Læsetid: 5 min.

En bilchauvinist ser tilbage

17. juli 1999

Hvorfor ikke ansætte Harry Motor på Forfatterskolen? Han kunne nok tilføre noget smøreolie til skriveprocessen...

NY BOG
Han pranger selvglad på forsiden af bogen om ham selv. Han er iført læderjakke, skjorte med slips og har et pralende armbåndsur om håndleddet. Håret er stramt tilbageredt og øjnene skjuler sig bag let tonede brilleglas. Han er lettere overvægtig og ligner prototypen på den småborgerlige danske mandschauvinist. Det er han også; men ikke kun det. Han står også for kreativitet og dynamik samt noget ukueligt, der gør, at man faktisk kommer til at synes om ham.
Harry Motor har altid elsket biler. Det begyndte allerede, da han som barn legede med køledækslet til sin fars Ford-T. Som ung kom han i lære som automekaniker og steg hurtigt i graderne, til han blev administrerende direktør for Volvo. Han satsede alt på at gøre Volvo til nummer et. Det lykkedes også, men prisen var høj. Selv familien måtte vige, men fra den dag, da han som tres-årig trådte tilbage fra Volvo, har han ikke hørt en lyd fra det firma, som han viede sit liv til. "Ikke et telefonopkald, ikke et brev, ikke en hilsen - end ikke koncernens årsregnskab."
Men så trykkede han sit livs speeder i bund og gav sig i kast med nye opgaver, og der var nok at tage fat på. Ved siden af at være Danmarks førende bilsælger, har han været motorjournalist og forfatter. Listen over bøger omfatter femten titler, der alle er skrevet efter det tresindstyvende år. Nu har han skrevet sine erindringer og en bog med titlen: Skriv om dit liv. Den sidste kan man vel kalde for Harry Motors poetik, for her giver han vordende memoireskrivere en række gode råd. Hver aften, når man er gået til ro, "slapper man totalt af, tager nogle dybe indåndinger, lukker øjnene og tager sit indre regneark frem og spørger: Hvad fik du nu ud af disse, seneste vigtige 24 timer af dit liv? Hvad fik du flyttet, hvad var du for andre?"
Metoden er slet ikke så tosset endda. Måske burde de ansætte Harry Motor på Forfatterskolen? Han kunne nok tilføre dem noget smøreolie til skriveprocessen. I det mindste er det sjældent at få en beskrivelse af automobilbranchen set indefra. Ikke mindst der.

Rødstrømper
Men Harry Motor er nok ikke interesseret. Han hylder den jævne mand. Det er nemlig ham, gennemsnitsmennesket, der ved bedst, for han kender den egentlige sandhed, "altså ikke den officielle sandhed, men den pure, rene sandhed." Det gælder for eksempel også den om rødstrømperne, der "blev startet af en akademisk overklasse og som drev mindre kløgtige kvinder med sig, så deres børn blev til institutionsskabninger med autoriserede, kommunale madpakker og som førte til System-Danmark med understøttelser, der har frataget almindelige mennesker glæden ved selv at etablere noget, til krisecentre og storimport fra østeuropa af kvindelige kvinder til erstatning for de kvinder, der forsvandt i en rødstrømpekamp."
Han er en charmerende skrivekugle, men det er hans ærlighed, der gør bogen værd at læse. Han ved godt, at han virker overvældende på sine omgivelser, at han er utålmodig og dominerende, at han taler hurtigt, afbryder flittigt og lytter dårligt, men han er også glad for livet, glad for sig selv og glad for biler. "Vi der elsker biler, kan nemt sammenligne skønheden i en ældre Bugatti med et maleri af Picasso og Thorvaldsens billedhuggerkunst. Vi der forstår motorernes sprog og melodier, kan nemt sammenligne lyden fra en Volvo B18-motor med Mozart, og vi kan høre masser af dieselmotorer i Tjajkovskijs ouverturer. De fineste motorer er mekaniske sonetter." Man skal ikke tage fejl af Harry Motor. På overfladen koketterer han med sin manglende uddannelse, og han er slet ikke fri for populisme; men samtidig er han faktisk belæst og glad for moderne malerkunst og musik.

Fædre og sønner
Som Volvodirektør lagde han vægt på humor og en uhøjtidelig omgangsform. Det skulle være lysten, der drev værket. Den slags var der ikke meget af hos hans svenske arbejdsgiver. Volvos koncernchef, Per Gyllenhammar, havde en ubehageligt snerrende stemme og var kold, totalt blottet for humor, forståelse og varme. Det var nu heller ikke altid lige sjovt at være administrerende direktør for Volvo i Danmark. Stillingen medførte opgør med selvrådige bilforhandlere, og så var det millioner, der stod på spil. En stor autohandel havde som regel en omsætning "som gav deres indehavere råd til at have to villaer, tre biler og fire koner." Det var ofte self-made folk, der ikke bøjede sig for nogen, men deres privatliv var til gengæld tit noget rod. De havde ofte en formidabel evne til at ødelægge deres sønner, som de mishandlede ved at stille urimeligt store krav. Mange af sønnerne var skrækslagne for deres far, skriver Harry Motor. Hvad ham selv angår var det vist ikke meget bedre. Han skriver med frysende ærlighed, at "mit familieliv kuldsejlede, mine børn blev fremmede for mig. Vi voksede fra hinanden. Som familiefar var jeg en fiasko."

Succes eller tragedie
Det første ægteskab brød sammen. Det gjorde det andet også. Harry Motors anden kone var 30 år yngre end han, og fortællingen om dette ægteskabs forlis har litterære kvaliteter. Man tror på parrets lykke, men får samtidig en række antydninger af, at den ikke vil vare ved. Den unge hustru havde således en hemmelig fortid, der viste sig ved, at "hun åbenbart havde en udbredt bekendtskabskreds blandt mænd i hovedstaden," og en dag i 1996 kom den ægteskabelige katastrofe, der totalt ændrede Harry Motors livsaften. Det var som at blive ramt forfra af en 38-tons lastbil i fuld fart - og hun sad ved rattet. "Jeg tabte totalt herredømmet over mit eget liv," skriver han. Da var hun 43 og han selv 75 år gammel, og her slutter bogen. Det er fortællemæssigt velvalgt og modigt gjort. Som læser sidder man nemlig tilbage med spørgsmålet om hvorvidt Harry Motors liv har været en succes eller en tragedie? Men først og fremmest giver bogen et selvportræt af en udadvendt mand, der opfatter sig selv som en slags socialdemokrat med yderst konservative synspunkter på kvinder, erhvervsliv og politik, men også med en fascinerende vitalitet og en ukuelig livsvilje, der imponerer på trods af den larmende fremtræden.

*Harry Motor: Skriv om dit liv. 148 s., 199 kr. Borgens forlag

*Harry Motor: Fuld fart frem. Erindringer. 219 s., 279 kr. Borgens forlag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her