Læsetid: 3 min.

40 procent mere biltrafik i Århus

1. juli 1999

Ny trafikrapport for Århus mangler konkrete bud på bedre kollektiv trafik, mener trafikforsker

Halvandet års debat om de efterhånden kaotiske trafikforhold i Århus fik sat et foreløbigt punktum i går.
En gruppe embedsmænd fra Århus Amt, Århus Kommune, DSB, Banestyrelsen og Trafikministeriet - det såkaldte infrastrukturudvalg - fremlagde en trafikrapport, hvor de anbefaler, at bybusserne i Århus får fortrinsret i trafikken, og der etableres flere små-stationer på togstrækningerne mod Skanderborg og Hadsten.
Derimod overlader de planerne om at genindføre sporvogne og bygge en nærbane til Silkeborg til et andet udvalgsarbejde.
"Det er beskedne planer til forbedring af den kollektive trafik, og udvalget vil åbenbart ikke tage stilling til en nærbane, fordi det er politisk betændt, hvilken kasse, der skal betale," siger trafikforsker Søren Jacobsen.

Godsproblemer fra havn
Han mener, at det ellers politisk højt prioriterede infrastrukturudvalg, kommer alt for let over rapportens konklusion af, at biltrafikken vil stige 40 procent de kommende 20 år.
"Det er fint, at de vil give bybusserne fortrin i trafikken og etablere flere lokale togstationer, men udvalget forholder sig slet ikke til de nye muligheder, som kommunerne har fået til at opkræve bompenge eller på anden måde regulere bytrafikken," mener han og peger på, at udvalget omvendt vil forbedre og udbygge flere veje, hvilket øger trafikken.
Infrastrukturudvalget blev nedsat af daværende trafikminister Bjørn Westh i februar 1998 for at skabe overblik over de mange spredte planer og ideer for trafikken i Århus-området.
Ikke mindst en kolossal udvidelse af Århus Havn har affødt vidtløftige planer for, hvordan de stigende godsmængder bedst kan transporteres gennem byen.
Århus by ligger nærmest indeklemt i et hul med havnen bagtil, og derfor kan trafikken kun ledes gennem tæt bebyggede områder.

Nej til togtunnel
Udvalget afviser forslag om at føre en ny godsjernbane under byen. Det er for dyrt og besværligt, og heller ikke en vej til lastbiler gennem den eksisterende, dybe banegrav fra havnen, vil udvalget anbefale.
Alt sammen forslag der har huseret i den lokale offentlige debat.
Men godstrafikken skal forblive på det eksisterende godsspor, og lastbilerne skal fortsat føres ud af den stærkt trafikerede Marselis Boulevard - som muligvis bliver til en tunnel i 2008.
Også forslaget om at flytte Århus Banegård udenfor byen eller ned på godsarealerne bag Musikhuset skyder udvalget ned.
Enhver togpassager, der passerer Århus første gang kender den utrygge fornemmelse af at køre forlæns ind på banegården - og så bagefter køre baglæns ud igen.
"Det er for dyrt at flytte en banegård, og samtidig bør den forblive i centrum af byen," siger Århus Kommunes stadsdirektør, Poul-Erik Jensen, der er formand for infrastrukturudvalget.
Udvalget fremlægger derimod to forslag til at føre skinnerne sydfra videre igennem banegården, ned om havnen og videre nordpå i en boret tunnel under byen.
Men planlægningschef i Trafikministeriet, Hans-Carl Nielsen, der ligeledes sidder i infrastrukturudvalget, erkender, at det er en meget dyr løsning. Han vil dog ikke offentlig skyde den ned endnu.
Men det vil trafikforsker Søren Jacobsen gerne.
"En togtunnel under byen er urealistisk kostbar, og det ville være tåbeligt at prioritere midlerne til den slags fremfor at styrke investeringen i den kollektive nærtrafik," siger trafikforskeren.
Infrastrukturudvalgets anbefalinger skal nu ud til offentlig debat.
Stadsdirektør Poul-Erik Jensen forventer at Folketinget inden for et års tid vil beslutte, hvorvidt skinnenettet skal føres i tunnel under Århus.
"Først når den beslutning er på plads, har vi en ramme for, hvor vi kan lægge andre veje og skinner," siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her