Læsetid: 3 min.

Den sande guldalder

11. juni 1999

Nordens gyldne altre fra 11-1200-tallet repræsenterer et højdepunkt i Danmarks internationalt orienterede middelalderkunst. Asger Jorn og Gérard Franceschi fotograferede dem for 35 år siden til en bog, som nu er realiseret

Kunst
I 1926 skrev Poul Nørlund, den senere direktør for Nationalmuseet, sin grundlæggende bog om De gyldne Altre, og selvom der er fulgt mange studier efter, står hans iagttagelser og relative dateringer stadig ved magt. Inspireret af almindelig dansk beskedenhed, mente han ikke, at vi tidsmæssigt kunne have været på niveau med den europæiske stormagtskunst, men at vi nødvendigvis måtte være en lille menneskealder bagefter moden hos de store. Det er nu modbevist. Takket være udviklingen af dendrokronologi er der dukket nye muligheder op for præcis datering af træ, dvs. af det rammeværk, som bærer de gyldne relieffer med det resultat, at hovedværker som Lisbergalteret har vist sig at være ca. 25 år ældre end antaget af Nørlund.

Gyldne alterprydelser
Der er bevaret ialt 17 gyldne altre fra hele Europa, deraf 11 i Norden, de ni i Danmark. Men dertil kommer en række helgenskrin samt mange små stumper af fordums herlighed fundet i kirkegulve rundt omkring. Det er imidlertid kun tre af de gamle altre, som står, hvor de altid har stået, nemlig i kirkerne Sahl, Stadil og Lyngsjö (Skåne), de øvrige er på museer.
De gyldne altre består af forgyldte reliefplader af kobber fastgjort til en baggrund af træ og anbragt som alterbordsforsider - antemensaler - foran det murede alterbord eller som retabler over alterbordets bagkant. De er inspireret af altre af guld og sølv, som har eksisteret i de store centre med alteret i San Ambrogio i Milano som et hovedmonument.
Billedfremstillingen kredser om Kristi historie, fødsel og død, ledsaget af rækker af apostle og kristne symboler. Figurerne er sat i arkitektoniske rammer; hvert bueslag rummer én scene, og det hele er spundet ind i ornamenter med forskellig symbolværdi. Dertil kommer indskrifter, som sammen med motivvalget røber stor teologisk viden. Det vil sige, at nok har altrene ofte været placeret i landsbykirker, men de er ikke, som Jorn troede, folkekunst. Giverne har været stormænd med kontakt til lærde folk.

Jorns projekt
I 1965 udkom første prøvebind af Asger Jorns planlagte 28 binds værk viet "10.000 års nordisk folkekunst". Teksterne skulle være af fagfolk og fotografierne af hans nære ven og rejsekammerat Gérard Franceschi. Faktisk var fotografierne hele seriens fundament.
1995 genudgaves første bind, Skånes stenskulptur under 1100-tallet, og i dag foreligger Nordens gyldne billeder, som bind nummer to. Det er en fantastisk billedbog, hvor vi bringes dybt ind i stoffet ved billedredaktion, opslag og beskæringer. Bogen giver en totaloplevelse af den Jornske perceptionsæstetik og Gérard Franceschis fremragende kunst. Ingen farve ville kunne fange lyset i metallet eller kaster det mere blændende tilbage end franskmandens sort/hvide fotografier.
Ved synsvinkel og belysning bliver de hellige personer til mennesker med skæbne og nærvær, detailler springer i øjnene, ornamenter stjæler billedet, mens dramatiske skygger omkring de udpundslede relieffer gør dem næsten fri af deres baggrund.
Det flydende bevægelsesmønster i de folderige dragter fremhæves på forbilledlig vis, ligesom tegningen. Fotografen har, formentlig inspireret af Jorn, prioriteret det maleriske. Kunsten er set med malerøjne og med stor sans for at ramme den synsvinkel, der forstærker bevægelsen og øger kontrasten mellem lys og mørke.

Billedet som kilde
I den udmærkede, korte og klare tekst, hvormed Poul Grinder-Hansen introducerer bogens billeder, understreger han de forskellige niveauer af tolkning, som altrene tilbyder.
Med bogen i hånden føler man de store muligheder, som findes i den aktuelle opprioritering af billedet i forhold til de skrevne kilder. Ikke mindst for middelalderstudiet kan dette få store konsekvenser, men der knyttes i det hele taget store forventninger til den reviderede billedvurderings betydning for fremtidens historieforskning, et emne som netop har været behandlet på en international kongres, History and Images, på Københavns Universitet.

*Gérard Franceschi, Asger Jorn og Poul Grinder-Hansen: Nordens gyldne billeder fra ældre middelalder. 356 s. ill. sort-hvidt. 550 kr. Borgens Forlag
*I tiden indtil 20. juni kan et udvalg af Gérard Franceschis fotografier ses på Silkeborg Kunstmuseum

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her