Læsetid: 2 min.

Forfinet fransk keramik

5. august 1999

Alsidig og stram præsentation af fransk Art Nouveau-keramik i Vejen

KERAMIK
Bevæger man sig ovenpå på Ribe Kunstmuseum, hvor keramikeren Morten Løbner Espersen (f. 1965) udstiller sin mange krukker, er det en helt anden form for besjæling, der er på spil.
De symmetriske og næsten ens krukker, der umiddelbart står perfekte og skarptskårne i rummet, viser sig ved nærmere øjesyn at være brudt af glasurernes fysiske pågåenhed eller af et lillebitte knæk i formgivningen.
"Tingene må godt slå sig lidt under brændingen, og glasurernes tekstur bidrage med en overraskelse, men formen må ikke bryde sammen" har kunstneren udtalt og lægger sig i forlængelse af en holdning til den keramiske formgivning, der tog sit udspring for mere end 100 år siden.

Art Nouveau
Denne holdning kan man få syn for ved at bevæge sig mod Vejen Kunstmuseum, der i anledning af sit 75-års jubilæum har stablet en imponerende udstilling af fransk Art Nouveau-keramik på benene med udlån fra Kunstindustrimuseet og John Hunovs samling.
Museet er viet Niels Hansen Jacobsen (1861-1941), denne mærkelige billedhugger, hvis tolkning af Art Nouveau kunsten mundede ud i nogle voldsomme, forvredne figurer, der allerede stod stærkt i deres samtid.
Hansen Jacobsen kastede midt i 1890'erne, under sit 10 år lange ophold i Paris, sin kærlighed på keramikken.
"Det er det tiltalende ved Keramik," udtalte han, "at man skaber selv Stoffet, noget andet end Sten," og han lærte sig da også alle processerne fra æltning til glasering.
I Paris boede han tæt på den berømte billedhugger og keramiker Jean Carriès samt samleren og keramikeren Paul Jeanneney, der begge var stærkt inspireret af asiatisk stentøj. I keramikken fandt fin de siecle-kunstnerne et let og tiltalende materiale, der blev den kunstneriske avantgardes mest yndede.
Her snoede og vred formerne sig, og overfladerne spændte fra stærkt changerende flydeglasurer i metalliske farver til stiliseret blomsterornamentik mod sort baggrund.
Hansen Jacobsen sugede til sig og tog aktiv del i det parisiske udstillingsliv, skønt hans værker var mere kantede, mere forvredne og måske mere nordiske i deres insisteren på, at håndens arbejde skulle kunne ses som lette tryk i de ellers perfekt drejede keramiske værker.
Jubilæumsudstillingen, der desuden byder på en nyrestaurering af Hansen Jacobsens stuer, giver os mulighed for både at se et rigt opbud af de mere forfinede franske keramikere og Hansen Jacobsens egne keramiske værker.
Kunstindustrimuseet begyndte allerede at samle fransk keramik ved sin åbning i 1890, mens den notoriske kunstsamler John Hunovs samling er blevet til med forbløffende hurtighed.
Begge samlinger bidrager med en alsidig og dog stram præsentation af fransk keramik, der viser os, at selvom kunsten omkring århundredeskiftet til tider nærmede sig det karikerede i sin overdrevne gestik, indeholder den samtidig en fremsynet formbeherskelse. En formbeherskelse, som også Hansen Jacobsen ejede, og som resulterede i en række arbejder, der viser, at selv et så undseligt materiale som keramikken er i stand til at udtrykke nogle af kunstens grundvilkår.

*Fransk Art Nouveau Keramik i Danmark - fra Kunstindustrimuseets og John Hunovs Samlinger. Vejen Kunstmuseum, Østergade 4, Vejen. Ti.-sø. 10-12 og 14-17. Til 26.9.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu