Læsetid: 3 min.

Leda og svanen

24. august 1999

Hudløst portræt af barnet som model og muse i Bent Hallers nye roman

Ny bog
Bent Haller giver en barsk skildring af et kunstnerhjem i sin nye roman Leda. Kunstneren Ardest slider sjæle op i ønsket om at skabe det fuldkomne værk og ofrer sin datter Leda på kunstens alter. Som ti-årig beordres hun dag og nat til at sidde model til hans maleri 'Leda og svanen', inspireret af myten om den græske sagnskikkelse Leda, som var sammen med Zeus i skikkelse af en svane. Haller giver dermed det yndede kunstneriske motiv en ny drejning ved at fjerne det fra beskuerens blik og skildre det fra modellens synsvinkel.
Fortælleren lader læseren mærke, hvordan det føles for Leda at være model i dette sceneri, som hun kun svagt aner, hvad drejer sig om. Romanens styrke er Hallers fine indlevelse i den sensitive og blufærdige pige, og gennem sit autentiske og levende portræt gør han det troværdigt, at Leda finder sig i at være model og muse for sin fader under hele opvæksten. I samme gestus giver han et kritisk og skarpt billede af kunstneren, der sætter kunsten højere end sine nærmeste.
Svanebilledet vækker postyr og foragelse i efterkrigstidens Danmark og bliver det længe ventede gennembrud for Ardest, mens Leda resten af livet er forfulgt af synet af en svane med udbredte vinger og åbent næb:
"Svanedyret faldt over hende, svanen ville slå hende ihjel, eller den ville noget andet, hun forstod det ikke, fornemmede det blot. Det var udtrykket i øjnene der var noget i vejen med. Sådanne øjne havde en svane ikke."
Svanebilledet bliver samtidig et symbol på Ledas passive rolle som model for kunstneren - først for faderen, senere for ægtemanden. Og blot i kraft af navnet Leda kan hun ikke ryste svanen af sig.

Hemmeligheden
Som teenager finder Leda en samling pornografiske billeder, der sælges til fulde sømænd - modellen er hende som lille pige. Hun reagerer med kvalme og erindrer, hun engang blev fotograferet i alle mulige stillinger, men ender med at acceptere det og tie. For selv om faderen er uansvarlig og udnytter Leda, elsker hun ham ubetinget, og der er da også både øjeblikke med ubeskåret glæde og vemod i det fattige kunstnerhjem.
Mens omverdenen kun ser en provokerende og temperamentsfuld kunstner, som forsømmer sin datter og ikke kan holde på sine kvinder, fornemmer Leda, at han bærer på en smertefuld hemmelighed, der også vedrører hende. Det toner frem i nogle sprogligt enkle passager, hvor en fint sansende Leda registrerer en ændring i faderens bevidsthed og ser noget fremmed sprede sig i den. Gennem det usagte og de små antydninger ser Leda et lag hos faderen, som ingen andre har blik for.
Leda forsøger både som barn og voksen at nå ind til faderens hemmelighed og opdager til sidst den rystende sandhed. Faderen har ligesom hende har været et offer, der har ladet andre mennesker styre sit liv.

Godt barneportræt
Også i ægteskabet bliver Leda lænket til modellens rolle, da hun bliver gift med den frastødende kunstner Mogens.
Ledas ægteskab med Mogens i Paris og opvæksten i en nordjysk landsby er bygget ind i en rammefortælling med en midaldrende Leda. De enkelte afsnit indledes med tilbageblik til ægteskabet, som hurtigt glider over i barndomsfortællingen. Denne gentagelse i kompositionen fungerer i sig selv udemærket, men selve sammenligningen er for tydelig, hvorved Ledas ægteskab blot bliver en illustration af, at ægteskabet er en forlængelse af barndommen: "Var det anderledes dengang hun sad model for faderen? Var det ikke nøjagtigt det samme?"
Skønt ægteskabshistorien er uinteressant, er Leda som helhed en vedkommende roman, der er følelsesladet uden at blive sentimental. Haller retter et kritisk, men ikke fordømmende blik på kunstneren og spørger, hvor grænsen går for udnyttelse af børn i skabelsen af kunstværket.
I kraft af beskrivelsen af barnet Leda, bliver det en intens og ægte roman, da Haller præcist fanger barnets måde at opleve omverdenen på. Den sproglige gnist er også størst i de fantasifulde sekvenser, hvor drømmene og eventyrene får lov at folde sig ud. Her ses Hallers talent for at beskrive børns univers indefra, som han har vist i talrige børne- og ungdomsbøger - men med Leda har han formået at flette et glimrende barneportræt ind i en roman for voksne.

*Bent Haller: Leda. 192 s., 248 kr. Høst & Søn. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu