Læsetid: 3 min.

National selviscenesættelse i Venedig

14. juni 1999

De første rundture på Venedigbiennalens nationale afdeling giver et broget indtryk. Her er
nogle af de gode

BIENNALE
Kunsten, magten og pengene har altid været forbundne kar. Pengene følger kunsten, der er prestige i kunst, der er reklameværdi i kunst. Hele pavillonstrukturen er en ulige kamp om æstetiske virkemidler, om national identitet og selvfølelse i pagt med den tid, da hele pavillon-konceptet blev undfanget: Tiden omkring århundredeskiftet, hvor nationerne kæmpede om deres nationale identitet og stadig på groveste vis udnyttede tredjeverdenslandene i berigelsesøjemed.
Venedigbiennalen skulle skabe dialog mellem landene. Den blev etableret i fredstid, men måtte holde fri under de to verdenskrige.
Nu står vi i den situation, at verden er blevet så lille, at vi fornemmer, hvordan alt hører sammen, og i kunstens verden i særlig grad, for kunsten kender ingen grænser. Selv om den dybest set er gjort af et provinsielt stof, fordi den rundes af de helt personlige, stedsspecifikke erfaringer, så taler den et internationalt sprog og kan umiddelbart afkodes af alle. Den handler om, hvordan livet mærker kroppen, hvordan organiseringen af verden mærker og præger det enkelte subjekt så at sige.
Og kunstneren investerer historiske erfaringer fra sit land, hvilket igen betyder, at kunsten kommer ud med et forskelligt output.

Landenes historie
Således ser man i den israelske pavillon værker, skabt af Philip Rantzer og Simcha Shirman. Titlen er Historien som hukommelse, hukommelsen som historie.
Sidstnævntes readymades og fotografiske værker fra en tysk koncentrationslejr, bearbejder israelernes historiske smertepunkter.
Fra pavillonens førstesal kan man med et gevær sigte på monitorer med publikum, der går rundt. Som var man selv en SS-officer på vagt. Noget af en grim oplevelse! Det er meget stærkt, så stærkt, at man må sætte sig udenfor og tage en dyb indånding og få tårerne til at stilne af, før man kan gå videre og tage nyt stof ind.
I den tyske pavillon ses Rosemarie Trockels video-intallationer, hvoraf den ene, et øje, kunne være et vartegn for hele biennalen. Dette megastore øje ved indgangen til den germanske bygning synes at stirre på dig som en anden Big Brother. Det er en videoprojektion på et stort lærred.
Det er mærkeligt sådan at blive betragtet, når man ellers selv er krøbet i de flade sko og har indstillet sig på selv at betragte.
Belgiens pavillon er et hit. Den er æterisk, smuk. Som entrer man en helt anden verden, som danser man på en sky.
Det er de to kunstnere Michel Francois - som for nylig udstillede i Galerie Asbæk - og Ann Veronica Janssen, der residerer her i år.
Sidstnævnte har lavet installationer med vand - en hængende skulpur med vand i plastic-poser og med nedhængende afblomstrede løvetænder. Det hele indhylles af tøris - der forlener pavillonen med en romantisk anelsesfuldhed. Francois har leveret kæmpemæssige fotografier fra det belgiske samfunds udkantsområder og donerer generøst store plakater til publikum. Man føler sig forført til en anden planet. Og det er ikke så lidt.

Snabelkunst
Ét enkelt sted var Deres udsendte ved at knække over af grin: Og det var i den russiske pavillon med de to gakkede kunstnere Komar & Melamid (tidligere set i Nikolaj). Som led i den almindelige kunsttræthed har de overladt det til elefanter i Thailand at male deres malerier, der ret beset ikke adskiller sig meget fra Claus Carstensens ekspressive streger.
Også en fotograferende chimpanse har taget nogle skæve fotos af seværdigheder i Rusland. Sidste år grundlagde de to kunstnere tre Komar & Melamid Kunstakademier for elefanter i Thailand. Nu er de stakkels elefanter fritaget for at slæbe træstammer. I stedet fatter de om penslen med snablen, imens den ydmyge thailænder holder lærredet spændt og sørger for nye farver! Noget af en rollebytning. Hvad med om Carlsberg bestilte nye etiketter til deres elefantøl hos herrerne Komar & Melamid?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu