Læsetid: 1 min.

Fornyelse

9. juli 1999

Dianne Reeves går ligesom Cassandra Wilson sidste år nye veje

Jazzfestival
Ved sidste års københavnske jazzfestival var Cassandra Wilson den store oplevelse med sin fornyende holdning til jazzsangens store tradition. Dianne Reeves kan vise sig at give denne tradition en ny udformning.
Begge er sjældne vokale begavelser, der stemmemæssigt spænder fra den dybeste alt til den højeste sopran, samtidig med at kontrolleret intonation er en selvfølge for dem, og de ved deres personlige forhold til klangfarve, rytmisk frasering og improvisatorisk kvalitet viser sig som ægtefødte jazzmusikere.
Deres fornyelser skyldes bl.a. inddragelse af inspiration fra beslægtede vokaltraditioner. Joni Mitchells sofistikerede folk singing og hendes eksistentielle sangtekster betyder noget for dem begge, og ligesom Mississippi-bluestraditionen inspirerer Wilson, har Reeves hentet noget fra den sorte kirke.
Samtidig er de klart forskellige, Wilson præget af sin fortid i den radikale M-Base gruppe i New York, Reeves med en bredere jazzmæssig baggrund.
Med deres ny jazzsang har de begge haft betydelig gennemslagskraft uden at sælge sig kommercielt. Så mens Wilson sidste år præsenteredes i Cirkusbygningen (hvortil hun vender tilbage den 26. september), måtte der to udsolgte jazzhuse i Niels Hemmingsensgade til for blot nødtørftigt at imødekomme interessen for Reeves.
Ligesom Wilson optrådte hun med egen rytmegruppe, hvor slagtøjspilleren Munyungo Jackson var en hovedkraft, og hvis sammenspillethed blev demonstreret i den "Caravan", hvormed der blev varmet op til aftenens hovedperson. Helt samme niveau som på Dianne Reeves' sidste Blue Note-cd, Bridges, nåede hendes turné-ledsagere dog ikke, men dér er der også tale om folk som pianisterne Billy Childs og Mulgrew Miller, og trommeslagerne Brian Blade og Terri Lynn Carrington.
En del af aftenens repertoire var hentet fra Bridges, som derfor giver et ganske dækkende billede af hvad man hørte i jazzhuset. I første sæt således Billy Childs' "Olokun" med ordløs sang, kun akkompagneret af pianisten Otmaro Ruiz, Leonard Cohens "Suzanne" (folk song-indflydelsen!) i en personlig version, og hendes egen let gospelprægede og rigeligt lommefilosofisk prækende "Testify".

*Dianne Reves i Copenhagen JazzHouse onsdag
*Bridges. Blue Note 833. 060-2

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu