Læsetid: 3 min.

... og klassisk kort

15. juni 1999

Nørgårds Flyvende Sommer
*Det finske musikliv er begavet med et orkester med tilhørende dirigent, som kaster sig ud i de mest forskellige projekter. Jeg tænker på Ostrobotnisk Kammerorkester under dirigenten Juha Kangas. Gammel og ny musik spilles af disse usædvanlige musikere, der modtog Nordisk Råds Musikpris for nogle år siden. Det tyske musikliv er begavet med en musikskribent, der er forelsket i nordisk musik. Jeg tænker på Christoph Schlüren. Han har et usædvanligt gå-på-mod og mange ideer. Undertiden er disse ideer gode. Schlüren fik Kangas og hans folk til at indspille alle Per Nørgårds værker for strygere. Det er der kommet en fremragende god cd ud af. Jeg har ikke før hørt Flyvende Sommer fra 1992, som man ikke bliver færdig med efter én gennemlytning. Mahlers toneverden hører jeg gennem disse nye og helt igennem personlige klange. Pastoralen fra 1988 fra Babettes Gæstebud genhører jeg med grådkvalt stemme, Konstellationer fra 1958 er et hit (her spillet i soloversionen for 12 strygere). Der er mere at hente, i alt otte værker skrevet over en 45-årig periode. Dette er en vigtig udgivelse, der viser udviklingen fra den nordiske periode og frem til de seneste værker fra komponistens hånd. Et forbilledligt samarbejdsprojekt, musikerne spiller hammergodt.
'Fugitive Summer'. Nørgårds værker for strygere. Det Ostrobotniske Kammerorkester under Juha Kangas. Finlandia 39-25986-2

Alle tiders musiker
*Strygere er der også på cd'en, der præsenterer lydsiden til filmen Hilary and Jackie. Det er filmen der handler om cellisten Jacqueline du Pré, som for nylig havde premiere i Danmark. På cd'en finder vi Elgars Cellokoncert med Philadelphia Orchestra under Barenboim. En historisk optagelse, som i sit udtryk er ren filmmusik. I forlængelse af Elgars æstetik, har komponisten og dirigenten Barrington Phelough komponeret brede lydflader, med strygere, harpe, søde fløjter, sprøde træblæsere, smukke harmoniske overgange. Lidt for kalkuleret og rigelig sentimentalt for denne lytter. Du Prés spil er bevægende smukt, men de høje toner lyder lidt ubehageligt snerrende, lidt som en mikrofoneret humlebi. Så er der mere kraft og bid i musikken på en ny cd, med du Pré og gemal Barenboim udi Elgars musik. Fejende flot er Pomp and Circumstances med London Philharmonic Orchestra. Cd'en byder også på du Prés udgave af Elgars Cellokoncert, som ovennævnte film-cd inkluderede. Dertil Variations on an Original Theme, op. 36. Jeg foretrækker at bruge tid på sidstnævnte cd og tænker, at førstnævnte har det bedst i selskab med filmens billeder.
'Hilary and Jackie'. Music from the Motion picture. Sony Classical SK 60394
Jacqueline du Pré og Daniel Barenboim spiller musik af Edward Elgar. Sony Classical SK 60789

Big is beautiful
*Fra Nørgårds stilfærdige, stemningsmættede tonemaleri i Babettes Gæstebud, over det mere sukkersøde hos Elgar & co., når vi frem til det entydigt storladne i musikken til George Lukas' film Star Wars. Episode I. The Phantom Menace. Musikken er komponeret af
John Williams. Han dirigerer også selv London Symphony Orchestra, der spiller tindrende præcist. Sådan. Der er både stort orkester, stort kor, store steder, fart over feltet og jeg skal komme efter dig - alt er stort og - indrømmet - flot. Stilen kan beskrives som en opdateret og udvidet udgave af Carl Orffs Carmina Burana. Godt med modale vendinger og nu-kommer-der-snart-en-UFO-uhyggelig-scene, der skaber spænding og forventning. Håndværk i topklasse.

Småt kan være godt
*Billedskabende er også den danske komponist Lars Klits musik. Han har haft succes med sine kammeroperaer. Musikken til Den sidste virtuos fik positiv omtale og er indspillet på dacapo. Den nyeste opera, Catwalk med tekst af Lars Lønstrup, er netop kommet på plademærket Classico. Klit er respektløs med hensyn til sine virkemidler. Han bruger el-guitar (rockmusikken er meget nærværende i denne musik), slagtøjet har virkelig noget at bestille. Siden kammeroperaen som genre fik en opblomstring i Danmark (Klit var selv var med til at sætte det i gang sammen med librettisten Lønstrup på Lerchenborg Musikdage), har Klit udviklet sig uden at miste sin hang til de usminkede virkemidler. Den rå klang er fortsat i centrum. Heldig har han været med musikere og sangere i denne forestilling.
Lars Klit: Catwalk. Sangere: Tine Gaardsdal, Thomas
P. Koppel og Palle Kibsgaard. Orkester dirigeret af Tamas Vetö. Classica Classcd 280

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu