Læsetid: 3 min.

Overskud af øko-mælk

30. juni 1999

Næsten halvdelen af den økologiske mælk sælges som almindelig mælk. Masser af landmænd lægger om til økologi, men forbrugerne følger ikke trop

Mens masser af landmænd lægger om til økologi, så lægger kun få forbrugere deres indkøbsvaner om.
I øjeblikket bliver næsten halvdelen af den økologiske mælk hældt i kartonner uden ø-mærke.
"Vi oplever, at forbrugernes efterspørgsel efter økologisk mælk er fladet noget ud, mens landmændene producerer mere og mere øko-mælk," siger Jens Wang Jensen, direktør i FDB, der er landets største forhandler af økologiske fødevarer.
I FDB er cirka 22 procent af det samlede mælkesalg økologisk, men mejerierne kunne sagtens levere langt mere øko-mælk.
"Vi kommer i år op på at sælge omkring 45 procent af den økologiske mælk som ikke-økologisk," siger Knud Erik Jensen, der er formand for mejeriselskabet MD
Foods, der aftager 80 procent af al øko-mælk.
Han forudser lavere afregningspris til de økologiske mælkeproducenter - simpelthen fordi det ikke kan lykkes MD Foods at sælge sin økologiske mælk til den sædvanlige mer-pris.
Hvert år i juni måned kommer en ny bølge af økologiske landmænd til, da det er skæringsdatoen for deres godkendelse.

Overskud i juni og juli
Derfor er der i reglen altid overskud af økologisk mælk i juni og juli måned. Men 269 nytilkomne økologiske mælkeproducenter i år er langt flere end hidtil, og derfor er der ikke kun tale om et kortvarigt mælkeskvulp.
"Vi kan ikke længere regne med, at den økologiske mælk sælger sig selv som førhen," siger Torben Stjernholm, der er formand for Landsforeningen af Økologiske Mælkeproducenter, som tæller landmænd, der både leverer til MD Foods og til de fem små økologiske mælke-mejerier, som er tilbage.
Den økologiske brancheforening har flere gange hævdet, at butikkerne og MD Foods har gjort for lidt for at markedsføre de økologiske mejeriprodukter.
Men Torben Stjernholm understreger, at han ikke alene vil skyde skylden på det stagnerende øko-salg over på andre.
"Vi har selv erkendt, at vi må markedsføre os meget bedre og ikke bare overlade den del til andre," siger han.
De økologiske mælkeproducenter planlægger en større kampagne for at sætte ny fokus på den økologiske mælk, som efter Torben Stjernholms vurdering nok har mistet nyhedens interesse.
"Vi vil i direkte dialog med forbrugerne igen, hvilket vi nok har forsømt, mens salget er gået godt. For når de ser, hvordan vi producerer vores mælk, så tror jeg, at vi kan øge salget igen," siger han.

Satser på eksport
Brancheforeningen har ansat en eksportkonsulent til at afsøge mulighederne på eksportmarkedet. MD Foods satser ligeledes endnu kraftigere på at øge eksporten af økologiske mejeriprodukter, bedyrer mejeriselskabets formand Knud Erik Jensen.
"Man kan kritisere os for at have været for langsomme på eksportmarkedet, men vi har haft store problemer med, at andre lande ikke har anerkendt det danske Ø-mærke," siger han og peger på, at med de nye ensartede regler for økologisk produktion, som EU netop har vedtaget, bliver det sandsynligvis lettere at eksportere.
"Men de danske forbrugere kan i hvert fald ikke kritisere os i landbruget for, at vi ikke kan levere varen. Vi så da gerne, at de købte mere økologisk," siger MDs formand.
I alt udgør økologisk mælk omkring 20 procent af det samlede mælkesalg herhjemme, mens smør og ost ligger nede på seks til otte procent.
Samlet set udgør økologiske produkter omkring fem til seks procent af det samlede salg af fødevarer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her