Læsetid: 3 min.

En metaltung torsdag

3. juli 1999

Monster Magnet og Metallica red-dede åbningsdagen og gav ny kredit til Orange Scene

Roskilde Festival
Det tunge skyts blev brændt af på Roskilde-festivalens åbningsdag. Så er det da overstået, mente mange nok, og indtrykket af de hårde bands var også blandet, men dog i sidste ende positivt.
Konferencier på Orange Scene, Kim Menzer, åbnede igen i år officielt festivalen på dansk, engelsk og tysk, efter at have entret scenen med fløjte som Jethro Tull anno 1970. Og efter obligatorisk at have pustet i sit besynderlige konkylie-horn overlod han scenen til norske Gluecifers tyggegummi-punkrock forsanger Captain Poon. Umiddelbart gør denne fandenivoldske rock et indtryk, men begejstringen vil gerne tage en ende. Lidt det samme problem har amerikanske Ministry. Al Jourgensen og Paul Barkers tunge metalliske riffs sætter gang i kadaveret i begyndelsen, men monotonien tager hurtigt over. Det kan konstateres på, Dark Side Of The Spoon, som de medbragte frisk i bagagen til Grøn Scene.
Bedre blev det ikke med Marilyn Manson. Bandets midtpunkt, Brian Warner, er et naturtalent på en scene, men overskygger i betænkelig grad bandets musik. Grøn Scene var proppet, for de fleste skulle lige se giraffen poserer i dametøj. Har man dog været bare en enkelt uge væk fra mors kødgryder, kan det ikke længere chokerer at se en mand optræde i g-streng. At Marilyn Manson provokerer amerikanske forældreorganisationer er glimrende, men nogen rockhistorisk milepæl bliver det aldrig.

Psykedelisk fællessang
Kom igen, Roskilde. Og det gjorde Roskilde så, og det takket være Monster Magnet på Orange Scene. Igennem de sidste par år har festivalens største scene udviklet sig til lidt af et smertensbarn. Det er kun meget få bands, der er i stand til at fylde det gamle Rolling Stones-turnételt.
Eksperter har i dagene op til festivalen problematiseret Orange Scene i den skrevne og trykte presse og spået Roskilde Festivalens undergang, hvis der ikke snart blev taget hånd om dette orange uhyre. Stadionrock-konceptet er forældret, klubscenen er sagen, da publikum søger de intime og individuelle oplevelser. Men hvad skal Roskilde gøre? Orange Scene er festivalens logo, et dansk ikon på linie med den røde postkasse og den gule Netto-pose.
Leif Skov & Co. havde derfor valgt nogle bands, der fanger festivalens ur-ånd.
Monster Magnets psykedeliske heavyrock, styret af forsangeren Dave Wyndorf, genvandt troen på Orange Scene som det store samlingspunkt. Med et slet skjult udgangspunkt i 70'ernes hårdrock, spillede Monster Magnet et tungtflydende, groovy melodisk sæt, der varede tre intense kvarter. Dave Wyndorfs sjæleskildringer kommer til udtryk i sange med farverige titler som "Negasonic Teenage Warhead" og "Third Eye Landslide".
Tyske mænd med fuldskæg, ølvom, FC Sankt Pauli-bluser og Rebenschoppen-kartoner stod side om side med unge danske knægte med hestehale, dun under hagen og Slayer-trøjer, og sang med på Wyndorfs bekendelse: "I'm never gonna work another day in my life".

Metallisk fællesskabsrus
Monster Magnet var således den perfekte opvarmning til hovednavnet, Metallica. Da gruppen spillede første gang på Roskilde i 1986, skulle den på arbejde for at bevise sin status som den tids metal-fornyere. I torsdags var de tilbage og i mellemtiden for længst blevet 90'ernes største indenfor den tunge rock. Det kunne man også mærke på bandet, der efter at have turnéret verden rundt i årevis fremstår som en bundsolid sammenspillet kvartet, der kender hinandens bukselommer på sy-ningen. James Hetfield, der efterhånden ligner Charles Bukowskis søn, styrede begivenheden i stor stil, og med sine rå brøl og dæmoniske latter fremstår han stadig som en af genrens stærkeste stemmer.
Metallica er og bliver et godt live band, lige meget om man hader heavy metal. Til koncerten gav de både et udpluk fra bagkataloget og nogle af deres coverversioner fra sidste års album Garage Inc., fra klassikeren "Master Of Puppets" til den fantastiske irske folkemelodi "Whiskey in the Jar". Forestillingen blev rundet af med "Nothing Else Matters" og "Enter Sandman". Da var der gået lidt over 2 timer, og bandet og publikum var ved at gå i amok i fællesskab.
Viste den hårde rock sig ikke ligefrem fra den mest progressive side, var den dog med til at rette den skude op, der hedder Orange Scene.

*Ministry og Marilyn Manson, begge Grøn Scene torsdag, og Gluecifer, Monster Magnet og Metallica, alle Orange Scene, torsdag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu