget fordybelse, ikke bare i form, men også i menneskers behov for seriøse svar på samtidens mange udfordringer, til både hverdag og fest.

*Møbeldesign - Danske klassikere 1930-65. Dansk Møbelkunst, Bredgade 32, København indtil den 31. juni www.dmk.dk.
*SE - Snedkernes Efterårsudstilling. Kunstindustrimuseet, Bredgade 68, indtil den 24. juni. www.se-design.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu