Læsetid: 4 min.

Digitalt stormvejr i DR

1. juni 1999

I dag er det store skiftedag for DR's radio - væggene brydes ned, og synergiradioen rykker en tand nærmere

Fra i dag er Danmarks Radios program 1, 2, 3 og 4 historie.
Frekvenserne bliver hængende i æteren, og der vil indtil videre stå P1, P2, P3 og P4 (DR's ni regionalradioer) i avisernes programoversigter, men DR's radio er i prakisis fra i dag én stor produktionsenhed, ledet af chefredaktør Jesper Grunwald og produktionschef Jørgen Vesterløkke.
Omlægningen af radioen er et ekko af omstruktureringen på DR TV, der fandt sted i 96/97 og kan ses som led i virksomheden Danmarks Radios overgang - nogle ville sige opvågnen - til en digital virkelighed, der stiller radikalt nye krav og udfordringer til produktion og distribution af tv- og radioprogrammer.
"DR skal følge med udviklingen - det kræver markedet," hed det i DR Radios fire-årige programstrategi fra marts 1998.
"Konkurrencen vil komme til at stå omkring de dele af befolkningen, der er kommercielt mest interessante - det vil først og fremmest sige de meget købedygtige segmenter." Og videre: "Uden en solid markedsfundering er DR radio ikke et attraktivt massemedie for kommunikation af nyheder, debat og service og kan dermed ikke tjene som en væsentlig faktor i de demokratiske processer."
Leif Lønsmann, der overtog posten som radiodirektør efter afdøde Hans Jørgen Skov sidste år, udmøntede i februar i år strategien i en handlingsplan for fremtidens radio, som varsler de omlægninger, der gennemføres i disse dage.
"Synergiradio" kalder Lønsmann omlægningernes slutprodukt, som gerne skulle garantere øget kvalitet, øget tilgængelighed og øget udbud.
Ved hjælp af fuldt digitaliseret programproduktion og anvendelse af en række nye transmissionskanaler, bl.a. digital radio (DAB), Internettet og en mulig fjerde landsdækkende kanal, vil sendetiden og produktionen følge en voksende kurve.

Følger kvaliteten med?
Spørgsmålet er, om programkvaliteten følger med op.
Det er nogle af radioens medarbejdere - især en del fra P1 - ikke så overbeviste om, som deres ledelse er.
Danmarks Radios medarbejderblad, DRåben, har gennem de sidste uger været præget af nødråb fra medarbejdere, der føler at den digitale udvikling går hen over hovedet på de ansatte. Der er udtrygt frygt for, at "barnet ryger ud med badevandet", at DR's kerneværdier - kvalitetsradio på licensbetalte public service-præmisser - kommer kvæstet ud af den digitale revolution.
Side om side med medarbejdernes lakoniske eller mavesure indlæg fyldes DRåben af meddelelser om nys besatte chefstillinger. Seneste skud på chefstammen er indsættelsen af tidligere underdirektør i DR's administration Anders Kronborg som ressourcedirektør og medlem af DR's direktion. Stillingen samler en række drifts og servicefunktioner indenfor produktion, service, udvikling og administration. Afdelingen DR-ressourcer skal levere ydelser til programvirksomheden på markedslignende vilkår og foretage et vist eksternt salg.
Ressourcedirektøren og generaldirektøren forventes at blive et stærkt makkerpar i et fremtidens DR, der satser på i stigende grad at skulle overleve på markedslignende vilkår, hvor udlicitation af programtyper og samarbejde med kommercielle stationer hører til hverdagens orden.
Oveni forvirringen kommer de aktuelle planer om DR-nybyggeri i Ørestaden, et projekt som DR's bestyrelse pt er indstillet på at betale af DR's egen lomme.
"Vi har nu en enestående chance for at begynde helt forfra," sagde generaldirektør Christian S. Nissen, da han for nylig fremlagde Ørestads-planen for DR's medarbejdere, "vi skal sammen - ikke bare i ledelsen men i hele organisationen - skrive fortællingen om DR."
Men medarbejderne er stædige:
"Der er stort set ikke den afdeling i DR, hvor medarbejderne ikke forgæves har forsøgt at råbe op om manglende ressourcer, misbrug af løsarbejdere og alvorlig tarveliggørelse af virksomhedskulturen og det produkt vi dagligt leverer til lyttere og seere," hedder det i et internt opråb med titlen DR for galt, som er underskrevet af 139 DR-medarbejdere.

Forvirring uundgåelig
"Forvirring er uundgåelig ved en digital omstilling," siger direktør for den statslige norske radio, NRK's multimedia-afdeling Rolf Brandrud.
Han har været toneangivende i NRK's digitale tiltag og i 1996 skrev han en rapport om fremtidens public service på bestilling af nordisk ministerråd.
"Det er aldrig let at skabe forståelse, motivation og entusiasme for greb af den størrelse i en stor organisation," siger Brandrud.
"Som medarbejder må man ikke blive så optaget af at forsvare en struktur eller form og indhold i det man, uden samtidig at tænke på at selve grundlaget vi står på vil bliver ændret radikalt. Det er vigtigt at holde fast i hvad kernen i public service er, og hvis målene skal nås må man have et ganske fleksibelt forhold både til midler og organisering."
"Det er public service, man skal slås for, og undervejs skal man så bruge teknologien på den bedste mulige måde."

Bider sig i halen
"Det er en balancegang, og den er svær også for de beslutningstagende politikere. På den ene side er der licensgrundlaget og den politiske forståelse for, at der er et nationalt behov, som skal og må varetages."
"På den anden side vil det ikke være muligt at varetage de nationale behov i en mediesammenhæng, hvis ikke DR er med på den digitale revolution. Løftet skal foretages og strategien fastholdes på en måde, der tager højde for, at det er nødvendigt med kommercielle indtægter for at klare det," siger Rolf Brandrud, der på længere sigt ser digitaliseringen som en styrke for public service stationer:
"Digitale størrelser er væsentligt nemmere at håndtere end analoge, og det åbner for en public service-fremtid, hvor envejskommunikation suppleres med en aktiv tovejskommunikation. Det tror jeg, public service i det lange løb vil vinde på."
"Jo tættere båndet bliver mellem public service og publikum, jo mere afhængig er man af, at det er et dansk selskab, der laver det, og jo mere afhængig er man af, at det er folk, der forstår dansk kultur, som varetager den service," siger Brandrud, der kalder digitaliseringen "radio og tv's største omvæltning nogen sinde."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her