Læsetid: 2 min.

Så sødt som i gamle dage

15. juli 1999

Christina Bjørkøe lagde for i Tivolis sommerserie med Chopin i danske hænder - meget overbevisende, men lovlig lillepiget

Koncert
Man har kun brug for fingrene på den ene hånd, når man skal tælle de yngre danske pianister, der kan spille ordentligt klassisk klaver. Christina Bjørkøe - årgang 1970 - er en af de få, der fortjener at tælles med. Så hvorfor den lidt undselige lillepigefacon? Når hun nu har potentialet? Mens Katrine Gislinge er blevet ført frem i tv-reklamer og pumpet op til mere, end hendes ret ustrukturerede musiceren kan holde til, bukker Bjørkøe stadig genert smilende og holder sig alt for pænt i baggrunden.
I Tivolis Chopin-serie lagde hun for så overbevisende, at man godt kunne tænke sig snart at se hende folde selvsikkerheden ud for alvor. Hendes klaverspil har jo alt det, der skal til: Overblikket, den gode klang, letheden og overarmene i de kraftige passager. Efter Chopins lidt kedelige c-mol Rondo op. 1 spillede hun sig fri i fint afmålte valse og vemodigt bittersøde nocturner med velsignet tid til eftertanke.
Hendes sprælske mazurkaer viste den dejlige bund, Bjørkøe kan finde i tangenterne, og i F-dur Balladen kunne hun spille så let så let. Dramatikken var ikke fraværende, men også på de voldsomme steder holder igen og værner om den smukke klang. Hun er en rigtigt dejlig pianistinde. Bare hun ville droppe de hvide blomster i håret og den babyblå empirekjole, som mere signalerer Christina 15 år end moden kunstner nær de 30. Så kunne hun ved samme lejlighed smide de allersidste små forsigtigheder, der af og til præger spillet i form af vel sikre tempi og en lille smule uldne detaljer.

Kom til tiden
Anden halvdel af koncerten havde Bjørkøe viet Chopins 24 præludier. Langsomme tempi og elegant lethed var nøgleordene et langt stykke hen ad vejen, men hun kunne også spille molto agitato, når noderne foreskrev det.
Chopin-aftenen med Bjørkøe var en af sommerens gode koncertoplevelser, og serien fortsætter. I aften spiller Bohumila Jedlickova Chopin i Tivoli, og lørdag, søndag og mandag gives stafetten videre til henholdsvis Ha-Young Sul, Jens Elvekjær og Elisabeth Westenholz, der vil tage den romantiske salonløve i deres kærlige, danske klaverhænder.
Kødpølser
Publikum til Tivolis gratiskoncerter er i øvrigt et kapitel for sig. Kødranden, eller rettere de to lange kødpølser, der dannede sig foran indgangene til koncertsalen mere end en halv time før Christina Bjørkøes koncert, talte deres tydelige, begejstrede sprog. Men hvordan kan nogen bilde sig ind, det er det ok at komme trampende som en flok bøfler halvvejs inde i en klaveraftens første del, bare fordi man ikke har betalt og derfor ikke gider møde op til tiden? Hvad er meningen?
Kom til tiden og nyd, at forlystelseshaven stadig serverer gratis koncertoplevelser, der er værd at stå i kø efter. Christina Bjørkøe vil vi i hvert fald gerne høre igen. Men arrangementet behøver ikke styles, så det fortjener overskriften "Så sødt som i gamle dage".

*Chopin: Rondo op. 1, to valse op. 70, to nocturner op. 27, tre mazurkaer op. 17, Ballade i F-dur op. 38, Præludier op. 28. Christina Bjørkøe (klaver). Tivolis Koncertsal, tirsdag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her