Læsetid: 4 min.

Hvad Trier siger

26. august 1999

Det var bruddet mellem von Trier og Peter Aalbæk, som stjal billedet, da Trier og Co. onsdag holdt pressemøde om deres storstilede, nytårsfilm, D-Dags-projektet

Pressemøde
Når Trier siger 'hop!' Så hopper vi. Og det er ikke usædvanligt, at et pressemøde med Danmarks betydeligste instruktør trækker pressefolk til i hobetal med instruktørens vanlige sans for originale idéer og lettere excentrisk opførsel.
Men på onsdagens pressemøde hos Nimbus Film i filmbyen i Avedøre, med bl.a. Trier og hans tre dogme-brødre, Thomas Vinterberg, Søren Kragh-Jacobsen og Kristian Levring, synes stemningen usædvanligt spændt og fotografer og journalister mere end almindeligt hysteriske for at få deres billeder og soundbites i kassen.
Jeg glæder mig til at se seancen på tv, for de 117 tilstedeværende tv-hold og fotografer skygger så meget, at jeg kun sporadisk får 'lov' til se og høre pressemødets hovedpersoner, som udover dogme-brødrene og producenterne Peter Aalbæk fra Zentropa og Bo Erhardt og Birgitte Hald fra Nimbus tæller direktørerne for fire landsdækkende tv-stationer og Filminstituttets stærke mand, direktør Henning Camre, som ordstyrer.
Anledningen til pressemødet er endnu en storstilet produktion fra Trier & Co.'s hånd, D-Dags-Projektet, som i al sin komplicerede enkelhed går ud på, at de fire dogme-brødre nytårsaften år 1999/2000 samles i et kontrolrum og i 70 minutter dirigerer hver deres filmhold og skuespiller rundt i det nytårsfejrende land.
Resultatet kan dagen efter kl. 19.30 opleves som fire uklippede film på de fire landsdækkende tv-stationer, DR, TV 2, TV3 og TvDanmark, i en hidtil uhørt grad af samarbejde mellem de fire skarpt konkurrerende kanaler, hvor seerne har mulighed for at klippe deres egen version af filmene ved at zappe fra kanal til kanal og dermed fra film til film. En gennemklippet biografversion af det 3,5 mio. kr. dyre projekt ligger også og lurer i horisonten.

Interessant, men...
Projektet er i sig selv ganske spændende, men ikke den primære årsag til, at jeg i løbet af det timelange pressemøde må se mig trådt over tæerne fem gange af ivrige tv-hold og møvende fotografer.
Faktisk er det onsdagens aviser med de farvestrålende beretninger om splid mellem von Trier og Peter Aalbæk Jensen, som har skærpet interessen for og forventningerne til eftermiddagens pressemøde. Historien er kort fortalt den, at Aalbæk uden Triers vidende og stik mod Dogme 95-kollektivets kyskhedsløfte efterbearbejdede instruktørens bidrag, Idioterne, ved at lysne billedsiden, der ifølge Aalbæk og medproducent Vibeke Windeløv var for mørk til biografdistribution.
En afsløring, der fik Trier til at råbe højt, smække med døren og nedkomme med en pressemeddelelse, hvori han fordømmer det skete og kræver alle kopier af sin dogmefilm kaldt tilbage fra markedet og siden genudsendt i en af ham selv godkendt version.
En usædvanligt ydmyg Aalbæk erkendte og beklagede bedraget, som angiveligt havde sit udspring i økonomiske hensyn, men afviste dog det mulige i at kalde filmen hjem.
Umiddelbart forekommer det usandsynligt, at en så kunstnerisk anlagt, nidkær og temperamentsfuld instruktør som Lars von Trier indtil nu har overset, at der er blevet pillet ved hans udtryk.
Men måske er skænderiet ikke andet end et pr-stunt iscenesat af Zentropa og distributøren Scanbox, fordi de er brændt inde med et stort antal videoer og dvd'er.
I hvert fald svarer Trier kun undvigende på spørgsmål om splittelsen mellem ham og Aalbæk, ligesom selve pressemødet byder på små drillerier og stikpiller fra instruktøren til producenten, som nok er mere stille end ellers, men dog synes i godt humør.

Klassens frække
Velvidende at Trier/Aalbæk-sagen har alles store bevågenhed beder ordstyreren venligt om, at alle spørgsmål desangående gemmes til bagefter, og på skift får tv-stationerne og Trier & Co. så en mulighed for at ytre sig om det forestående projekt.
Alle de involverede glæder sig (selvfølgelig) over udsigten til det historiske samarbejde, og selvom de tekniske detaljer endnu ikke er helt på plads, skuespillerne ikke fundet og den indholdsmæssige side af sagen ejheller gennemarbejdet, taler de alle om banebrydende tv som en passende velkomst til det nye årtusinde.
Typisk er det de to kanaler med det mindst lødige indhold og dermed mest på spil, TV3 og TvDanmark, der forsøger at score billige point på pressemødet.
TV3's direktør kommer med en lang og søgt analogi, hvori TV3 vistnok er lig med en ung, aspirerende forfatter ved navn H.C. Andersen, der håbefuldt søger anerkendelse på gader og stræder. Og TvDanmarks mand i toppen godter sig åbenlyst over, at 'klassens frække dreng' - "vi står for det grænsebrydende, det uventede og provokerende" - via D-Dag-projektet og samarbejdet endelig kommer ind i varmen hos de mere modne og seriøse kanaler - på trods af det dårlige ry som 'stripperkanalen.'
Et ry, kanalen åbenbart ønsker at lægge bag sig, nu hvor de har skabt sig et seergrundlag netop med programmer som f.eks. Stripperkongens piger, hvori de nøgne facts lægges på bordet.

Hop
Hvad jeg helt konkret fik ud af pressemødet er småting, kun lovning på endnu et potentielt spændende filmprojekt fra Trier-lejren. For når Lars von Trier siger 'hop!' Så hopper vi - vi skulle jo nødigt gå glip af noget.
Og når jeg ser selveste Morten Sabroe - manden, der kan skrive lange artikler ved bare at iagttage og uden at tale med nogen - trave rundt som en løve i bur og lure på den fede vinkel, mens lokalet langsomt tømmes for folk, og Thomas Vinterberg giver sit 24. interview, så ved jeg, at jeg gjorde ret i endnu engang at danse efter Triers pibe.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu