Læsetid: 3 min.

Hvad er Hollywood mod dette

7. juli 1999

Pragtværk om Grønlands mennesker og natur - og amerikanerne

Ny bog
Det er ofte bastarderne der er de mest livskraftige. Også i bogbranchen. Og sådan går det da til, at det grønlandske forlag Atuagkat formår livsnært og livskraftigt at forene to ellers klart adskilte genrer, dagbogen og kunstbogen. Maleren Troels Brandts dagbog fra Grønland 1938-45, der nu for første gang offentliggøres, slutter sig tæt til hans grønlandske motivkredse, men giver også et billede af grønlændernes livsvilkår, så man gribes og bevæges.
Troels Brandt, der døde i 1992, havde til det sidste betagelsen af Grønland i behold. I 1938 blev han tilbudt en stilling som tegner hos den dengang kendte videnskabsmand og botaniker Morten Porsild, leder af Arktisk Station på Disko-øen. Her arbejdede han i tre år, samtidig med at han dyrkede sin kunst.
Da han p. gr. a. krigen ikke kunne vende tilbage til Danmark, søgte han til det sydlige Grønland, hvor han de sidste fire krigsår udfoldede sig. Dagbogen slutter, da han 20. oktober 1945 er tilbage i København.
Bogen fanger brydningstiden - og opbruddet. Måske især fordi Brandt også fungerede som mellemmand mellem grønlænderne og amerikanerne på den store base i Narssarssuaq.

Trædesten
Opholdet, der blev gentaget adskillige gange i efterkrigstiden, satte sine spor. Menneskene kom til slut til at gøre et endnu stærkere indtryk end naturen. Troels Brandt blev ydmyg, som han kom tæt ind på livet af grønlænderne. Bogens portrætter er da også hele landskaber, der fanger karakteren - med en genkendelighed, så en salgsudstilling i Grønlands kulturhus Katuaq udløser familiesammenførings-agtige scener foran personportrætter.
Mindre mangfoldigt fremstilles mødet med amerikanerne. "Det kære gamle Grønland" eksisterer kun på den ene side af fjorden. På den anden side findes 'civilisationen', myldrende menneskemasser og fly i snesevis.
Grønland som trædesten mellem Amerika og Europa er fastholdt i en samtidig tekst fra dengang, trædestenen blev flittigt benyttet.
Dagbogsskriveren har blik - og ord - for både de hundreder af strålende lys fra basen på den anden side fjorden og for nordlysbånd, der farer over himlen - og må desuden i embeds medfør have et øje også på amerikanske soldater på planlagte pigeeventyr i et grønlandsk miljø, som de legalt ikke har adgang til.
En flot fuldmåne, som den kun findes i Grønland, får isfjelde til at stå som skarpe silhuetter. Gulnende efterårsfarver og røde og violette klipper fastholdes. Vi delagtiggøres i kunstnerens skabelsesprocesser. "Det store, tavse, skønne, frygtelige Grønland" kommer ned på paletten og ind i dagbogen.

Satire
Også humor, ironi og sarkasme bliver der plads til. Skarpest bliver satiren, da en amerikansk kunstner, der rejser verden rundt for at afbilde Air-force-motiver, dukker op. Han tegner febrilsk skitser af den i dagens anledning forsamlede 'grønlænder-bestand' og gør eskimoerne meget mere 'eskimoiske', end de er fra Vorherres hånd!
Den amerikanske base-biograf med Hollywood-film gør intet større indtryk. Da Brandt efter et biograf-besøg bliver hældt af på isen på vej tilbage til den grønlandske virkelighed, står han med "det tavse Grønland" foran sig og på himlen hvirvlende, fantastiske strålebundter af rødlige og grønne nordlys i svimlende dans: Grønland triumferer. Hvad er Hollywood mod dette!

Godt nok?
Egentlig polarkuller blev han forskånet for. Nærmest et mareridt kom han, da han drømte, at farven skallede af alle hans billeder i store flager. På et af de sidste dagbogsblade fra sommeren 1945 medgiver Troels Brandt, at han har haft megen glæde af arbejdet med maleri og tegning. Men spørger alligevel nagende, om han nu har benyttet årene godt nok?
I Brandts tilfælde må svaret være givet.

*Troels Brandt: Dagbog fra Grønland 1938-1945. Forlaget Atuagkat. 200 sider. Stort format. Rigt illustreret. 348 kr.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her