Med 'A Simple Plan' har Sam Raimi prøvet noget nyt, og det er hans ambition, også i fremtiden, fortalte han Information, da vi ringede ham op for at tale om den nye film
FILM
Overraskelsen var betydelig, da Sam Raimi sendte sin seneste film, A Simple Plan, ud i de amerikanske biografer. Ikke mindst blandt hans mange fans, der med stor entusiasme har dyrket instruktøren siden starten af 80'erne, hvor Raimi sammen med skuespilleren Bruce Campbell og sin producentpartner, Robert Tapert, lavede den energiske low budget-gyser Evil Dead. En film, som selveste Stephen King mente var en af de bedste horrorfilm, han længe havde set.
Og nu er instruktøren altså aktuel med A Simple Plan, en fortættet og karakterdrevet thriller, hvilket er noget ubetinget nyt og anderledes for en instruktør, der i de seneste 20 år (fra og med Evil Dead) primært har gjort sig bemærket med en række hyperkinetiske, opfindsomme og ind i mellem hysterisk morsomme splatterfilm og et par stiliserede genrepasticher (gotisk gys i Darkman og spaghettiwestern i De hurtige og de døde), hvor kameraet har hovedrollen og ikke skuespillerne.
Oven i købet fik Raimi også rigtig gode anmeldelser af A Simple Plan, der handler om to brødre (Billy Bob Thornton og Bill Paxton), der finder et nedstyrtet fly og en masse penge. De beslutter sig for ingenting at sige og beholde pengene, men grådigheden og den gensidige mistro begynder at melde sig, og snart er de stadigt mere voldsomme begivenheder ude af kontrol.
Information ringede til Raimi, der er ved at færdiggøre en kærlighedsfilm med Kevin Costner, for at tale om den nye film og hans nye stil.
Indlevelse
- Hvad var det, som appellerede til dig ved Scott B. Smiths bog og manuskript, der ligger til grund for filmen?
"Jeg kunne fornemme hovedpersonens følelse af isolation - jeg følte, at nettet blev strammet om mig, som det blev om ham. Jeg syntes, at Scott gjorde et fremragende stykke arbejde i at få mig til at føle mig som medskyldig i forbrydelsen. Hvis jeg kunne få den kvalitet med op på lærredet, så ville jeg virkelig have en anderledes film - og derfor en film, der var værd at lave."
- Hvordan angreb du manuskriptet?
"Scott havde skrevet mange forskellige udgaver af manuskriptet. Han har skrevet det om for en masse forskellige instruktører, som var med på filmen før mig. Jeg havde læst de fleste af dem, og jeg havde også læst hans bog, så da jeg blev hyret, var det nemt for mig. Jeg sagde simpelthen, 'Scott, lad os tage den her scene med fra den udgave, du skrev for tre år siden.' 'Scott, jeg tror ikke, at vi har brug for denne scene.' 'Scott, jeg elskede det, du gjorde her i bogen - kan vi gøre det i filmen?' Så egentlig var det bare at vælge stumper og stykker af hvad, Scott havde skrevet før."
Mekanismer
- 'A Simple Plan' er en thriller med humoristiske undertoner. Hvad gør en vellykket thriller i dine øjne?
"Jeg har ikke nok erfaring med thrillers til at kunne vurdere det, men jeg kan fortælle dig om denne her film. For mig fungerer A Simple Plan, fordi jeg holder af personerne. Jeg tror på, at de er virkelige mennesker. Og så snart jeg har identificeret mig med dem som virkelige mennesker, så er alt, hvad de gør, hvor ubetydeligt det end måtte være - hvis de krydser gaden, og der kommer en bil - spændende. Scotts manuskript og skuespillerne har i fællesskab skabt rigtige mennesker på lærredet."
"Om det drejede sig om at finde penge eller om et mord, eller hvad det nu måtte være, der forårsagede dramatikken, spændingen, så ville det formodentlig have virket, fordi manuskriptet var så stærkt og præstationerne troværdige."
- Og pengene er vel bare, hvad Hitchcock kaldte en Macguffin, som driver handlingen fremad.
"Pengene er en mekanisme. Man lærer de mennesker at kende, oplever dem under pres og føler, at nettet strammes. Det er en interessant kontrast, for det er kun den ene halvdel af historien. Den anden halvdel handler om to brødre, der har været meget fremmede for hinanden i deres liv, og som gennem disse mærkelige omstændigheder opdager, at de måske i virkeligheden ikke er så forskellige, at der stadigvæk er noget imellem dem, en smule kærlighed, og at de kan lære noget af hinanden."
