Den store tyske digter fylder mindre i skolernes læseplaner. Weimar bruger kulturåret til at sikre sig en position i fremtiden
Kulturby 99
WEIMAR - Goethes hus, Goethes plads, Goethes grav. Café Goethe. Goethe på postkort og krus. Regimenter af Goethe-buster. Goethe-flasker fyldt med Goethe-cognac. Goethe som bordlampe eller Goethe som barometer. Og naturligvis et skilt foran et værtshus med påstanden: 'Her kom Goethe gerne'.
Hvad Elvis er for Memphis, har Goethe længe været for Weimar. Han er til stede, over alt, hele tiden - Johann Wolfgang von Goethe, og en sværm af turister, der læsker sig i hans geni.
"Ja, det er frygteligt!", siger Angela Holzwig, talskvinde for årets kulturby. Hun bliver helt forskrækket over sin blasfemi og afbryder sig selv.
"Goethe er et af hovedemne i programmet. Goethe-komplekset kalder vi det, for vi forholder os tvetydigt til ham: Han hører til her, men man bør fortolke ham på nye måder - det gør vi bl.a. med opsætninger af Faust. Vi forsøger at få ham ned fra piedestalen og videregive ham på nye måder," forklarer Angela Holzwig.
Et andet projekt, der skal sætte digterfyrsten ind i en ny sammenhæng er udgivelsen af cd'en Rosebud Red, indspillet af nutidige musikere og sangere for et nutidigt publikum. Afsætningen har været så god, at den midlertidigt er udsolgt.
"Det er vigtigt for Weimar ikke udelukkende at satse på, at folk bliver ved med at komme på grund af Goethe. I skolernes læseplaner beskæftiger man sig ikke mere så intensivt med ham - turiststrømmen skal nok fortsætte nogle år, men man må gøre byen attraktiv for andre grupper ved bl.a. vise skiftende udstillinger, så folk kommer igen og ikke bare siger: Weimar? Der har vi været!"
Men der er også så mange andre store gamle genier at dyrke - dramatikeren Friedrich Schiller, for eksempel. Eller filosoffen Friedrich Nietzsche, komponisterne Franz Liszt og Richard
Strauss og arkitekten Walter Gropius.
"Weimar må gøre sig klart, at byen ikke lever i fortiden - den skal have et liv i nutiden," advarer Angela Holzwig.
Ved siden af hyldesten til især Goethe præsenterer kulturby-programmet et mere nutidigt program, fremhæver hun: Denne sommer løber en dansefestival over scenen med deltagelse af bl.a. koreografen Keiko Takeys trup fra Japan den 12.-15. august.
Samtidig holder dirigenten Daniel Barenboim workshop for 40 musikstuderende fra Israel, de arabiske lande samt Weimar. Prøverne er ikke offentlige, men resultatet præsenteres ved en koncert 16. august.
"Håbet er, at der ud af denne workshop vokser et regulært mellemøst-orkester," siger Angela Holzwig.
I september afvikles en stort anlagt Frankenstein-festival, som nyfortolker Mary Shellys roman om det kunstige liv.
Blandt andet opføres rumæneren Mihai Maniutius' Kammerat Frankenstein. Med sin kommunistiske baggrund lægger han en ekstra facet til drømmen om det kunstigt frembragte menneske.
Dele af festivalen vises på den tyske tv-kanal 3sat, der ved denne lejlighed vil eksperimentere med måden at sende teater-transmissioner.