Læsetid: 2 min.

Ritt positiv overfor miljøafgift på benzin

7. juli 1999

Den fungerende miljøkommissærs forhåndsholdning til miljøafgift på 98-oktanbenzin vil være positiv, siger hendes talsmand Peter Jørgensen. Dansk Shell advarer mod afgift eller forbud

Det bliver ikke fungerende EU-kommissær Ritt Bjerregaard, der spænder ben for en eventuel dansk miljøafgift på 98-oktanbenzin. Det siger hendes talsmand Peter Jørgensen til Information.
Erik Arvin, docent ved Danmarks Tekniske Universitet, foreslog i går her i avisen, at der lægges en krone til halvanden oven i prisen på 98-oktanbenzin for at tvinge brugerne væk fra benzinen, som indeholder det grundvandstruende æterstof MTBE.
Ifølge Peter Jørgensen vil Ritt Bjerregaards forhåndsholdning til en dansk miljøafgift på 98-oktanbenzin være særdeles positiv: "Det er velkendt, at Ritt Bjerregaard er en stærk tilhænger af, at man bruger finansielle instrumenter på miljøområdet," siger Jørgensen: "Det er jo ikke meningen, at man ved at løse ét problem på miljøområdet skal skabe et andet, nemlig for drikkevandet."
Dermed henviser han til, at EU's benzindirektiv fra den 1. januar reducerer benzen- og aromatindholdet i benzin til gavn for luftkvaliteten, hvilket har fået benzinselskaberne til at true med at øge forbruget af MTBE til skade for drikkevandet. Flere amter har på det senest meldt, at de frygter, at MTBE kan komme til at true deres grundvand.
Et egentligt dansk forbud mod 98-oktanbenzin, som foreslået af Arvin i går, vil formentlig kræve, at Danmark tager Amsterdam-traktatens såkaldte miljøgaranti i brug. Om det siger Peter Jørgensen:
"Det er nok et godt spørgsmål, om miljøgarantien kan holde på det her punkt. Men der er på den anden side heller intet i direktivet, der siger, at selskaberne skal bruge MTBE. Dermed bliver en eventuel brug af miljøgarantien mindre vigtig."
Erik Arvin foreslog i går, at Danmark suspenderer EU's benzindirektiv, mens Miljøstyrelsen undersøger alternativer til MTBE i benzinen. Det kan Danmark dog næppe gøre uden at komme i konflikt med EU-reglerne, siger sektionschef i Europa-Kommissionens miljødirektorat Peter Gammeltoft til Information.

Urimeligt forbud
Dansk Shell advarer mod et forbud mod 98-oktanbenzin:
"Det kan man ikke," siger informationschef i Dansk Shell, Margrethe Skov, og henviser til, at næsten en fjerdedel af Dansk Shells kunder i dag kører på 98-oktanbenzin. 60 procent af disse kører på blyfri 98-oktan, som i hvert fald fra den 1. januar vil indeholde MTBE, der truer grundvandet i flere amter.
"Det vil være fuldstændig urimelig overfor den store forbrugergruppe, der kører i biler, der skal bruge 98-oktan," siger hun om både afgiftsideen og forbudsforslaget og afviser samtidig Erik Arvins synspunkt om, at "det kun vil skade uhyre få gamle biler" at kører på 95-oktan benzin.
Ifølge Margrethe Skov er der ikke ret mange, bilister, der kører på 98-oktan uden der er en god grund til det:
"Fra i morgen (i dag, red.) stiger priserne på vores benzin. Her vil 98-oktan fortsat være tyve ører dyrere end 95-oktan. Så langt de fleste, der kan køre på 95-oktan, gør det," siger Margrethe Skov, som selv fylder 98-oktan på sin halvandet år gamle Citroën.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her