Skuespillerfilm
- Det er en meget mere karakterdrevet film end dine tidligere film. Var den svær at
lave?
"Ja, for tidligere ville jeg mere eller mindre lave filmene selv. Jeg ville sædvanligvis skrive manuskriptet, lade kameraet fortælle historien og bare flytte skuespillerne rundt som skakbrikker. Men denne gang ville jeg have skuespillerne til at fortælle historien, og hvis publikum havde været opmærksom på instruktøren, ville det have ødelagt deres fornemmelse af at blive trukket ind i personerne. Så jeg var nødt at gøre mig selv usynlig og prøve ikke at flytte kameraet."
- 'A Simple Plan' er din største kritikersucces til dato.
"Ja, det er sandt, at det er den mest positive reaktion, jeg har fået fra kritikerne."
- Generer det dig?
"Nej, jeg er glad for at få positiv respons. Man vil gerne have, at publikum eller kritikerne kan lide, alt man laver. De har ikke kunnet lide en masse af det, jeg har lavet før, og denne gang prøvede jeg at gøre tingene anderledes."
"Men det er dog en smule skuffende for mig, fordi jeg tidligere har arbejdet meget hårdt på at skabe et udseende og en tone, som jeg mente var original - jeg prøvede at være så dynamisk som muligt - og det var først, da jeg havde smidt alt det væk, som jeg havde udviklet gennem 20 år, at jeg fik den positive kritik. Det er en grund til at gå tilbage og prøve at finde ud af, hvad det er, jeg laver."
- Har filmindustrien haft en manglende tiltro til dine evner som 'seriøs' instruktør?
"Ja, det vil jeg mene. Hollywood ser kun på, hvad man har lavet og ikke, hvad man måske er i stand til at lave. Men jeg tror ikke, at jeg er blevet dømt mere uretfærdigt end andre."
- Havde du det i baghovedet, da du startede på at lave 'A Simple Plan'?
"Ja, men det bekymrede mig ikke. Jeg ved, at det er sådan, systemet virker. Alle ved formodentlig, at de kun er ligeså gode som deres sidste film, og studierne tror, at man kun er i stand til at lave, hvad man har lavet tidligere. De er i hvert fald ikke interesserede i at give én en chance for at prøve noget nyt."
- Har den kritiske succes åbnet nogle døre i Hollywood? Nu er du i hvert fald i gang med at lave en kærlighedshistorie med Kevin Costner.
"Jeg har ikke været interesseret i at lave en kærlighedshistorie før nu. Måske fordi jeg er en gift mand med børn og muligvis har et anderledes syn på livet, end jeg havde for år tilbage. Jeg tror, at jeg ville have fået lov til at lave en kærlighedshistorie, jeg tror bare ikke, at de ville have givet mig et Kevin Costner-manuskript - et stjerneprojekt med et fantastisk manuskript. Det ville være havnet hos en anden."
Kong Kamera
- Som du selv sagde, så er kameraarbejdet i denne film, omend flot og stilfuldt, også meget afdæmpet. Har du ikke et ønske om at vende tilbage til din gamle stil som Kong Kamera?
"Jeg er interesseret i at udforske de forskellige måder at lave film på, som er passende for materialet. I den næste film er det en lidt anderledes indgangsvinkel. Filmen er lavet mere med komposition, mindre bevægelse, hurtig klipning ind i mellem som en form for tegnsætning, men den har ikke samme stil som de tidligere horrorfilm."
"Jeg forsøger på at trænge ind i historien og personerne og præsentere dem på en måde, så publikum kan sætte sig i deres sted, uden at jeg gør opmærksom på mig selv."
- Er du ikke bange for at miste dig selv i det hele?
"Nej, jeg er nødt til at holde fast i mine idealer og prøve noget nyt. Jeg kan ikke gå tilbage og gøre, hvad jeg har gjort før. Jeg må eksperimentere og lære og prøve at vokse som filmskaber. Og forhåbentlig vokser publikum på samme tid, og deres smag ændrer og udvikler sig også."
*'A Simple Plan' har dansk premiere i morgen og bliver anmeldt her i avisen