Læsetid: 3 min.

Grundvands- forurener i al benzin

2. juli 1999

Det er uundgåeligt, at MTBE, som i flere amter truer grundvandet, kommer tilbage
i 92- og 95-oktan benzin allerede fra den 1. januar, siger oliebranchen. EU-krav tvinger selskaberne til det

Æterstoffet MTBE, som i dag kun findes i 98-oktan benzin, er med stor sikkerhed på vej tilbage i den 92- og 95-oktan benzin, som alle nye biler kører på. Dermed øges truslen fra stoffet mod det danske grundvand betragteligt, siger Professor på Danmarks Tekniske Universitet, Finn Bro-Rasmussen.
MTBE er på vej tilbage i benzinen, netop som flere amter begynder at finde det i deres drikkevand. I Fyns Amt frygter man, at fundene kun er begyndelsen, fordi stoffet er vandopløseligt og meget svært nedbrydeligt.
"Det bliver den store trussel, hvis det kommer i al benzin. Så længe det kun var i 98-oktanbenzinen, var det en mindre trussel. Men det er uundgåeligt, at vi får et MTBE-problem med vores grundvand, hvis det kommes i al benzinen," siger Finn Bro-Rasmussen.

Intet valg
Og det gør det. Ifølge Flemming Ludvigsen fra Oliebranchens Fælles Repræsentation har branchen ikke noget valg, fordi EU's benzindirektiv fra 1. januar kræver, at benzinselskaberne nedsætter indholdet af to andre tilsætningstoffer i benzin, nemlig benzen og aromater. Begge stoffer hjælper med at øge oktantallet og dermed benzinens forbrændingsevne:
"Branchen har ikke andre muligheder end at tilføre noget, der kan sætte oktantallet i vejret. Det kan methyl-tertiær-butylether (MTBE, red.)," siger Ludvigsen.
- Det sker allerede fra den 1. januar?
"Det kan ikke undgås. Aromatindholdet skal sænkes fra 44 til 42 procent. Det giver et behov for MTBE. Der er to raffinaderier her i Danmark. Og begge steder vil man med ret stor sikkerhed være nødt til at putte noget mere MTBE i," siger han.
Ifølge Flemming Ludvigsen kunne branchen have udfaset stoffet i løbet af de næste et-to år, men de nye EU-miljøkrav sætter en stopper for udfasningen.
Informationschef i Dansk Shell, Margrethe Schou, bekræfter, at MTBE formentlig er på vej tilbage også i Shells benzin allerede fra den 1. januar. Shell, som ejer det ene af de to fungerende danske raffinaderier, bruger ifølge Schou i dag ikke MTBE, ikke engang i 98-oktanbenzin: "Men det er klart, vi får et problem, når vi skal reducere mængden af aromater. Det ser ud som om, vi bliver nødt til at bruge MTBE igen for at forhøje oktantallet."

Ikke uundgåeligt
Finn Bro-Rasmussen mener ikke, det er uundgåeligt for benzinselskaberne at genindføre MTBE:
"De kan raffinere sig ud af problemet, og de kan bruge andre iltholdige forbindelser som for eksempel alkohol. Men at de er nødt til det, er noget vrøvl," siger han.
"Hver gang der spildes benzin, løber stoffet i front. Vi kender ingen stoffer, der løber så hurtigt igennem ned til grundvandet. Og vi spilder meget benzin på tankstationerne," siger han.
Finn Bro Rasmussen, som er tidligere formand for EU's videnskabelige komite for giftstoffer, mener, at den tilladte grænseværdi for MTBE i drikkevandet på 30 milligram pr. liter er for høj:
"Når værdien er på 30 milligram, er det fordi, toksikologerne ikke er så strenge, som vi ville have været, da jeg var formand. Mit skøn var, at grænseværdien nærmere skulle have ligget omkring 10-20 milligram," siger han.
Og måske skal grænseværdien endnu lavere ned: "Hvis det her er et stof, der kan undværes i benzinen - og det er det - så burde man på linje med pesticiderne sige, at vi ønsker ikke, det kan gå i grundvandet. Og så skal grænseværdien ned på formentlig et gram - måske lavere," siger Finn Bro-Rasmussen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her