Bo Green Jensens seneste bog, 'Det første landskab', er en fornøjelig og inspirerende rundtur i populærkulturens mange afkroge
Ny bog
Det forekommer en smule koket, når Bo Green Jensen i forordet til sin seneste bog, Det første landskab - myter, helte og kunsteventyr, dedikerer sin bog til "andre amatører, der ikke vil analysere fiktionen, men tværtimod vil vide, hvorfor netop dét-og-dét eventyr er stort og unikt."
For selvfølgelig er akademikeren, forfatteren, digteren og anmelderen Bo Green Jensen ikke en amatør. Alt hvad han beskæftiger sig med og skriver om behandles med stor viden, indsigt og dygtighed, og til stadighed forbløffes man over de mere eller mindre ukendte kringelkroge, han gerne roder rundt i - på tværs af god smag og akademisk værdi.
Og netop deri ligger definitionen på Bo Greens brug af udtrykket amatør: Som et menneske, der fordyber sig i forskellige emner, dog uden at miste den umiddelbare, lystbetonede oplevelse og kærligheden til det pågældende emne, det være sig film, bøger, tv, musik eller tegneserier.
Peter Pan
Det første landskab er en slags lystlæsers bekendelser, en moppedreng af en bog, hvori Bo Green Jensen har samlet 100 essays om alle de skikkelser, fiktive eller virkelige, de film, bøger, tegneserier, tv-serier og universer, som for manges vedkommende fangede ham i barndommen, har holdt fascinationen ved lige siden og hele tiden er blevet og bliver suppleret med nye elementer. Som en anden Peter Pan færdes Bo Green stadig blandt de myter og helte, hans far introducerede for ham, dem han selv fandt frem til senere i livet, og dem han i dag forsøger at videregive til sin egen datter.
Delt ind i underafsnit af genrer og formater - Kulturlandskaber, Verdensbyggerne, Helte, Science Fiction etc. - favner bogen meget bredt: Fra dinosaurer og Astrid Lindgren til The Rocketeer og westerns og fra Dennis Potter og Eric Ambler til Star Wars til Sherlock Holmes. Alle teksterne er med den belæste forfatters vanlige omhu fyldt med referencer, læsninger og personlige betragtninger, som anskueliggør det beskrevnes placering i det populærkulturelle landskab og deres betydning for forfatteren selv - hele tiden med lystlæserens afslappede øje for både detalje og oplevelse.
De fleste af teksterne synes om ikke udtømmende, så i hvert fald omfattende rundture i dette eller hint univers, men enkelte andre er lige lovlig korte, og efter endt læsning tager man sig selv i at ønske, der var mere. F.eks. består Samtale med Walter Hill kun af tre spørgsmål til den amerikanske instruktør, der nok tager hul på hans verden, men som slet ikke kommer tilstrækkeligt rundt om hverken hans person eller filmiske univers.
I et så lystbetonet og idiosynkratisk projekt er det svært at kritisere forfatteren for udeladelser, da det jo netop er lysten og ikke den akademiske omstændelighed, der driver værket. Alligevel kan man ikke nære sig for i forbindelse med nogle af de enkelte tekster at nævne et par - for denne anmelder - iøjnefaldende mangler: Hverken Henry Selicks fantasifulde Roald Dahl-filmatisering, James and the Giant
Peach, eller Twin Peaks-forfatteren Mark Frosts interessante Conan Doyle-pastiche, De syv brødre, er med hos Bo Green, ligesom man ærgrer sig over, at afsnittet om Star Wars ikke rummer andet og mere om den nye trilogi end en linjes henvisning. Filmen har kørt i snart tre måneder i USA, og vi befinder os immervæk kun ni dage fra filmens danske premiere.
Begejstring
Men det er ubetydeligheder i et omfattende værk, som i hvert fald denne anmelder slugte med stor begejstring. Jeg deler mange af Bo Green Jensens interesser, og selvom han er akademisk skolet, så er han en inspirerende og fremragende formidler, aldrig bleg for at relatere det omtalte til sig selv og sine egne oplevelser.
Det første landskab, der bedst egner sig til interesserede og lystfyldte punktnedslag, kommer derfor også primært til sin ret som en velskrevet og grundig appetitvækker på bidder af den populærkultur, som har været med til at forme os og følgeligt udgør en stor del af vores voksne liv - og som man ikke behøver at skamme sig over at interessere sig for.
Når Bo Green Jensen i sit forord tager så stor afstand fra den akademiske, revisionistiske dissekering af populærkultur og kunsteventyr, så er det med det simple argument, at det tager magien og lysten fra os.
Det er en fornøjelse at læse Det første landskab, fordi Bo Green holder godt fast i, hvad han er glad for og har lyst til at læse og ikke, hvad arkivmetrene lige nu og her mener er væsentligt.
Derfor lader han også sin læser tilbage med behov for og lyst til at lede videre og grave dybere.
Fakta - Bo Green Jensen, f. 1955, er film-, bog- og rockanmelder, ansat på Weekendavisen. Han har et stort forfatterskab af kulturessayistisk og -journalistisk tilsnit bag sig samt tilhører generationen af 80'er-lyrikere.
*Bo Green Jensen: Det første landskab. 569 s., 448 kr. Rosinante. Udkommer idag