Læsetid: 3 min.

Weimar: Nævekamp om kunsten

2. juni 1999

Flere kunstnere vil have deres værker fjernet fra en omstridt udstilling i Weimar. Udstillingsledelsen beskyldes for 'vesttysk arrogance'

UDSTILLING
BERLIN - Kulturåret i Weimar har udviklet sig til en skandale, mener flere tyske kunstnere og kritikere. I tre uger er kritikken haglet ned over udstillingen "Det Modernes Opstigning og Fald". Og i weekenden kulminerede kunststriden med en regulær nævekamp, da to kunstnere forsøgte at bortføre deres værker.
Det lykkedes Reinhard Stangl at klippe sit maleri ned fra væggen og få det ud af udstillingsbygningen. Hans kollega Ralf Kerbach blev pågrebet af udstillingslederen. Herefter kom det til slagsmål, og politiet måtte tilkaldes.
Reinhard Stangl og Ralf Kerbach samt ti af deres kolleger er vrede over den behandling de og deres værker får i udstillingen, der med afsæt i mestrene Monet, Cézanne og Gauguin vil vise den konservative kunstforståelse under totalitære regimer - nazismen og kommunismen.
"De vigtigste konservative strømninger fra århundredeskiftet og frem til de to tyske diktaturer bliver stillet overfor modernisterne," som der står i kulturbyens program.
Til det formål er store dele af Adolf Hitlers private samling hevet ud af depotet og et læs østtyske billeder støvet af.

Selvpromovering
Chokvirkningen over konfrontationen med Hitlers småborgerlige smag fortog sig hurtigt - bondepiger og markarbejdere er ret uskyldige. Værre er det, at udstillingen af de østtyske billeder ikke gør sig den ulejlighed at skelne mellem statskunst og systemkritisk kunst. Dermed nedgør den mennesker, der forsøgte at skabe selvstændige værker under svære betingelser.
Slået i ét med statskunsten latterliggøres de for deres arbejde, selvom det krævede store personlige ofre. Både Reinhard Stangl og Ralf Kerbach blev således frataget deres østtyske statsborgerskab.
"Bag udstillingen står en gruppe af kuratorer, der i længere tid har beskæftiget sig med dette emne og her ser en mulighed for at profilere sig selv. De har deres koncept og tilrettelægger kunsten efter det. Hvis ikke der havde været al denne modstand, ville lederen være en succes nu. Jeg tror, at disse mennesker hader kunsten, de bruger den bare," mener Reinhard Stangl.
Ralf Kerbach solgte kun ét eneste maleri, mens han levede i Østtyskland. Det maleri er nu udstillet som eksempel på østtysk statskunst.

Trash-event
I kommentarer og reportager fordømmes "Det Modernes Opstigning og Fald" for sit ahistoriske kunstsyn og sin vestlige "sejrsmentalitet", hvor der kun levnes plads til det abstrakte billede, mens andre kunstopfattelser trædes ned og latterliggøres. Udstillingsledelsen beskyldes for at ville provokere for enhver pris, skabe en
'trash-event'.
"Vesttysk arrogance," kommenterer Wolfgang Thierse, der spillede en central rolle i DDR's borgerretsbevægelse og nu er formand for Forbundsdagen. "Udstillingen er en blanding af naivitet, dumhed, fordomme og nedgørende hensigter," mener han.
Hvis bare malerierne var ordnet indbyrdes, ville megen kritik være undgået, men udstillingsledelsen har åbenbart villet skabe sin egen, selvstændige installation:
"Udstillingen og dens udformning vækker sikkert anstød hos mange konservativt indstillede gemytter, fordi den ikke følger den sædvanlige museale udformning men mere har karakter af en improvisation," hedder det i udstillingskataloget.
Derfor hænger malerierne hulter til bulter, statskunst ved siden af systemkrititisk i mørke lokaler. Gæsterne henvises til plasticstole, hvis de i ro og mag vil studere billederne. Den nødvendige klimakontrol blev først etableret et par uger efter åbningen af udstillingen. Reinhard Stangl havde set, hvordan hans maleri gik i forfald og havde alene af den grund bedt om at få sit maleri fjernet. Han fik intet svar.
I starten forsøgte udstillingsledelsen at feje enhver kritik af bordet.
"Vi opfatter insinuationerne og den uberettigede demagogi som et skridt til censur," meddelte man for ti dage side. I mellemtiden har tonen ændret sig. Fredag meddelte museumsdirektør Rolf Bothe, at udstillingen skal 'korrigeres'.

*Udstillingen vises i Weimar frem til 9. november. Åbent dagligt 10-19

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu