Læsetid: 4 min.

Eksklusiviteten i højsædet

29. juli 1999

Hos det jyske forlag Paula Records skal hver eneste produktion give overskud. Men indtil videre har enmandsforlaget ikke arbejdet med kalkuleret underholdning, der kan tjene ind, hvad man måtte sætte til på smalle produktioner

MUSIKPRODUCENTEN
Han er ikke markedsført som Michala Petri, men han spiller virtuost på blokfløjten, Leif Ramløv Svendsen. At han også forstår at spille på markedsmekanismer og få noget så vanskeligt som et klassisk pladeforlag til at køre, vækker nysgerrighed. Hvordan kom Paula op at stå?
Det var behovet for at udgive de ting, jeg selv spiller, der fik mig til at gå ind i pladebranchen, svarer forlagschefen. I år, hvor hans plademærke Paula fejrer 25-års fødselsdag, er Leif Ramløvs egne cd'er med barokmusik stadig noget af det bedst sælgende i kataloget, fortæller den blinde musiker. Han leder sit eget enmandsforetagende og har senest forøget aktiviteterne med tilføjelsen af en ny label, Horizon, under Paulas paraply.

Eksklusivitet
Når man bladrer i Paulas katalog, er det - ud over barokmusikken, som står Ramløvs eget kunstnerhjerte nær - den nye danske musik, der dominerer. Er det Paulas politik at søge at skabe sig en niche som forlag for dansk samtidsmusik?
"Desværre er det i høj grad de økonomiske betingelser, der bestemmer," svarer forlagslederen:
"Man kan ikke i dag præge udviklingen på et forlag, som man kunne for 25 år siden. Hvis Paula skulle udgive Beethoven og Brahms med danske musikere, ville det ikke gå. Det kan man ikke sælge, medmindre man satser på lavprisudgivelser. Vores koncept er et andet end det, min københavnske konkurrent Peter Olufsen dyrker på Classico, hvor det i høj grad er mængden, mens det på Paula frækt sagt er eksklusiviteten, der er i højsædet."
Samtidig er de små danske forlag, der koncentrerer sig om klassisk musik, i en helt anden situation end den statsstøttede klassiske konkurrent, dacapo:
"Dacapo tæller slet ikke i det led," mener Ramløv. "På dacapo ser de, hvad de kan lave for de penge, de har. På Paula ser vi, hvad vi kan lave, selv om vi ingen penge har." Leif Ramløv sammenligner dacapo med bus-selskabet Combus: "Hvis det giver underskud, betaler skatteyderne bare."
Derfor bliver mange Paula-projekter til med en eller anden grad af medfinansiering fra musikernes side. Hver produktion er nødt til at give overskud, når man ikke har underholdningsudgivelser til at betale de smalle produktioner. På Paula kan det fungere sådan, at musikerne aftager x antal cd'er på forhånd, som de kan sælge til koncerter.

Først med Langgaard
Det er oftest Paula, der tager initiativet: "Vi vil gerne lave det og det med dig, siger jeg til musikerne," fortæller Leif Ramløv Svendsen. Og musikerne kan lide forlagschefen, mener han - fordi han selv er professionel musiker. Han har engagementet og kender den musik, han vil have indspillet. Et eksempel på produktioner, som Ramløv har sat i gang, er en ny serie med orgelmusik af den danske romantiker Matthisson-Hansen. Musikken skal indspilles af organisten Inge Beck på et stort, nyt orgel i Drammen, bygget til stor, romantisk musik af den danske orgelbygger Karsten Lund.
Leif Ramløv vender flere gange tilbage til det, han ser som det smalle selskabs fordel: "Vi producerer plader, der også efter 10-15 år stadig er aktuelle!"
Blandt de eksempler, han gerne vil trække frem, er pianisten Teddy Teirups Rued Langgaard-indspilninger, der stadig står stærkt i feltet af cd'er med den besværlige senromantikers musik. Dengang var Paula i front. Langgaard-cd'en med Teirup vandt med en hestemule kapløbet om at være den første danske indspilning af Rued Langgaards klavermusik. Siden er der kommet flere andre, senest med Rosalind Bevan på Classico.

At slå i dynen
Ramløv Svendsen er ikke bitter over svære kår. Men han langer ud efter forhandlerne og den dårlige danske markedsføring af danske musikere, der spiller ny dansk musik:
"Vi distribueres i Benelux, Tyskland, Japan, USA og Australien. At komponisten Mogens Christensen sælger klart mere i udlandet end herhjemme, er typisk for vores ny musik-cd'er. I Danmark er verden så lille, at komponistkolleger ikke interesserer sig for hinandens musik."
Ramløv er forbløffet over, hvor meget der går til udlandet, selvom det er små salgstal, der er tale om: "I Danmark kan opera blive omtalt og anmeldt. Men selvom en af vores ny musik-cd'er roses til skyerne i for eksempel Dansk Musik Tidsskrift, så sælger den måske ti eksemplarer. Sådan føler jeg ikke, det er i udlandet, hvor distribution og markedsføring fungerer bedre. Når vi har udsendt en cd, er den straks i samtlige computere i USA."
"Man kan føle sig tilfreds, når man synes, ens produktioner er gode. Og hvis der er gjort, hvad der kan gøres for at markedsføre dem, og de alligevel ikke sælger, så er det selvfølgelig trist, det er klart. Men i Danmark er det som at slå i en dyne. Man kæmper mod plat underholdning," klager pladeselskabschefen, der holder kvalitetsfanen højt. Når Paula som regel ikke giver det billigste tilbud på en pladeproduktion, er det blandt andet, fordi forsider og indhold i booklets skal være flotte og i orden, siger han.
Af Paula-udgivelser på trapperne, nævner Leif Ramløv Svendsen en cembalo-cd, hvor Patricia van Duuren spiller Telemann og Bach. Sammen med cembalist Allan Rasmussen og lutenist Viggo Mangor - fast tekniker på hovedparten af Paulas produktioner - udkommer forlagslederen selv med en ny blokfløjteplade. Og så vil han meget gerne lave en cd med Paulas faste klaverduo, Thorson & Thurber, og Det Jyske Kammerkor, som Ramløv ikke tøver med at sætte på niveau med vokalgruppen Ars Nova. Går det efter Ramløvs hoved, skal de indspille Brahms' Liebesliederwaltzer. Med de musikere kan det konkurrere internationalt, forsikrer han og demonstrerer dermed, at Paula gerne vil stå for andet end barokmusik og ny dansk musik.

*Denne artikel er nummer to i en serie, der præsenterer danske pladeforlag med klassisk musik som speciale. Den første artikel - om forlaget Classico - blev bragt den 22. juli

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her