Læsetid: 1 min.

Mordet på DSB gods

11. august 1999

Trafikforskere bygger deres ræsonnementer på uredelige præmisser

Trafikpolitik 2
Nedlæg de sidste rester af DSB gods - lige bortset fra et par enkelte strækninger - lyder det samstemmende fra Transportrådets formand Hans E. Zeuthen og trafikforsker Uffe Jacobsen i Information 26. juli. Ifølge de to trafikpolitiske opinionsdannere er det i langt de fleste tilfælde mest miljøvenligt at lade lastbiler klare transporten.
De to trafikforskere bygger deres ræsonnement på uredelige præmisser. Man sammenligner miljøvenlig lastbilteknologi med den eksisterende ofte forældede DSB godstogs-teknologi. Og mere end det. Man sammenligner de eksisterende ofte halvtomme godstog med fyldte lastbiler.
Selvfølgelig falder sådanne sammenligninger ud til jernbanens ugunst. Led for led har man fjernet gods fra skinner, hvorfor banen er blevet mere urentabel og lider under manglende fornyelse. Som kronen på værket kan Zeuthen og Jacobsen konstatere, at banen ikke dur og anbefaler udslettelse af regional godstransport.

Ædruelig skøn, tak
En ædruelig sammenligning mellem gummihjul og skinner ville indebære at man spurgte: Hvordan ser miljøregnskabet ud, når man kører med lange togstammer, anvender nyeste lokomotiver og lader drivmidlet være el baseret på vedvarende energi? Hvordan ser samfundsregnskabet ud, hvis man med dette udgangspunkt overfører gods fra asfalt til skinner? Hvilke midler skal tages i anvendelse for at gøre jernbanen mere miljøvenlig og samfundsrentabel?
Jeg vil ikke beskylde Zeuthen og Jacobsen for at stå
på motorvejslobbyens lønningsliste. Men jeg synes det ville være klogt for jeres eget renommé, om I viste, at I kunne andet og mere end blot fremskrive de nuværende trafikpolitiske tendenser på godsområdet, som indebærer et stigende akseltryk på asfalten.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu