Læsetid: 5 min.

Toldfri skål i skærgården

1. juli 1999

Mens mange i EU græder over det toldfri salgs forsvinden fra i dag, griner man på det svensktalende Åland, der har fået en undtagelse fra reglen, og det kan de score kassen på

MARIEHAMN - Næsten på én gang sejler de fire, store eftermiddagsfærger ind gennem det flade, klippede skærgårdslandskab. Ind til vesthavnen i Mariahamn, hovedstaden på Åland. Ud af færgerne vælter pensionister, familier, unge kærestepar og teenagere ude på sjov. Den eneste fællesnævner er poserne med teksten 'Duty Free' og finsk dåseøl i de meget praktiske 24-packs med håndtag.
Over hele EU har situationer som denne fået en brat ende fra i dag, hvor det toldfri salg på færger og i lufthavne ophører. Men her ved udmundingen af Den Botniske Bugt - på det sted, hvor 6.500 øer, holme og klippeskær tilsammen udgør det svensktalende Åland, der har autonomi inden for Finland - vil alt være som før. Og mere til.
"Vi regner med, at der kommer flere turister til Åland en nogensinde før som følge af den nye situation," siger Gunilla Nordlund, der er direktør for Ålands Turistförbund.
Hendes ålandske herkomst - med alt hvad det indebærer af skærgårds-skyhed og nordisk nøjsomhed med at udtrykke følelser - forbyder hende at gætte på, hvor meget det nuværende årlige antal turister på 1,5 millioner vil stige på grund af, at Åland er undtaget fra EU-reglen om forbud mod toldfrit salg.
Men en hurtig scanning hen over landskabet til den splinternye landgangsrampe for færger på kajen i øens nyudvidede Långnäs-havn vidner om de forventninger, som hersker på Åland.
Gennem de seneste uger er der blevet arbejdet på højtryk for at få havnen færdig, så Åland nu har to store havne med kapacitet til at modtage de gigantiske passagerfærger og krydstogtsskibe.
"Det har været nødvendigt at bygge den nye havn. Ellers er der simpelthen ikke plads til de nye skibe," siger Gunilla Nordlund til Information.

Smart omvej
Fra i dag, den 1. juli, begynder samtlige færger mellem Stockholm og Helsinki nemlig at lægge til på Åland, og flere andre nye ruter i Østersøområdet er på vej til at gøre det samme.
I alt forventes skibsfarten til Åland at stige med 30 procent inden for kort tid. Ved at lægge til ved Åland på vejen kan færgeselskaber som eksempelvis Viking Line og Silja Line fortsætte med det toldfri salg, og de forlænger fremover rejsetiden med én til halvanden time for at omgå de nye regler. Det kan betale sig, fordi det toldfri salg af billig spiritus og cigaretter udgør op mod 30 procent af selskabernes omsætning.
Desuden viser selskabernes rundspørger, at passagererne ikke har noget imod en længere rejsetid, blot de kan komme til at købe toldfrit ind.
"For mig betyder det ingenting, at færgen lægger til i Mariehamn fremover. Det er blot et enkelt stop," siger således 30-årige Jari Karinsivu fra Turku, der har fyldt indkøbsvognen op med tre kasser øl, en flaske campari, likør og to en halv liter vodka.
Han overvejer endda at stige af på Åland af nysgerrighed, bedyrer han.

Afhængig
Når det er lykkedes for Åland at bevare det toldfri salg på færger, der lægger til her, skyldes det først og fremmest øens nærmest totale afhængighed deraf.
"Det vil sige, vi er ikke afhængige af det toldfri salg. Men færgeselskaberne er afhængige af det toldfri salg, og vi er helt afhængige af, at der kommer skibe til øen," siger Peter Lindbäck, der er Landshövding på Åland.
Det vil sige, at han er den finske regerings øverste repræsentant på øerne - en slags amtsborgmester.
"20 procent af befolkningen arbejder inden for skibsfart, og 40 procent arbejder med turisme. Det ville have været en katastrofe for vort samfund, hvis det toldfri ville forsvinde," siger Peter Lindbäck til Information.
Omvendt bliver det nu tilsyneladende en guldgrube for Åland at være blandt de få steder, hvor det toldfri kan fortsætte. Antallet af færger, der vil sejle til og fra øen, vil være helt ude af proportioner med indbyggertallet på 25.000.

Skævhed tolereret
Åland har fået sin undtagelse på trods af, at EU betragter toldfrit salg som en skævhed på det indre marked. En skævhed, der virker konkurrenceforvridende og for skatteborgernes regning giver urimelige afgiftsfordele til folk, som rejser regelmæssigt med fly eller færge.
På den baggrund var de dengang 12 medlemslande i 1992 enige om beslutningen om at afskaffe salget fra 1999, og det ville naturligvis også gælde for nye EU-medlemmer.
Det vidste Åland godt, da Finland indledte slutspurten medlemskab med EU i 1992-94.
Men eftersom Åland har autonomi - et selvstyre, der blandt andet betyder, at øernes parlament skal godkende enhver international traktat eller aftale, som Finland indgår, for at den kan træde i kraft for Åland - var Åland med i den finske delegation.
Åland havde via selvstyreaftalen med den finske regering samtidig magten til at sige nej til EU, hvilket var en af de medvirkende årsager til, at Bruxelles var forstående over for ålændingenes sag.
"Man var ikke interesseret i, at ålændingene skulle stemme nej til EU, fordi det ville skabe risiko for, at der så ville opstå en ny Isle of Man, blot i Østersøen. Samtidig var der naturligvis en forståelse for, at man ikke kan lade særligt udsatte områder i unionen i stikken. Derfor kunne vi være ret vidtgående i vores krav," siger Peter Lindbäck, der dengang var topembedsmand i den ålandske 'regering' og 'statsminister' Ragnar Erlandssons højrehånd. Siden er han altså skiftet til at være Helsinkis repræsentant i Mariehamn.

Vi gamblede og vandt
Lindbäck var - som Erlandssons højrehånd - om nogen manden, der forhandlede Ålands aftale med Finland og EU hjem. Han medgiver, at han satsede meget.
"Det kunne lige så godt have været, at EU havde sagt, at vi kunne rende og hoppe og bare indrette os. Man kan godt sige, at vi gamblede lidt og vandt," siger Peter Lindbäck.
Ålændingene kvitterede for 73,7 procents vedkommende med at stemme ja til EU ved folkeafstemningen i november 1994, således at Åland trådte ind i EU sammen med Sverige og Finland den 1. januar 1995.
Vel vidende, at deres livsnerve var sikret i en ubegrænset årrække. Så fra i dag er der god grund til at drikke en ekstra skål i skærgården.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu